Freediving – jeskyně na mysu Kameňák

pula2010-23.jpgLetos jsem si chtěl splnit ještě jeden plán, než sezona řekne pápá a odchýlí se do oddělení historie, po níž ani pes neštěkne…a to jet se zapotápět k moři, do nějakých těch jeskyní, jež tam prej sou. Na nádech, samozřejmě.

Dal jsem nakonec do kupy celkem zajímavou partičku – v T5 jsem jel já, Veronika, a Ross, a v druhém moravském autě Axi, VTCH a nezbedný zvídavý synek Pepa. Moravská sešlost vyrazila již v neděli odpoledne, zajistili ubytko a s náma se shledali v pondělí.

Něco o poloostrovu.
UTFG – Use The Fucking Google a dočteš se vše z brožurek. Co mohu dodat já. Poloostrov Pula je asi jedním z nejbližších míst od ČR, kde najdeš spoustu hodně zajímavých míst na topení. My jakožto naprosto lokace neznalí, jsme (bůh žehnej Google Earth) získali pár informací o jakýchsi podvodních jeskyních a prostě plán byl objevit tam toho co nejvíc a kompletně to tam  propotápět.

Po příjezdu do Chorvatska, proběhl lehkej cenovej SHOCK. VTCH s Axi a Pepou nám hlásí ceny jako 5O e osoba apartman/noc, kemp za 4OE  na noc atp. Nakonec jsou u děsně punkovýho chlapíka, kterej vlastně celou dobu neví, jestli je tam chce, nebo ne. No komedie. My nakonec nacházíme kemp, kde to je na osobu za 1O euro a tak tam nechávám Verču a Rosse, s tím že já hodlám přepunkovat co se dá a kde se dá v Dodži.

Něco o punkování.

Dodávku mám polepenou a myslím že i nepřehlednutelnou, což je svým způsobem malinko problém. Prvotní plán byl přespat na jihu poloostrova. Jih je totiž bývalý vojenský prostor, který je ohraničen závorou a při vjezdu na něj (cca 6 km na 1 km rozloha) platíš 25 kuna a nebo 4O kuna, dle toho, jak máš velký auto. Na den. Bohužel večer musíš do 21h vypadnout. Zkouším to vymyslet, ale nejde to – objížděj to večer s Rangerem policajti a všechny bez slitování střílej. Co se dá, je přespat tam se spacákem a karimatnou – to se dá. Na tajňáka, v křoví. Nemůžou tě nikdy najít, fakt jen jezděj autama a koukaj po autech..

Já nakonec kempuju hned ve městě, 3O metrů od hlavní cesty z vojenského prostoru, skrytý za hradbou stromů a nikdo o mě neví. Bohužel již druhý den koukáme na jedno, dvě…tři auta s vymlácenýma bočníma a zadníma sklama, a vyčorovaným vnitřkem, a od té doby se trochu bojím, nechávat tam auto přes den zcela sám. Přejíždím tedy ráno dycky do města, a večer zpět na toto místo. Pohoda.

Až poslední den, kdy už na shovávání za hradbu stromů kašlu, mě objevjej policajti a bez milosti (v 23: 30 ) mě lifrujou do kempu. Dělaj mi doprovodný vozidlo, a až těsně před branou kempu mě propouštěj. Bohužel viděli jak v autě svítím, jinak bych i přes jejich bušení na dveře dělal mrtvýho brouka… Skáču hned jak odjedou do dodávky, a spím před kempem na silnici.

Shrnuto – bydlení. Chorvatsko je drahý jako prase. Viděl jsem teď nějakou reportáž na Nově, jak je to levný, a ani hovno, soudruzi. Punkovat v dodži se dá, ale je třeba bejt zavřenej a nesvítit, potažmo bejt někde zašitej a moc o sobě nedávat vědět. Spacáky a celkově punx fuckt in natura jde bez problemu. Kempy od 1O do 4O E, ubytko od 2O vejš. V restauracích ceny jako u nás (byli jsme jen jednou) a melouny a broskve na tržišti maj sladký a levný. Kor když řekneš že nemáš prachy, daj až poloviční slevu, a přidaj i banány jako výslužku. Stejně tak chlapík roznášející pizzu, z 25 kun slevil na 12, za Rossovu koblihu za 1E chtěl nakonec 3O centů. Myslím že fajn. Vodu jsme pili z vodovodu, nechutnala právě nejlíp ale nikdo jsme se z ní neposrali. Jo a ráno doporučuju chodit položit kabel a vyhodit odpadky do kempu do kontejnerů. Občas sem si tam dal i sprchu, vrátnicí projdeš na suveréna, a nikdo tě nezastaví. Jinak já nejraději seru v přírodě, dycky vykopám jámu a zahážu – jak mě naučili bratři Stokládové na RB kempu v roce 2003.

Punx !

Tak a teď to hlavní, což je potápění. Na potápění jsme se byli přeptat přímo v Premantuře (kde jsme i bydleli, kempovali a punkovali) a pán nám dal mnoho informaci. Hlavně bych navštívil místo jež se jmenuje Velká a Malá Kolombarica. První den jsme to sice trochu hledali, ale další dny už bylo vše jasné – i díky retro fotkám od Davida Čaniho – ten reef se prostě nemění :)

Na Velké Kolombarice je soustava jeskyní, který nejsou vůbec hluboko, a jsou velice jednoduché proplavat. Nejlepší jsou dycky ty první, objevitelský ponory. Zalezeš do díry, a plaveš a koukáš furt dál, až dokud neuvidíš světlo na konci tunelu. Mnoho těch věci je vidět i z hladiny, leč zrovna na téhle Velké K je většina jeskyněk schovaná v pobřežním útesu.

První asi největší jeskyně má hodně lehkej přístup, a hezkej výlez druhou stranou – tady už musíš zhruba 1O metrů tunýlkem naplavat. Jeskyně vevnitř je obrovská (nadechnout se můžeš všude a uplně v pohodě).  Hned první ponor se v téhle poněkud užší cestě (na výlezu) srazím s partičkou bublinkářů. Nevěřícně třeští oči, tak jim jako ukazuju (ještě do toho nenalezli úplně a jen mi vadí u výstupu) že bych možná rád ven. Strašná panika, začínaj zběsile couvat, tak ukazuju že není kam chvátat, pohoda. Uhejbaj, a já se na ně zubím až se mi maska plní vodou.

Bubláků je tu vůbec plno a jsou v děsný křeči. Jsou to evidentně kurzanti, na některejch vidíš že jsou pod vodou fakt v prdeli – stres, trhané pohyby, křeč…tohle je fakt sport o život. My si to vesměs užíváme, a když i VTCH synek Pepa dá celou jeskyni, jdeme dál.

Hned o kousek za „zadním“ výlezem je po levé straně (když se díváš směrem na moře) další jeskyně – jež už tak jednoduchej vlez nemá. Pepa chvíli váhá než nasadí, my tam samo lezeme hned. V jeskyni jsou dokonce jedny prolejzací hodiny, který pokořujeme.

Dál koukáme kde  je co je, koupeme se a skáčeme do vody. Tůristi, ty tůristi. Těch tu je, ty brďo. Samej řev, drzý Němci, neuvěřitelně hlasitý Češi, ještě že trávíme většinu času pod vodou. Samozřejmě choděj celkem velký vlny, ale takový ty roztříštěný, takže tě to mrdá sem a tam, no prostě fakt zážitek. Mě se kupodivu už nedělá blbě, byl jsem dva dny na malý plachentici a i jsem tam spal a evidentně mi kinetóza z velké části kamsi zmizela…

Dál se přesuneme k Malé Kolombarici. Tuhle lokaci jsme si vybrali 2 dny po sobě, protože nás fakt nadchla. Mnoho prolejzaček, malejch jeskyněk i větších výzev, v podstatě po celé délce od M. k V. K. Nejlepším hledačem jeskyní se ukázal Ross. Našel, oznámil, my jsme to prolezli, ona taky, nakonec i malej Pepa. Mnoho podemletejch skal, mnoho průrev, jen hledat. Vše kousíček od břehu. Bohužel jsme si tenhle den vybrali obvzláště rozbouřený moře takže po hodině a půl v roztříštěnejch vlnách nám bylo skoro všem šoufl. Po vyzkoušení myslím, že největší zlo je Bojka. Na bojce, držku ve vodě, houpe to dost a blbě ti prostě začne bejt. Nejvíc obětavej je pan  VTCH, kterej sebou vláčel všechny ponory svůj obří podvodní foťák, kterej váží odhadem tak 7 kilo. Respect !

Pokud nemáš za ten celej den dost moře a vody celkem, doporučujeme s panem VTCH chodit ještě na večerní statiky. Pro ty je nejlepší kašna hned u vjezdu do Premantury, v parku. Za prvé se v ní umeješ a bohatě chlorovaná čistá aqua ti i tělo odsolí a vydesinfikuje tě, a za druhé si pohoníš klučíky v plicích (soukromý žertík pro absolventy FII). Takže den využiješ na 1OO procent. David by z nás měl radost. Pan VTCH, známý to prolejzač všech možných temných zákoutí prostě ale nemohl nechat své nenechavé prstíky v klidu, takže v rámci psychického zocelení a podvodní ruské rulety rozebral, sedíce v bazéně, jedno světýlko. Elektrizující nápad, jen co je pravda.

Já osobně jsem ještě chodil ráno běhat, pak plavat, a na 1Oh obvykle probíhal sraz s Panem VTCH, Axi, Pepou, Verčou a Rossem, kdy jsme se nakydali do jednoho auta, a jeli jsme se topit. Jeden člověk jel dycky na kole, a 5 lidí v autě i s cajkama. Večer byly většinou ještě srazy u mě u dodávky v přírodě a čajíky a noční, nebo podvečerní koupačky.

Samozřejmě jsme nezapoměli ani na modeling – však by nás David hnal, kdyby jsme nectili jeho nejvíce připomínanou zásadu – dycky jde hlavně o to dobře vypadat. Takže modeling, až tůristi kvičeli hrůzou, neboť pohleďte na výsledky…

Co napsat závěrem. Pula nezklamala, Poslední den, kdy dopoledne pršelo, jsme dali asi nejlepší, tedy já určitě, ponory týdne. Ležení na dně, kolem tebe tisíce malejch rybiček, dlouhý jeskynní statiky na dně s kocháním se hrou kapek na mořské hladině, jež propadávajíce stropem vytváří nádherné efekty, vzpomínek mnoho a nadšení vrátit se sem je veliké. Kór když jsme zjistili, že zde leží nějaký vraky lodí, jež jsme ve svém nadšení pro pobřežní jeskynní freediving úplně vynechali.

Jeskyně jsou všechny ouplně easy, pro člověka co zadrží max 3O sekund to možná není, ale jinak pro všechny, skoro až bych řekl, že nějakou větší čelendž jsem tu postrádal. Třeba jindy, jinde – uvidíme.

Parta byla jako dycky výborná. Děkuju všem, a snad příště pojedete s náma. Protože cestovní kancelář VTCHarys dělá jen peckovní vejlety !

STay tuned. Den dobrý všem.

PS: Ted mi tatík přinesl triko z nemocnice, od firmy dodávající dýchací přístroje. Na triku je obrovský nápis. Breathing never goes out of style.

A tak to je.

Aloha.

Čárys.

A jedno video od Axi , jojo, je to jinej svět…

If you can see this, then you might need a Flash Player upgrade or you need to install Flash Player if it’s missing. Get Flash Player from Adobe. This error may appear if the URL path to the embedded object is broken or you have connectivity issue to the embedded object. Powered BY XVE Various Embed.

Pula2010 (1).jpg Pula2010 (10).jpg Pula2010 (11).jpg
Pula2010 (89).jpg Pula2010 (9).jpg Pula2010 (90).jpg
Pula2010 (91).jpg Pula2010 (92).jpg Pula2010 (93).jpg
Pula2010 (94).jpg Pula2010.jpg

36 komentářů pod “Freediving – jeskyně na mysu Kameňák”

1. Tygr

tož fajné trávení volného času… a pjekný fotesy…

2. Carlos

Já věděl, proč se na ten report nedočkavě těšil :-))) Paráda! Best foto: http://720.cz/foto/pula2010/images/Pula2010%20(87).jpg

3. MichalM

Nádhera.

4. melk79

Carys: super :) draku – ses spisovatel :)
    Carlosi, cau ty jestere jeden, tak ty mas syna vodnika, to je sen… a poslechni, jak se ti to podarilo udelat s tim svetlem v kasne? To by me zajimalo…. a jeste jedna vec… ten tvuj odkaz na nejlepsi foto mi nefunguje :( Kterou fotku mas na mysli?

5. melk79

Carlos, jo tak uz sem ji nahmatal – to je opravdu paradni foto – fakt super – v kolika to bylo metrech?

6. Wlk

Nádchera. Zanedlouho jedu kousek odtud tak doufám, že by tam mohlo bejt podobný pobřeží. To by bylo žůžo :-) A kudy jste tam jeli? Zagreb a Rijeka nebo přes Ljubljanu? Dík

7. Carlos

Melk: Já nejsem Fiala :-D

8. roman1720

Paradni vypraveni, paradni fotky :) Zvlast ty s tim svetlem. A na te fotce Carys vypada jako Herbert Nitch :))))

9. melk79

Carlosi, ty si me uplne zmatl…

10. blue

ty vole, ta modelingová fotka je šílená… jestli někdy budu mít možnost zajezdit si s váma, tak v žádnym případě nechci jezdit za tím modelem :-)))

4: Blue : to se ti ani nepovede – to je moje 4 nebo 5 skupina lidí, který o sobě moc navzajem neví. Lezce, freediveři, snowboarders a skieurs, a nakonec bikers. Tenhle pán je pán VTCH, a ten je jen freediver… :) Toliko pro vysvětlení.

4: roman 1720 : hele, my jsme si všichni dost podobný, zdá se mi. Tuhle si mě spletli s Martinem Zajacem, jsme všici plešatý a hubený – klasický freečka.

4: Wlk : čoveče, pokaždý jinak – a každý auto jinak. Já jel tam : Tábor, ČB, Graz, ljublana, na Terst, a pak dolů…a zpět jsem se před Ljublanou stočil na Villach a pak okolo salzburgu přes Linz dom. Oboje bylo asi 77O km a jeli jsme to kolem 8 hodin, prostě pohoda (v noci). Pokud pojedeš zpět, doporučuju jet přes Villach, a nebo aspon severní spojkou kolem Ljublani – spodem jedou všichni, a stau tam byla asi na 4 hodiny…

4: melk79 : hele nevíme, ale bylo to mělký. Nebo Melk ý :)

12. Carlos

Čárys: A ty freečkový cibule maj hloubkoměr :-))) ale je fakt, že to nevypadá hluboký ani podle fotek.

Carlos : já nevím, kolik to mělo v těhle místech, ale celkově ty jeskyně byly myslím do 7 mi metrů – my jsme na cibule moc nekoukali, bylo to nedůležité… Fakt je to spíš sranda…

14. Carlos

Já jsem tipoval tak 5-6m podle fotek, ale ty můžou klamat…takže taková pohodička, muselo to být fajn.

15. perry

pecka .. ale tohle by pro mě nebylo .. třeba prolízt těma hodinama .. fuj .. to by mě nikdo nedonutil

16. melk79

Carlosi, ty se taky potapis? ze to mas tak ve voku, to teda koukam..
    ja se teda taky trochu potapim – a musim rict – ze treba ta fotka c. 87 – tak na me pusobila – ze musi byt urcite pod deset metru

4: Perry: Přesně, nikdo by tě nenutil, to bys totiž chtěl udělat sám ! :)
    4: carlos : Jako na to, abys to proplaval, stačilo někdy i mnohem méně…třeba 3, 4m. My se ale váleli hodně po dně…

18. pavlik

Pěkný…zadrždeši. Pochvala mladýmu Pepemu. A ano, fotka 87 je hodně. To trošku závist, kamaráde (ty kurvo) :))

: )

Hele, ty…kamaráde…já tam jedu znova, 10 – 19 září, spojím to s Hvarem a lezením v Alpách. stačí ti sebou spacák, sedák, neopren a károška. Jedno místo by jsme ještě měli…zřejmě…volný.

Plán je nechat auto na Pule, a bejt na mysu jen v přírodě, a pak odjet do Splitu, a trajektem na Hvar jen s baglem a věcma na topení a lezení, s tím že to vypunkujem na hulváta.

Rozpočet akce – do 3000 kč.

Ostatně rozpočet Puly vyšel – spaní v autě – 2000,- komplet.

20. Ovar

Tak sme z Brozem vyrazily taky k mooori a vzali sme to pekne zgruntu. Kdyz uz tak uz, pekne Itoska a Bibione. No nevim co na tom mate, more studeny spinavy a pod vodou leda vlozky a bordel. Akorat ten rozpocet akce byl stejnej (s tim rozdilem ze my to mely na dva dny, jeden more-druhej den leogang) Asi este musime poladit ty dynamiky, statiky a rochneni v kasne, v tom mame este trochu gulas, zejo :-)

Muhaha, nechapu lidi co jezdej na tejden do bibione, bych se pos..l, fakt to nejde… (Leogang parada, ale je to subjektivni, mel sem DH abstak po tom co sem v afektu prodal dauhilovy kolo…:-)

Ceny v chorvatsku mi pride ze klesaj s narustajicima kilometrama z CR/D. Pula je fakt citelne drazsi nez spodek

No my měli moře čistý a pěkný, ostatně jak je vidno z fotek. Je třeba správně vybral lokaci…

Itálie ? Bibione ? To už je lepší zůstat u rybníka v ČR. Kdo by zrovna sem jezdil, nevím, snad jen Tatar :)

22. pavlik

Čárys: Já jsem Martine v píči. Ostatně jako vždycky. A k tomu 18.září odjíždim do Švajcarska zdolat nějaký čtyřtisícovky. …tak i já tě pozvu, sedák budeš mít, mačky cepín ti vezmu, vem si teplou bundu, oteplováky a přijeď.

23. vtch

4: All: Je jasný, že firma, která vyrábí dýchací přístroje si dá do reklamy: “Dýchání nikdy nevyjde z módy.”
    Ten kdo prodává vložky ti taky nenapíše, že je to strašnej vopruz…
    Osobně si myslím, že dýchání je zlozvyk – droga. Jenže si na to navykneš celkem brzo po narození a teď už se špatně odvyká…
    4: Čárys: Nejsem JEN freediver :-)
    4: Melk: Pepa si tam dal hloubkový rekord – 5,5 metru. A byl s námi 1:05 min pod vodou. Takže jeskyně dostupné opravdu každému, kdo netrpí klaustrofóbií :-)

24. vtch

4: blue: A to buď rád, že toho modela nevidíš i z druhé strany…

25. vtch

4: Čárys: Jo a voda tak úplně čistá nebyla. V ten den, kdy jsme byli v obrovských vlnách a ROSS objevil ten největší zářez pod vodou, tak tam plavalo dost svinstva. Pár fotek jsem kvůli tomu úplně vyhodil… Viz třeba: http://720.cz/foto/pula2010/imagepages/image46.html
    To jsem věděl už ve vodě, že je to sračkoidní. Nahoře vlny jak kredenc, dole plavaly kusy něčeho jak malé tenisáky… Do toho na hladině blila AXI, Pepa jebnul čelem o šutrák, ROSS se klepal zimou a já honil bójku po útesech… :-D
    Ale nejde o výkony, jde o to, vypadat dobře na fotkách, že jo :-))) – a to se díky photoshopu povedlo :-D

26. blue

hele, jen tak ze zvědavosti… jakej je rozdíl mezi ploutvema na každý noze a mezi tou jednou spojenou?

27. pavlik

….asi jako mezi lyžema a prknem.

28. vtch

S monoploutví je fríčko hezčejší :-) A hlavně, žádný, opakuji ŽÁDNÝ tvor neplave pod vodou stylem, že by kopal jako při střihu. Normální savec pod vodou má jednu ploutev a kope s ní nahoru a dolů (netýká se velbloudů)

29. fletino

muhe, kazdej tu fontanu vyuziva po svym … http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs129.snc1/5530_1196538039382_1406409668_574506_6552079_n.jpg

30. fletino

hovno !!!

Muhahaá, tak to je něco :)

32. fletino

kamenjak je nej, kor na potapeni a skakani ze skal.. a na cubicky (sinister smiley)

33. Emil

Jste opatrni liby semi vase porady

34. 100klada

Carys: Zvazuju silne ten Hvar… budu mit po statnicich, jedna holka uz mi chce delat zavazadlo …surf, climb, dive, drink, grupenfuck ready! ;)

grupenfuck ready ? Právě jsi si vysloužil doživotní slevový kupón na všechny akce pořádané cestovní kanceláří VTCHárys, protože s tímhle přístupem…nádhera !

Konečný plán je ještě lepší.

2 dny rakousko, climbing. Přesun na Pulu, 3 dny freediving. Přesun na Hvar, 3 dny biketriping s climbingem, a freedivingem, se spaním in natura.

Thats our plan.

Analo oralo brutalo normálo !

36. 100klada

Hele to neni spatnej plan…. spojim se s tebou. Doufam, ze se predstavim uz jako Ing.Zweimalanal