Votuň svou T5 – plynové topení vs Nafta

air-orez.jpgTakže mám dodávku, to víte, mám v ní bydlení, to víte, mám v ní topení, to taky víte. Ale teď už v ní mám topení dvě. Takže, pro kemperys dodžema, kterejch je mezi náma stále víc a víc, tu mám výhody a nevýhody daného systému.

Předně bych chtěl říci, že vám tu nesdělím žádné z katalogu opsané hodnoty, protože to si umí vyčíst každej pitomec, ale to co vám tu chci popsat, jsou praktické zkušenosti s oběma systémama – bufík vs plyn. Exaktně změřeno, testováno na lidech, vše pro kempery – čtěte dál.

Auto jsme polepili , dali soláry , a vyřešili mnoho drobností. Takže jedeme dál.

Původně, než jsem si auto koupil, jsem po čtyřech letech co jsem punkoval v hjundaji v zimě, měl v jednom jasno. Chci nezávislý topení ! Tak jsem prolezl všechny možnosti, který dovozce VW nabízel, a nakonec mi z toho vyšlo naftový topení, s dálkovým ovládáním, vestavěný od VW přímo do auta – ani jiná možnost nebyla. Koupit si ho zvlášť a rozřezat nový auto jsem navrhl, samo mi řekli, že tím pak padá záruka – a já ani neměl chuť se v novým autě hrabat – v elektrice, kastli, atd.

Takže jsem vytáhl 50 litrů, a dokoupil ten zázrak. 

Po nějakým tom delším kempování kdy jsem párkrát klepal kosu, neboť ani nová záložní baterka nevydržela dýl než 3 noci provozu, jsem pokoupil solární panel, dobíjel s ním baterku, a bylo zase na chvíli ok. Když teda svítilo sluníčko. Tak si to zhodnotíme popořádku.

 plyn-15.jpg

Nezávislé topení – nafta, bufík, Webasto.

Tohle nezávislé topení si sosá naftičku z nádrže auta, přívod vzduchu (jak patrno z obrázku) je dvojitý – jeden je pro spalovací komoru, z ní jde výdech (okruh z venku auta znovu ven) a druhý pro vnitřek auta – nasává čistej vzduch a vyfukuje teplej, taky čistej. 

Před každým spuštěním dojde ke zkontrolování řídící jednotkou celého systému, zda je vše ok, začne se točit dmychadýlko a žhavit keramickej "kolíček". To jsou takový ty zvláštní cvakavý zvuky, který občas slyšíte, pokud tohle topení máte. Z výdechu začne jemně funět zatím studenej vzduch.

air-orez.jpg

Pokud je něco v nepořádku (např vybitá baterka) tak řídící jednotka v tuhle chvíli (cca 30 sekund) topení zase vypne – a ty si nasranej, neboť budeš klepat kosu. Když je elektriky dost, topení nažhaví a začne vstřikovat palivo, to se zapálí, hoří, odpojí se žhavení a ty začneš topit. 

Topení se dá nastavit v mnoha režimech (tedy model, co mám já). Nastavíš si čas, kdy má začít topit – maximální doba je 3x za den na 2 hodiny ( to pokud jde o programování dopředu) a nebo lze taky nastavit každý den třeba od 6 ti ráno.

Dál se dá zapnout bezjakéhokoliv budoucího nastavení času, prostě hned teď – a to na dobu 5 – 120 minut a nebo v režimu nekonečno. To většinou využívám já, neboť ho večer zapnu, a ráno vypnu, že.

Další důležitou věcí, aby ses v autě neuvařil, je úroveň topen. Ta se dá ladit skoro na stupně celsia – od urovně jedna až po uroveň 8. Já mám vyzkoušený, že v teplotách kolem – 10 ti stp ti stačí uroveń dva – na celou noc, v teplotě vnitřku tak 22stp. Topení nejede nepřetržitě – má termostat, kterej ti snímá venkovní i vnitřní teplotu, a podle ní přechází z fáze topení do fáze větřání – jeho doba činnosti je hodně variabilní. Fakt to funguje neuvěřitelně. Moje osobní zkušenost je že na Passo Tonale v – 18ti stp stačilo jet na stupeň 2 – po celou noc topení přecházelo do větrací fáze jen na cirka 3 min intervaly (30 min topení, 3 min vetrání). Naproti tomu, v třeba 15 stp stále na zapnutou uroveň 2 jede fáze větrání/ fáze topení třeba v poměru 10 min na 10 min.

Tohle je fakt vychytaný, a dobře udělaný.

plyn-6.jpg  plyn-7.jpg

Po ukončení topení, (nebo když ti začne docházet baterka, nebo když se sníží nafta v nádrži pod určitou hladinu) se topení chvilku větrá, čistí se žhavící kolík (cvakání) a pak se vypne.

Výhody tohoto systému jsou :

–––––––

Naprosto minimální spotřeba nafty. Jelikož jsem v dodávce bydlel posledního půl roku každý den (skrz absenci bytu, domu, atp) tak mám spotřebu skoro přesně změřenou. Pozor – nikdy jsem se nedostal (při 10 stp v noci a 9h topení za noc) nad spotřebu 0,6 l nafty na noc ! Což je skoro až neuvěřitelný, leč je to tak.

Čistota vzduchu. Topení nikdy nesmrdělo, nebylo cítit spaliny, vzduch je pravda trochu sušší, ale čistej. Pokud u náfuku udržíš nějakou aspoň trochu bezprašnost, topení jede na výbornou.

Regulovatelnost.  Já mám topení s dálkovým ovládáním, umožňujícím ti zapnout auto až na kilometrovou vzdálenost – např ze sjezdovky. Dálková ovládání můžeš nastavit na jakoukoliv úroveň, dobu, a přijít tak do vytopenýho auta, ani nemusíš škrábat okna. Při spaní mám dálkový stále u ruky, a když je mi zima, jen zmáčknu tlačítko a topím – nevylejzám z postele.

Rychlot topení.  Narozdíl od vodního (které ale nikdo z nás nemá ani mít nebude, myslím,) topí tenhle systém tak do 2 minut. Vytopený auto na triko je i v zimě otázkou tak 10 minut.

 výdech bufíka

plyn-8.jpg

Nevýhody tohoto systému jsou :

–––––––

Spotřeba elektrické energie. Je tu ventilátor, kterej ti rozhání vzduch do auta, je tu žhavička, topení při startování bere až 100w, při provozu kolem 15 – 35 W dle toho, v jakém režimu to máš spuštěný. I když máš záložní baterku, propojenou sériově s motorovou, tzn celkem 180 Ah (mám já), stejně to jednou vybiješ. Topení se pak automaticky vypne. 

Zdá se to jako pohodka, pokud někde spíš jednu noc, tak to i pohodka je. Většinou to dobiješ jízdou, teda delší jízdou, aspoň 200km, a pokud jsi baterku vybil natvrdo uplně, tak bez nabíječky prostě full stav neobnovíš i kdybys jel až do španělska. Já mám namontovaný solárky, ale stejně – v zimě, topíš max 2 noci, a končíš. To vidím jako zásadní problém.

Hlučnost.  Topení vydává hodně zvuků. Cvaká při spuštění, cvaká při fázi větrání, a nezanedbatelný bordel dělá i samotný ventilátor. Pro někoho, kdo je spavec, pohoda, já se občas u toho budím. Na zvuk, kdy ti v noci dojde baterka, a venku je – 18stp (letosna Passo Tonale) nezapomenu – VZZZZUUUUUMMMM.  Synonymum pro kurevskou zimu.

Pořizovací cena. ano, můžeme namítnout, že se to dá koupit na vrakáči, třeba z 15 tisíc, a to se taky dá, ale kolik to má za sebou – kdo ví, nehledě na nutnost dokoupit baterku, rozvody, atd atd…cena dle mě dycky přesáhne 20 tisíc. U nových i mnohem víc – pořizovačka kvalitního WEBASTA je kolem 30ti, bez daně, plus montážní sady, pod 40 se většinou nevejdeš + práce.

Skočíme na druhý systém.

s-2200800800.jpg  trumatic_2200_schema.jpg

Nezávislé topení plyn, TRUMA S 2200.

Takže tu máme druhou možnost. Jelikož já v dodávce opravdu HODNĚ kempuju i v zimě, a to většinou na víc jak 3 noci týdně, byla pro mě další cesta jasná. S blížícím se koncem záruky na VW a po mnoha konzultacích s lidma, co už to mají, stejně tak jako s klukama kolem kol – jmenovitě s Matějem Ch, Krabem, a dalšíma, jsem se rozhodl pro koupi plynového topení truma S 2200 – chtěl jsem mít pokoj od výše popsaných problémů.

Topení Trumaje taková ta klasicá nevzhledná krabice, kterou znáte z karavanů východoněmecké provenience, jichž bylo v době ruské okupace na území české republiky vidět mnoho – přilepených za vozy škoda 120, dýchavičně supících k Balatonu, nebo do Jugošky s partou řvoucích ratolestí na zadních sedačkách. V designu se tedy od dob komančova monopolu nic nezměnilo, což je obdivuhodné a snad víc než cokoliv jiného to vypovídá o oblibě těchto inštrumentů, potažmo o díře na trhu…

Takže jsem si ho objednal na Karavan.cz, osobní odběr, a v pátek jsem si pro něj doletěl. Hned na prdejně, a to všem zájemcům doporučuju, jsem si nakoupil vše k montáži potřebné – trubičky, kolínka, hadice, regulátory, atd, plus celé to topení. Zacáloval jsem lidovou cenu 8800,-za topení a cca 2000,- za inštrumenty, a jel ke kámošovi do dílny, to tam nafrkat.

vše potřebné

 plyn.jpg

Dle horního obrázku : 1, regulátor, 2, automatika zapalování s tužkovou baterkou, 3, odvod spalin, 4, nádech vzduchu, přívod. 

Vyvrtal jsem dvě díry do auta, v místech, kde mi to skrz design nejmíň vadilo. Do nich se zasadily kovové koncovky, stáhly se plastovýma krytkama, a podmázl jsem je trochou silikonu – doporučuju dávat fakt málo, protože není nic hnusnějšího, než když to leze všude kolem. Jedna hadice je přívodní pro vzduchu, druhá na vývod spalin, zhruba rozměřit kde topení bude stát, a říznout. Montáž hadic je fakt lehká, kdo kdy skládal jako malej merkura, ten zvládne všechno. Mek Gajvr se má co učit.  

díry – vyvrtané pomocí vrtáku (neměl jsem ty kulatý pilky)

plyn-3.jpg

Topení funguje na podobným proncipu, jako naftový. Vevnitř je hořák, který u modelu topení s automatickým zapalováním nezhasne ani ve větru – vždy to začne dávat jiskru, a sfouknutý plamen opět zapálí. Takže stačí zmáčkout a podržek kolečko,  tužková baterka (měnit jednou za rok) zapálí plyn a už to jede. Zvenku se nasává čistej vzduch, hoří uvnitř systému, a mimo auto odvádí spaliny – v podstatě se vevnitř nemužeš udusit – plyn tam cejtit není, a v případě zhasnutí celej systém hoření znovu nastartuje. 

Zkoušel jsem to dokonce v garáži, kde jsme zakouřili prostor kolem auta – při poklesu kyslíku topení samo odstaví hořák a vypne plyn – je to vymakaný. 

Při montáži topení vás všichni budou upozorňovat, že je třeba vyvrtat ještě díru do podlahy, na odvod kondenzátu vodních par vznikajících po vypnutí chladnutím kovového topidla.. Haha, tak na tohle jsem neměl ani tu nejmenší chuť, a tak jsem to vyřešil po svém – topení jsem postavil vejš, a pod něj dal plechovku na těch pár kapek vody (zatím žádná neukápla, nevím kde se ten kondenzát při chladnutí v takovém množství, aby ospravedlnilo díru do podlahy, jako má vzít.)

rozpracováno

 plyn-4.jpg

Připojil jsem to na plyn bombu, a šel vyzkoušet. 

Fungovalo to bezvadně, tak jsem sbalil cajky, a vyrazil na víkend do Nejdku. 

Výhody topení TRUMA S 22OO s automatickým zapalováním.

––––––––

Výkon. Tohle je opravdu předimenzovaný topidlo. Na tak malej prostor, jako mám já v dodávce, je to až kam. Zjišťuju, že už po cca 2 min topení začne hřát, po 5 ti minutách už vaří jako kráva. 

Snadná montáž. Namontovat to zvládne opravdu každej, kdo umí s vrtačkou, a šourovákem.

Cena. O tom se netřeba rozepisovat.

Nulová spotřeba elektřiny. Topení nemá žádný ventilátor – teplý vzduch stoupá nahoru, výdech topení ven funguje na principu stoupavosti teplého vzduchu, jediné co tohle topení žere, je plyn.

Spotřeba plynu.  Na nejslabší výkon topení, jsem topil v kuse 43 hodin – to je dejme tomu pohodlné 4 noci, na malou 2KG bombu. Topení má udávanou spotřebu od 50 do 160 g/h což i odpovídá – a navýkon až 1800 W – ty bláho. Každopádně i na nejnižší přívod plynu je v autě vedro.

Blbuvzdornost. S automatickým zapalováním tužkovou bateríí je to snad nemožné nějak pokazit či zemřít.

Nevýhody topení TRUMA S 22OO

–––––––-

Vrtání. Hlavní nevýhoda, která asi bude zpočátku odrazovat mnoho lidí, je nutnost vyvrtat ty díry do boku dodávky. Nicméně, když okraje ošetříš, a pak použiješ silikon na utěsnění, tak se není čeho bát, reznout to nebude, nemá se tam kudy dostat voda, vzduch. Pokud to bude moc bolet, at ti to řízne kámoš.

Výkon.  První noc jsme s Petrem málem uhořeli – topení má jen horní odtah, jakoby výdech horkého vzduchu, jako každej radiátor, a tak je nad ním, až do výšky řekněme  70 cm, fakt peklo. Nedoporučuju nad něj cokoliv dávat, měl jsem ho cca 4o cm pod postelí, a kovnstrukce postele se rozžhavila natolik (při nejnižším výkonu) že to bylo hodně na hraně. Následovalo tedy znova přemístnění topidla více dopředu do míst, kde nad ním je volný prostor – a bylo po problémech. ani obložením polystyrénovo hliníkovejma deskama, či nerezem, nepomohlo odstranic problém s přehříváním – fakt to jede až moc. Nejlepší je dle mě umístnit topení někam do volného prostoru, třeba jako to má Matěj Ch…

Regulace.  Regulace je spíše primitivnější, skoro bych uvítal větší možnost ztlumení – a nebo doporučuju namontovat střešní ventilačku – topí to fakt i na nejmenší výkon hodně…

design. Ale to už jsme jinde.

umístnění topení evo 2

 plyn-23.jpg

Shrnuto a podtrženo. 

Pokud bych si měl vybírat z těhle dvou systémů, tak bych propříště jednoznačně volil plyn. Vzhledem k tomu že můžeš topit i v největší zimě, když si naladíš 10kg bombu, tak topíš klidně 10 dní v kuse 24h denně, i když budeš mít auto v 2 alpes zapadaný až po podběhy a na střeše čepici větší než kluci v akci dohromady. I přes nevýhodu absence dálkového zapínání (změkčilost a dekadence vládne) je podle mě plyn to pravé. Jen pozor, v Německu to neradi vidí – není to tam schváleno.

Já v současné době kombinuju oba systémy. Pokud někde zastavím, zapínám automaticky naftovýho bufíka, mám to po ruce, a je to hned. Když jdu kempovat, zapínám plyn, a bufíka odstavuju. Solární panel mi teď dobíjí baterku v podstatě jen k provozu NTB, dobíjení baterek do foťáku a kamery, k provozu vnitřního osvětlení, topím plynem. Baterka tak nikdy nedojde. V případě že mi dojde plyn (už se mi stalo) zapnu jen dálkou naftovýho bufíka a spím dál. 

Oba systémy nicméně udělají svou práci dobře – vyrobí teplo. A o to, v nadcházející zimě, jde především. 

Tak snad jsem vás svým článkem trochu popostrčil k jednomu, nebo druhému systému, pokud uvažujete o instalaci nějakého topidla. Samozřejmě by se o tom dalo napsat mnohem víc, ale myslím, že takhle ve stručnosti, to stačí. Tím nejlepším topidlem ale pro mě stále zůstává přítulné, měkoučké, nahé ženské tělo !

I když je nejnáročnější na údržbu.

Go kemping. Keep smilňing. 

čárys.

plyn (1).jpg plyn (10).jpg plyn (11).jpg
plyn (12).jpg plyn (13).jpg plyn (14).jpg
plyn (15).jpg plyn (16).jpg plyn (17).jpg
plyn (18).jpg plyn (19).jpg plyn (2).jpg
plyn (20).jpg plyn (21).jpg plyn (22).jpg
plyn (23).jpg plyn (24).jpg plyn (3).jpg
plyn (4).jpg plyn (5).jpg plyn (6).jpg
plyn (7).jpg plyn (8).jpg plyn (9).jpg
plyn.jpg    

44 komentářů pod “Votuň svou T5 – plynové topení vs Nafta”

  1. JKL

    Cvakání u bufíku způsobuje podavácí čerpadlo, který dávkuje v impulzech…. :)

  2. KUbajsz

    hmmm fajnovka kua

  3. Jordy

    Velká paráda!

  4. gazman

    Jo jo buf je buf.

  5. Keli

    Punk jak ma byt :).

    Btw jak rychle se rozsiri teplo do celeho auta? Nad topenim je vedro a v nejvzdalenejsim rohu muze byt kosa, bez nejakyho ventilatoru si to nedokazu moct predstavit.

    Ad naftovy bufik – muj (Ateso Breeze) ma dva rezimy:
    - jeden pri topeni na presnou teplotu (ty to nazyvas uroven) – topeni topi, pak se “vypne” a vetra, az teplota klesne tak se zase rozjede. To me pri spani strasne vadilo, protoze z niceho nic byl velky hluk (vetrani skoro ticho, topeni hluk).
    - druhy na vykon, topeni topi na nastaveny vykon a nejaka teplota ho nezajima. Toto uprednostnuju, protoze clovek ma konstatni hladinu hluku a spi jako miminko.

  6. Keli

    Loni jsem po tomto topeni pokukuval a psal jsem do firmy MAT servis a jejich odpoved:

    Trumatic S2200 neni absolutne vhodny do tohoto typu vozidla. Topeni je konstruovano pro karavany ktere stoji pevne v kempech. Hlavni duvod je ten ze topeni nesmi byt pouzito za jizdy kvuli bezpecnosti. Dale nema integrovany ventilator a zadnou regulacni elektroniku ktera by udrzovala stalou teplotu.

    V soucasne dobe se da docela dobre sehnat starsi topeni rady E typ 2400 12V ktere je primo urcene pro tyto ucely. Ma to ridici jednotku, vestaveny ventilator, termostat a dokonce je mozne komin umistit do podlahy vozidla. Cena topeni je v novote kolem 30 tis bez dph ale pouzite se da sehnat kolem 5 tis.

  7. Kozel

    Si to shrneme – VW novy holy, bufik, solar, elektricke rozvody, nadrz na teplou vodu, sprcha, topeni plynove – cena celkem dohromady = cena novy KARAVAN s kuchyni, WC a multikomfortem.

    Na druhou stranu jsi zkusenejsi a v mnohem zrucnejsi :)

  8. gazman

    Kozel:Jestli si myslel obytný nákladák(obytku),tak tu těžko pak využiješ na denní ježdění a budeš potřebovat ještě jedni civilní káru.Jestli si myslel karavan jako přívěs,tak nesmíš zapomínat pořídit ještě auto kterým to budeš tahat a to už se asi do těch peněz nevlezeš co?:-)Takhle máš všechno v jednom.

  9. ddd - andy

    2Kozel: Muhahahaaa.. :-)

  10. hýbň◊š

    článek vyšel akorát, zrovna v sobotu si jedu pro bufíka a konečně nebudu mrznout

  11. virtualBoB

    Něco mi tu nesedí. I kdybys měl k dispozici byť jen (plně nabitou) 80Ah baterku, tak při 35W ti naft. bufík musí jet aspoň 24 hodin v kuse. Né že bych ti s těma dvouma nocema v zimě nevěřil, jen cejtim zakopanýho psa. A tušim kde by moh bejt.

  12. Kozel

    To Gazman – Karavan jsem opravdu myslel obytny vuz. V dnesni dobe sezenes na podobne velkem podvozku jako ma Carys plne vybaveny vuz a to za cenu penez, ktere do toho Carys dal. Navic nove, plne v zaruce na VSE. Ano, jezdeni po Praze nebude ideal, ale ve formatu jizd Caryse v tom neni rozdil.

  13. kotleta

    ja jsem s naftou naprosto spokojenej,na jednu baterku jsem zatim nemel problem.Vypekl me jen jednou v minus 20ti mi zamrzla nafta :-(

  14. Čárys

    4: virtual Bob : Já taky, v matematice ze základní školy. Ano, 2 noci – začnu topit v 9h večer, vypnu to v 9h ráno – 12h x 2 je kolik ? 24h.

    4: JKL : Nemyslím, cvaká to i když je bufík v režimu větrání.

    4: Keli : Ano, to je jeden velký problém, kterej mě taky vadí. Sice je tohle naftový topení, co mám já, celkem tichý – např PH si nikdy nestěžoval, že by ho to budilo, já to poznám a fest. Ale to bude moje nespavost.
    - Jinak nad topením je takový vedro, že je v celým autě vedro, takže je to v pohodě – ventilátor netřeba :)
    - Regulační eletroniku to sice nemá, ale má to mechanický regulační kolečko ! :)
    - za jízdy netopím, topím motorem. Při stání na dálnici v zimě jak kráva, je samo plyn. nevýhodnej – než to zapálíš, tak už zase jedeš…ale to je málokdy.

    4: Kozel : Ano, je to bohužel tak. Ale v době, kdy jsem to kupoval, byla ještě fin.krize v nedohlednu, a ceny nových obytek byly někde přes mega a čtvrt – to jsem nechtěl dát za auto…když jsem pak po roce zjištoval, za kolik T5 prodat – dostal jsem nervovej záchvat. 5OO prodělek byl na mě moc.
    Takže tuním. Ale jinak máš samo pravdu.

    4: hýbnos : naftu, plyn ?

  15. Jr.

    o víkendu vysekam sedačku spolujezdce a instaluju plynové topení! takhle by to dál nešlo…
    když jsem teď na mrsn přišel ráno (nabalen v termoprádle,triku,mikině a bundě) ke krabímu autu, otevřely se dveře a vevnitř krab v tričku stěžující si na hrozný vedro…to sem nenes vůbec dobře!
    chci dodávku safráá

  16. hýbňoš

    čárys: nafta, horkovzduch, eberspächer D2L , těšim se jak malej :)

  17. Čárys

    4 :hýbňoš : Paráda ! hele, teď mě tak napadá, neuděláme nějakej zimní sraz topenářů s dodávkama ? Sedli by jsme si, v kruhu si zatopili, probrali vše možné nad sklenkou lahodného grogu, a pak šli třeba jezdit – lyže, snb, whatever.

    My to loni udělali – vejlet na Božák (- 15 stp a vánice 2 dny) a jedinej kdo spal v autě, jsem byl já a Nepotopitelná Teta.

    Co myslíš ? :)

    4: JR ! GREAT !

  18. hýbňoš

    čárys: ze zimních sportů provozuju pouze sáňkování, ale klidně si sednu do kruhu a dám grog třeba i dva :) ale nejdřív to musim někde voskoušet

    čet sem že jedeš do prahy co řídítka? PH? nebo osobně? na monínec se na 99% nedostanu :(

  19. Čárys

    A jo, řídítka !
    U PH? Osobní odběr zítra kolem 14h. U PH. Ehm. Possible ? Máťa bude v 10 :30 na Smíchově, do 1čh, pak PH přepadovka, 16 : 00 čestlice freediving, večer bouldering, v noci umřít unavou, v sobotu makat celej den s hráběma, ideál…večer umřít, v neděli bobovat celej den, večer umřít…atd…

  20. hýbňoš

    OK ve 14:00 sem u PH s kuklou, pistolí a řídítkama. Nezapomeň prachy :)

  21. Čárys

    Prachy seberem PH.
    :)

  22. hýbňoš

    v kase moc mít nebude leda že by prodával běžky, ale po kapsách mu určitě něco najdem

  23. prochajda

    jojo včera jsem ho vobjednal ve středu by tu mělo být…

  24. virtualBoB

    2Č:
    Topit po 12 hodinách pak asi jo … já jen, že píšeš 180Ah, a ne plný výkon. Na to bys měl dát teoreticky 5x spaní po 12ti hodinách při 60% výkonu (píšeš že v -18 ti stačil stupeň 2). Ty dvě noci se mi zdají málo…
    Plyn je na vytápění (auta) lepší než nafta, o tom žádná, ale má svoje pro a proti. Já bych to takhle do vozu třeba nedal, no v tvym případě to účel zjevně plní ;).
    Jinak se hlásim na zimní sraz topenářů :)

  25. JKL

    Srazek bych dal taky… jen jestli to nebudu mit moc z ruky :D

  26. mentos

    10 000 to je super cena a ako citam super efekt!

  27. Raf

    Naftový webasto mám v posledních dvou autech cca 5let a v zásadě souhlasím s Čárysem.
    Mě osobně hluk nevadí, mám tvrdej spánek. Co se týká výdrže baterky, tak mi to vydrží tak max 4 noci, ale za rok používání tím baterku (minimálně tu druhou) odděláš.
    Můj názor je, že do větších dodávek a obytňáků určitě plyn, do aut typu Multivan apod. nafta. Čárys je napůl, takže musí mít obě :-).
    Při kempování déle než (4 dny v mém případě) už sebou tahám nabíječku a dlouhej kabel a pokud to jde tak pak baterku nabiju a jede se dál. Obvykle stejně jezdím na 3-4 noci, takže ještě nebyla třeba.

  28. hasič

    Neuvažoval jsi i nad možností vyvrtat ty dvě díry někam jinam?….asi jde o zvyk, ale na tom boku se mě osobně moc nezdají…..co třeba přívod vzduchu zespodu pod auto a výfuk na střechu?

  29. hanz

    RAF:baterku tím určitě neodděláš, bufík má ochranu aby baterku nevycucal do 0 a nemá ani žádný odběrový špičky. Naopak baterie pro bufík vydrží v autě mnohem dýl než motorová.
    Na 82ah dokážu topit 4 noci, jediný kdy sem jí dokázal vyjebat bylo když jsem měl zapojenou ještě aj lednici. Od tý doby co mám na lednici vlastní trakční baterku tak jsem ještě nikdy bufíkem baterii nevycucal.
    Sraz by mohl bejt dobrá prdel

  30. Spyke

    Velmi dobry report=asi si taky poridim do kary plyn.topeni,pac benzin bufik ma nejlepsi leta za sebou…

  31. x piv

    myslim že nejlepší bude při armádním výprodeji koupit libovou khaki Praga V3S v provedení “štábní speciál” (bygon),kterej má vedle zadního vchodu zabudovaný kamna na tuhý paliva.přikládá se zvenku,dřevo nebo uhlí je uloženo taky z venku,tudíž bordel z toho není,uvnitř pouze teplovod,kterej to vytopí až běda.regulace jako každý jiný kamna na chatě,elektriku to žádnou nebere a kdyby přeci jen bylo třeba,zabudovaná elektrocentrála z motoru ze třiapůle dodá energie dost.vyjede to i do největšího krpálu v největších hovnech a kdyby to nááhodouněkde uvízlo i v nej mrazu,tak dřeva je všude dost.
    nevýhoda tohoto systému vytápění:potřebuješ řidičák C a o nějakym komfortu při cestování nemůže bejt ani řeč a hlavně na dálnici to nesmí,protože maximálka je 70km/h.(z kopce a následný rovině)
    vytápění zduř

  32. Čárys

    4 : Prochajda : Super !
    4 : Ona je tam pojistka, proti vybití, a když ty baterky poklesnou pod určitou uroven (podezdřívám že je to i pod polovinu, tak se bufík už automaticky odpojí – abys nastartoval, atd…Takže vlastně nikdy to celý nevyužiješ.

    Je to velká laborace.

    Se srazem dám vědět ! :)

    4: Hasič: Zespodu – všecen bordel, sul, voda, permanentně cáká na vyvrtaný díry – nemožnost votvírat víčka bez toho abych měl stafle, nebo lezl pod auto…opravdu ne, bejbe…

    4: Hanz : No, já jí teda po 1,5 roce oddělal – ale spal jsem v tom cca 300 nocí. To je taky znát. A dobíjel NTB, baterky do fotaku, a solár jí mučil taky fest – myslím že to klidně baterku zničí i dřív…Petr v karavanu jí taky měnil po cca stejný době.

    4: X piv : Panebože :)

  33. thomas

    co ještě přidat zateplení fasády-karoserie a zeefektivnit distribuci tepla pomocí nějakého okruhu (voda,olej) ;)

  34. ant

    ja ti to kluku rikal od zacatku, ja tam mam na pul sezony tu velkou desitku, zastavim na horach, zapnu topeni, pes s pi v teple a pak kdyz prijdem susime veci, tyden na horach neni problem a cena bomby 300-400kc..blbuvzdornost velika ;)

  35. Čárys

    4: Ant : však já jsem si na tebe vzpomněl, když jsem četl starší komentáře u předchozího tunícího článku… Jojo, již tenkrát jsi měl pravdu !

    No já si k tomu musím doujít svou vlastní, delší, dražší cestou :)

  36. jarda

    Skvělej článek, díky za inspiraci,myslím že mi to dalo víc, než všechny manuály od výše uváděných výrobců topení. Dík.

  37. Čárys

    Tak to rád slyším, že to někomu pomohlo… Díky za feedback !

  38. Aleš

    Díky za tvé zkušenosti, moc se mi líbyly. Nemá někdo zkušenosti s plynovým Trumatic E 2400.
    To má ventylátor, termostat, je malý, odvod pod auto ale asi taky spotřebuje nějakou elektřinu z baterie. Díky

  39. Dušan

    čau, zajímavé čtení. Hodně poučné. Díky za informace.

  40. Tomáš Klásek

    Zdravím všechny a chtěl bych se připojit do diskuze o nezávislém topení.
    Co takhle na horkou část bufika nebo Webasto kamen přidělat termoelektrický generátor a baterii si tím teplem hned zase dobíjet. Například Devil Watt za 527 dolarů (cca 12 000 Kč) má výkon až 45 W a to by mělo zhruba tak k dobíjení spotřebované energie stačit.
    http://www.tegmart.com/thermoelectric-generator-products/devil-watt-teg-power-45-watt-wood-burning-stove-thermoelectric-generator/
    Stálo by to za vyzkoušení !

  41. Leo

    Čárys. Je to přesně tak jak píšeš.
    Před 10lety jsem dost kempoval, pořídil jsem do Transita H2 L2 (odizolován mimo oken) Truma S 2200.
    – do – 10C pak už na to nemá, chtělo by to větší model.
    nad + 10C nejde už víc stlumit, chtělo by to větší model, ten to umí.
    plynová lahev v autě, pocit nebespečí.
    připojování lahve
    přehřívání všeho co je nad ním i přes nerezový plech který stínil část za ním a trochu nahoře včetně
    několika cm isolace, okno nad ním pálilo ( kolem 50C) a o půl metru dál -10C měl jsem vžy strach, že
    mi u hlavy vybuchne. Jde tomu pomoci tím největším ventilátorem z PS.
    + jinak super.

    Při komerčním ježdění je potřeba vlastnit horkovzduch. Teplý klient – spokojený klient. Nevozit sebou
    PB lahev kdyby k nehodě došlo.

  42. fany_f1y.org

    čau Čárys,

    díky za perfektní popis. Koupil jsem v Burimexu tedy S2200 automat a namontoval do svéhu Transitu L1H1.
    Držel jsem se Tvého detailního návodu, akorát díry pro přívod vzduchu a komín do karoserie jsem udělal přímočarkou(plátek na železo).
    Doporučuji oblepit budoucí díry v karoserii, nějakou lepící páskou, aby přímočarka nepoškrábala karoserii okolo děr a pak pásku sundat.
    Řezat pilkou to jde v pohodě cca 5 min obě díry, nejhorší je vyvrtat první díru pro plátek.
    Ne že by to nešlo, ale psychika, že člověk zkurví auto a do toho ještě soused, který mne viděl s vrtačkou a ptá se jesti jsem se nezbláznil. :-)
    Zatím jsme v autě bivakovali do cca -10C a v pohodě(místo na spaní zatepleno 3 cm EPS).
    Topení funguje, jak jsi popsal, jedinný problém mám se startem topení, když klesne teplota pod cca +3C.
    Vyřešil jsem to částečně tím, že jsem začal brát čistý propan.
    Nicméně, když jsme byli na ledovci teď v dubnu, tak jsem zase nemohl topení nastartovat na parkáči u lanovky v cca 1700 metrech, bylo cca -3C.
    Když jsem sjel dolů cca 200m výškových níže tak to chytlo a topení už pak hořelo i když jsem vyjel zase nahoru na parkáč.
    Náplň byla zase čistý propan.
    Nevíš Ty nebo někdo z fóra, jak ten problém vyřešit? Je to výškou či, zimou, dát tam silnější baterii, atd?
    Nemám naftového bufíka abych před startem S2200 vnitřek auta roztopil.
    Plyn do topení šel.

    Díky moc za každou radu. V Burimexu jsem se ptal, jsou sice v pohodě, ale nevědí, asi s tím S2200 nemají zkušenosti.
    Jinak naprosto souhlas, topím s topením fakt často, ale žádnej kondenzát z toho nevytekl.
    A bez toho topení se pod +5C s malými dětmi v autě nedá přežít.

    ještě jednou díky

    Fany, f1y.org

  43. Martin

    Ahoj,prosím tě mám taky VW T5 a chystám se tam namontovat plynové topení.Poprosil bych tě o informaci,kde jsi koupil k tomu topení Truma S 2200 příslušenství na odvod spalin.Jedná se mi hlavně o tu průchodku a vnější krytku.Nevím jak to máš vyřešený,když prší a přitom jedeš,jestli se ti tam nedostává za jízdy do potrubí voda. Děkuji za tvou odpověď Martin.

  44. josif

    Ahoj, ted jsem na pokraji montáží Vebasta, použitého, ale kamarád si zrovna montuje toto plynové, tak jsem na vážkách, perfektně jsi to popsal, i on četl tvé popisky,mám Boxera, opravdu kloubouk dolů jak jsi to popsal , díky a hezký de pepe

Komentář: