Finská rallye s PH

subaru1.jpgVyrazit v zimě za teplem do MC je již protřelé klišé. Proto jsem v rámci získání nových zážitků přijal pozvání a vyrazil na Snow Driving Experience. Dlouhé táhlé drifty, pomalé ruce, RS6 skákající přes klády a jiné postřehy déle.

Snow Driving Experience je akce pořádána klubem sportovních aut. Jedná se o kurzy řízení sportovních aut v rámci specifických podmínek, konkrétně na ledu a sněhu, za dohledu zkušených instruktorů. Cílem je naučit se ovládat auto v extrémních podmínkách.

Směr Rakousko, konkrétně městečko St. Michael vyrážíme v pátek po obědě s vidinou klidných 450km. Plány se bortí hned za Prahou, kdy začíná hustě sněžit a místy nelze rozpoznat co je ještě dálnice a co už pole. Kousek před Lincem z naprosto neznámých důvodů, policie zastavuje dopravu a tak tu trávíme hodinku čekáním bůh ví na co. Situace graduje na dálnicích v Rakousku, kdy rychlost klesá na 40km/h. V tunelu se všichni rozjedou na kilo a jakmile vypadnou ven a vidí vločky brzdí na 40, nechápu nic. Na hotel se dostaváme po 21h. Výsledek je 450km za 8,5h. Rychle spát, ať jsou síly na druhý den.

weeksub.jpg

Ráno vše vypadá parádně do chvíle, kdy v Subaru během jízdy cosi pípne a na palubce vyskočí všemožná chybová hlášení jako kontrolka motoru a tak podobně. Auto sice jede, jen nejde přepnout řežimy motoru a diferáků, což je jaksi na prd. V modu Inteligent Sti vykazuje stejně chuti jak Fabia 1.2HTP. No nic, v nedalekém městě je snad servis. V officiálním servisu Subaru si nás technik vyslechne, koukne do auta a říká, no jo to je elektrika. Tomu já vůbec nerozumim. Musíme zavolat odborníka ze Salzburku. Na otázku, kdy by dorazil, pán s usměvem na líci říká cosi o dalším týdnu. Komik. Voláme na asistenční službu Subaru. Tam nás přepojují na technika, co si nás opět vyslechne, načež říká, ať s tím přijedem, že se na to podívá. N otázku kam a kdy se nám dostává odpovědi,v pondělí do Olomouce. Dál, už je jen strašný řev otce do telefonu a já radši odcházím. V rámci čekání, než otec dotelefonuje, mě napadá myšlenka známá ze zaseklých PC. Když už nic, zkus Alt+Ctrl+Del. Z hecu mačkám změť 6 čudlů na palubce a hle pípnutí a Subaru funguje. Nepochopíš. Šťastni letíme na okruh.

alltam.jpg

Na ten jsem byl hodně zvědav, páč jsem vůbec neměl představu jak to bude vypadat. A je to pecka. Funguje to na geniálním principu, kdy místní sedlák má velké pole u potoka, v létě seká trávu, ale co v zimě, přeci nebude pole ladem. A tak pojme nápad polít pole vodou, nechat to zmrznout, pak to párkrát přejet rolbou, vypreparovat, postavit baliky se senem, vyznačit trať a to celé pak pronajmout partě pitomců s autama. No a pak stačí sedět u kamen, počítat eura a občas někoho traktorem vytáhnout ze závějí, samozřejmě opět za poplatek. Jak jsem zjistil, podobných tratí je v Rakousku spousta, každá je trochu jiná, ale ta na které jsme byli, byla hodnocena jako nejlepší. Měla skoro všechno, kolečka ruzných poloměrů pro drifty, ovál, osmičku, velké volné plochy pro slalom, brždění a rychlost, ale to nejlepší byla určitě kratší rallye trať. Cca. 2km dlouhá, samá zatáčka, občas rovinka,všude spousta místa, navíc vše maximálně na dvojku občas trojku, takže nehrozila žádná velká rána. Naprostá pecka.

 weeksesub.jpg

Kurz začínal teorií, a rád bych se tímto omluvil všem, kterým jsem kdy něco vysvětloval z teorie a pak nechápal, že to nechápou. Pochopil jsem, že když Vám člověk, který to má hluboce vžito v krvi něco vysvětluje, tak ať se Vám to zdá jednoduché a logické, převedení do praxe je porod. S hlavou plnou informací naskakujem do aut, dělíme se na 2 skupiny podle aut a jdeme trénovat praxi. Začíná se na kroužku s jednoduchým cílem pěkně plynule kroužit dokola. To se pěkně řekne, ale hůř provede. Připadám si jak blb, co neumí vůbec řídit. Chvilku se točíte v hodinách, chvilku vám to nezatáčí a hrnete se přes předek.

Nic mezi.

Točíte rukama, potíte se a připadáte si jak největší ocas. Kladete si otázku, jak já mohl dostat řidičák. Z trápení nás dostává přesun na ovál. Cíl opět stejný, pěkně driftem projet zatáčku, ovšem ve větší rychlosti z nájezdem z rovinky. Rozhodit auto pravá levá, nasadit drift, projet oblouk a výjezd rovně pryč. Jednoduché, že. Chyba lávky, trať je najednou strašně úzká, nasadit plynulý průjezd skoro nemožné. Trápení dosahuje vrcholu. Sníh létá všude možně, občas se volá traktor, občas se kope lopatou. Čas na oběd rovná se záchrana. Instruktoři nás při čaji a housce strašně mrdaj, opět vysvětlují. Padají perly typu více plynu, nebojte se plynu, pomalý ruce, koukat kam chci jet ne kam jedu. Mozek už je přehlcen, nezvládá pojmout informace.

Po obědě opět trochu tréninku a pak už je volnější ježdění po okruhu. Okruh je velká zábava, skoro ja regulérní rallye, má to však háček, pokud auto nemáte v ruce, brzo zjistíte, že víc času trávíte mimo trať či posouváním balíků slámy a smrdí to zbytečnou ránou. Rozptyl v zatáčkách je značný, chybí jistota a čistota. Volím proto ústup a vracím se na kroužek a ovál. Pěkně pomalu, zrychlovat postupně, pochopit souvislosti. Čím víc člověk krouží, tím je to lepší a lepší a ke konci se to dá i nazvat driftem. Člověk si holt musí uvědomit, že fyzikální zákony nepřechčije a je jedno kolik koní má pod kapotou a jak velký má brzdiče. To asi to hlavní kouzlo zdejšího ježdění, tím že se jedná skoro o čistý led, vše probíhá v malých rychlostech, veškerá vaše činnost s volantem, plynem a brzdou má okamžitý efekt a člověk se tak nemusí bát. V nejhorším zaboříte čumák do sněhu. Den končím ježděním po okruhu a cítím pokrok, už si to i trochu užívám a občas se i povede pěkný průjezd.

suba.jpg

Druhý den má podobný průběh, pouze kolem oběda se otepluje a trať povoluje. Tvrdý led se mění v měkký a podmínky k ježdění se dramaticky zlepšují. Podklad dovoluje výrazně zrychlit, mnohem více odpustí, plynulé drifty, přehazování auta ze strany na stranu je jednodušší a všichni jsou rázem divočejší a divočejší. To se projevuje i na výši škod, čím rychleji jedeš, tím hlouběji pak auto mimo trať zasuneš. Postupně mizí nárazníky, prahy, blatníky. Dveře jsou tu a tam označkovány od balíků se slámou. Vrcholné číslo ovšem teprve přichází. RS6 zkouší na nejdelší rovině plný plyn následně do plných brzd a točit do prava. Bohužel do prava nezatočí. Nikdo neví proč, ale RS6 v plném kalupu na vytočenou trojku, proráží sněhovou bariéru na konci rovinky, vznáší se do vzduchu, koly rozráží dřevěný plot a přistává na parkovišti. Neuvěřitelnou náhodou se trefuje do mezírky mezi stojící transporter a další auto. Do mezírky v které cca. před 10min stálo jiné auto. Audi je zralé na odtahovku.

subaru1.jpg

Podklad se stále zlepšuje a jízda je tak čím dál tím lepší a zábavnější. Auto pěkně reaguje na plyn, drift střídá drift, prdel tancuje jak řidič píská. Místo jedničky a dvojky se najednou jezdí dvojka a trojka, dveřma napřed, čumák těsně kolem balíků. Je to ovšem zrádné, povrch najednou dovolí mnohem více, ale když přijde problém je to najednou ve větší rychlosti a je najednou mnohem méně času. Zjistíte, že ač jste během 2 dní najezdili 300km na sněhu a ledu, opravdu 150km za den, stejně se máte pořád moc co učit. Sám to zjišťuji, rovinka plná dvě, brzda, mírná pravá, ovšem odkloněná z kopce, v nájezdu moc rychlosti, Subaru letí krásně bokem, plnej plyn kola hrabou, ovšem plánovaný výjezd nepřichází. Pořád to letí bokem, v zorném poli se objevuje telegrafní sloup, nepříjemně koukající přímo na dveře řidiče. Hlavně se uklidnit, nekoukat se na sloup, koukat se kam chceš jet, ruce, volant, povolit kolům adhezi, plyn. Stále nic. Sloup se děsivě blíží, proč je jen proboha obalen tak nízko. A najednou se kola chytnou a táhnou auto pryč. Vše se odehrává v sekundách. Spocenej jak myš pomaličku dojíždím do depa a pro dnešek končím. Je dobré poznat kdy skončit.

subaar.jpg

Co říci závěrem, bylo to naprosto super. Sešla se velmi různorodá směs lidí, z nichž všichni byli naprosto v pohodě a je jedno kolik stálo auto co zrovna řídili. Každý sem přijel s trošku jiným cílem, každý odjížděl spokojen. Člověk si to uvědomí spoustu věcí o řízení, naučí se spoustu užitečných věcí, které se projeví třeba jen jednou za život, ale ten život vám možná zachrání nebo zachrání materiál. Pochopíte, že fyzika je jen jedna, a že máte jen velmi malou plochu čtyř gum která rozhodne co se bude dít a ta není schopna konat zázraky. Pokud bude možnost určitě vyrazím znova.

PH

10.jpg 11.jpg 12.jpg
13.jpg 14.jpg 15.jpg
16.jpg 17.jpg 18.jpg
19.jpg 2.jpg 20.jpg
21.jpg 22.jpg 23.jpg
24.jpg 25.jpg 3.jpg
4.jpg 5.jpg 6.jpg
7.jpg 8.jpg 9.jpg

32 komentářů pod “Finská rallye s PH”

  1. shimano

    pěkný, pár takovejch kurzů bych taky rád prodělal..už mi chybí jen pár maličkostí – impreza např.. :) Jak se na tom jezdilo s arielem?

  2. Los tomanos

    Peknej kurz a peknej sedlackej napad co s polem v zime :)

  3. Hárwyov

    Já chci taky:)

  4. FunThomas

    Co takhle fotky ty rozstříknutý RS6? Jinak super – tiše závidím… :-)

  5. fousmen

    Jojo, je to vosemetny, nejvic pruseru se stane ve chvili, kdy zacnes mit pocit, ze to mas docela v ruce. Paradni cteni, kombinace ctrl+alt+delete me na Impreze pobavila :-))

  6. ddd - andy

    Kousek od baraku mam parkoviste plny obrubniku a lamp, na podtocenou dvojcicku je to bozi klouzat se s transporterem :-)
    ctrl+al+del – vot technika, tohle musi bejt parada!

  7. tomaass

    taky jsem si rikal, ze si na pristi zimu koupim rapida :-)

  8. KUbajsz

    přesně andy, tohle máme u hypernovy taky, akorát ty sloupy nejsou obaleny :)

    Ale kua svezl bych se. Poslední dobou mi tou auto na těch hladkejch “zimákách” nějak klouže, tak bych si to třeba o něco víc užival.

    Ta technika je hrozná, sám někdy co všechno se mi může na palubce rozsvitit třeba jen kvůli tomu, že mi do el. u tažnýho vzadu zatekla voda a zkratovalo to tam.

  9. Blesha

    Ted jsem si takhle podobně zajezdil v Sosnový na okruhu, taky supr zkušenost, byl jsem pod dozorem instruktorů co stávali u zatáček a překážek a přes vysílačku člověku řekli co a jak, myslim si že mi to dalo celkem dost, doporučuju všem zkusit nějaký kurz na okruhu s kluznou plochou nebo sněhem… Jinak přesně jsem si vzpoměl na istruktora: “Nikdy nekoukejte na překážku před vámi kterou můžete trefit, koukejte jinam kde je místo kam chcete jet, jakmile zůstane váš pohled na překážce hned si vás překážka přitáhne jak magnet. ” a při nácviku na trati to přesně pár lidí potvrdilo tim jak hráli bowling s autem :-) Kuželky lítali občas dost divoce…

  10. KUbajsz

    S tím koukáním na něco, co nechceš trefit to funguje parádně i na kole :)

  11. coolo

    k tomu koukani…. takze kdyz se ritim k prechodu pro chodce na kterem je zrovna tlupa skolkovych deti vcetne ucitelky ktera pri pohledu na me v ruce krecovite svira takovou tu placacku ,,stuj,, musim odvrati pohled na krasnou dlouhonohou spore odenou blondynku ktera jde po chodniku? …..fakt to funguje?

  12. assassin

    parada, taky bych to zkusil… u me ale kombinace letnich 225tek a pohonu zadni napravy znamenaji okamzite zapadnuti i na parkovisti u obchodaku:)

  13. Miloush

    Pokud má někdo zájem o video tak at se podívá na http://www.motortv.cz/z1autoshow v sekci VIDEO 6.díl.
    Točili jsme na tomto místě díl o driftování na sněhu…

  14. Conman

    pěkný musi to bejt fakt sranda subaru je muj sen ale ted ta 09 (to je ta černá myslim) stim useklim zadkem se mi vubec nelibi

  15. Blesha

    2 coolo: Máš velkou pravděpodobnost že trefíš autem slečnu když se na ní moc zaměříš :-D Když jí nebudeš věnomat maximální pozornost tak sundáš děti i s paní učitelkou a její plácačkou ;-)

    Jinak asi nejen na kole a v autě tohle pravidlo platí…

    2 Miloush: Jaký to je dělat autosalon a podobný pořady? :-)

  16. Hajes

    2majitelSubaruSezavadou: plati to pro vsechny auta mimojine. staci odpojit baterku na cca 5min nez se promazne ECU a vrati vse do tovarniho nastaveni. promaznou se i OBD chybove kody. ktere nekdy delaji bordel. proto ty to nechtelo jet.taky jsou pod palubovkou kabely, ktere pri ruznych kombinacich zapojeni ukazuji zavady auta na palubovce. nevim jak je to u novych Subaru.

    paradni clanek skvele navazujici na predesly drift :o) na ledu se toho moc s normalnima gumama neda delat :-) obzvlast s 225 papucema :o) tez jsem mel onehda problemy s ledem pri driftu a to mam na stare Impreze 185 gumy a jeste letni.

    pokud by jsi mel jeste vetsi drift ambice. Doporucuji ti vylet do Finska na poradny IceRing. Ale tusim je predpis rollcage a FIA snow tires.

  17. Hajes

    dodatek: neplati pro vsechny auta, pouze pro moderni auta s elektronickym engine managementem :o)

  18. Jr.

    ddd-andy: pověz kde :) …ten parking…když nasněžilo, tak sem hledal právě, kde se dá a jediný co bylo vhodný bylo parkoviště za Glóbusem u zličína…všechny ty parkingy u velkejch obchoďáků uklizený,posypaný…naprd…tohle bylo docela dobrý, ale ocenil bych něco většího…
    mimo: mohu se zeptat na cenu kurzu? :)

  19. Blesha

    2 Jr. Nevim jak tohle ledový pole ale v ČR…

    http://sd.e-ransome.eu/cenik.aspx

    Vřele doporučuju, fakt to člověku ukáže jak se chovat když je něco jak nemá :-) Jen bacha kurzy v Mostě na tý rozhazovací desce, kurví výborně auta se zadnim náhonem prý, kámoš s M3 na to byl upozorněn že s BMW to neni good nápad to zkoušet… :-)

  20. assassin

    Hajes: u BMW se chyby v pameti zavad drzi i po odpojeni baterky, musi se smaznout pres diagnostiku(kabl+pc)

  21. Petr Heinik

    To Hajes: Dobra rada – dik. Jen jaksi pokud si koupis auto za 1mil Kc, ocekavas i urcite sluzby. Nikoli, ze si budes sam odpojovat baterku.

    To Shimano: Skvele, s trochu cviku skoro stejne rychle jak se Subaru. Holt je to lehky auto.

    To JR: Vice viz. http://www.klubsportovnichaut.cz. Cenu nevim – plochu ma vetsinou pronajatu nejaky poradatel a ten to pak nabizi dal. Nejcasteji pro skupiny na vice dni. Prijet jen tak a jezdit nelze.

    To FunThomass: Nestihnul jsem, bohuzel :)

    To Blesha: No to je trosku neco jineho, v Moste jde spis o tu bezpecnou jizdu. Obcas se povede a jezdi se v Moste nebo Brne kdyz nakyda snih a to je pry taky slusna zabava.

  22. Miloush

    Cena 1500 éček,3dny myslím..

  23. Hajes

    2assassin: jj vzpomel jsem na to az jsem poslal ten prispevek :o) OBD error kody se drzi ve vsech ECU i po odpojeni od elektriky. smaznout se daji pres diagnostiku nebo pripadne jinych figlu.

    2PH: musis se na to divat z jineho uhlu pohledu. je to pouze seriovka a vojak se stara, vojak ma. zalezi jakou serii chytnes. v pondeli jsou vsichni soudruzi z Taiwanu ozrali po vikendu, tudiz pondelni smena produkuje zmetky, utery se uz lepsi a nejlepsi auta jsou ve stredu, ve ctvrtek uz na to pomalu zacinaji srat a v patek se vsichni pripravuji na vikend :o) asi jsi chytl nejhorsi pondelni serii :o)

    Nevim ktere Subaru mas na te fotce, ale Carys tusim rikal o 2008 verzi tusim. Coz uz je Subaru/Toyota s designem Ford Focus :o)

    Muzes poskytnou nejake blizsi info co mas za verzi? dik

  24. thomas

    Paráda!
    Ja si dávám Snow driving e. vzdycky když nakydá.. sjetý letní pneu + 4×4 = velká sranda:)
    Ale tahle trat vypadá fakt luxusně.! Hlavně tam nejsou žádný obrubníky;)
    V Arielu asi trochu mrzlo..

  25. Petr Heinik

    To Hajes: Je to verze 08. Ano jsou na ni rozdilne nahledy, me osobne se libi ze vsech nejvic. Navic moznost prepnuti rezimu motoru a manualni nastaveni diferaku zasadne zlepsuji jizdni vlastnosti od predeslych verzi.

    Problem neni ve vyrobe. Auto bylo pred akci na garancce, tam jen tak mezi reci vyplynulo, ze to auto jaksi nema 300k, ale mnohem mene. Jaksi tam byly od pocatku spatny mapy. Tak nam je prehrali. A s nejvetsi pravdepodobnosti tento upgrade zpusobil problem.

    Me jde apriori o princip, ano muze byt z vyroby chyba, ale tak se snad snazim se zakaznikem komunikovat a problem resit. A ne ze mu prodam auto co ma papirove 300k, ale ty nema. Pro jistotu mu to nereknu a kdyz to opravim na prd tak ho jeste poslu do hajzlu :).

    To thomas: Naopak, ridici pry bylo docela horko :)

  26. hajes

    2PH: ze by cesky narod? :o) Pokud vim, tak tovarni ECU nejde programovat. Pouze vymena, coz muze zpusobit problemy a to asi doprasili. Pokud jsi nekde pobliz Brna, muzu ti doporucit dobry Subaru servis. na vsech STi od roku 2004> tusim je DCCD aka elektronicky rizeny mezinapravovy differencial, ktery jde prepinat na palubovce tusim 20/80 (predek/zadek). rezimy motoru me moc nezajimaji, plne benefity Subaru zaple za kazdych podminek ;-) az budes mit po zaruce, investuj do plne programovatelne ECU od MOTEC/ECUTEC (cca. 40,000CZK hadam). Budes mit cca 20-30% extra ze serioveho Subaru. Bez na Dyno. Az ti zmeri kolik mas vykon/tocivy moment a pak zacni slapat po prodejci ;-) Soudy aka Amerika uz bezi i v CR :o)

    Z tohoto duvodu nekupuji nove auta. za 1. za 2 roky ma auto polovicni cenu. za 2. pravdepodobnost, ze nekdo znici Subaru je velmi nizka (beru jako referenci muj styl jizdy, ktery znicil zatim vsechny auta krome subaru, nemyslim tim nehody :o)

    Impreza klasika je klasika, to co vytvorili pod vedenim Toyoty je druha vec. Je to zasadni zasah do designu, coz uz nema nic spolecneho s klasickou Imprezou. Na nove Impreze se mi libi jemnejsi podvozek, soudim dle naklaneni auta. mozna je to jinak. Ale to jde poladit vymenou sportovnich tlumicu/pruzin.

  27. Blesha

    to PH: Tak mě se kurz bezpečné jízdy změnil v supr ježdění na “nakydanym” sněhu no, je jasný že je to něco jinýho než tohle co si zažil, ale tak pro nácvik nějakých návyků co udělat když se auto někam trhne je to dobrá věc :-) Jinak co se týče tvojí Imprezy mě se líbí hodně, už v Pelechově jsem na to koukal jak sis užil tu vlhkou zatáčku co byla nahoře ;) U mě u školy je firma kde maj jen subaru ty lidi a když maj před tou budovou vyskládaný ty auta, chvíli jsem tam srovnával ten sedan a hatch a ten hatch se mi s velkýma kolama libí uplně stejně jako ten sedan… Takže desigen je asi o zvyku no, ale mě se to libí. Jinak mě v Citroenu řekli na to že se neustále sere ESP/ASR kecy typu “K čemu mladej kluk jako vy potřebuje auto?” a nebo “Dneska ještě jezdí na silnici hodně aut bez ESP a ASR, tak co děláte? Nesmíte jezdit tak aby jste ho potřeboval.” Takže profesionální přístup k zákazníkovy taky. :-D

  28. atary

    proc vsichni nazivaj driftem jizdu bokem se ctyrkolou? :(
    takovejch penez bych za to fakt nedal.staci neco malo videt,logicky uvazovat a skusit to.a hle,usetril jsem 1500ecek a bokem umim taky.i na snehu ;)

  29. atary

    proc vsichni nazivaj driftem jizdu bokem se ctyrkolou? :(
    takovejch penez bych za to fakt nedal.staci neco malo videt,logicky uvazovat a skusit to.a hle,usetril jsem 1500ecek a bokem umim taky.i na snehu ;)
    btw. na snehu to neni takova prdel jako na suchu…ale vsechovsky letiste na snehu v 50kmh na 4ku taky byla prdel

  30. Houska

    Jezdeni na snehu po okruhu by je vcelku o nicem.

  31. Hajes

    2atary: skoda ze mam slaby tocivy moment, jinak bych trenoval i na tarmaku :o) mokra cesta uz je o neco lepsi. takze se systemy 4×4 uz to neni drift?

    tyhle tzv. kurzy by mel podstoupit kazdy ridic, jelikoz az nastane situace nahle nedotacivosti/pretacivosti jsi jiz castecne pripraven a mas vetsi sance srovnat auto zpet.

  32. atary

    hajes: se 4×4 je to powerslide, pac v prokluzu sou zadni i predni kola, o drift se jedna u zadokoly.

Komentář: