FIXIE – aneb Kumiho jistá smrt

final.jpgTak kucí, tuhle se přiřítí cosi k obchodu. Prolítlo to dál. Byl to Kumi. Kumi se brzy zabije. Postavil si totiž FIXIE. :)

Co je Fixie, každej ví – kolo s fixním převodem, bez brzd, a hlavně prostě česky hezky – FURTOŠLAP. Ač nechápu proč, je to stále ve větší oblibě mezi spoustou bikerů. Nerozumím.

Z představy, že mi je opět 5 let a na Sadech se řítím na malým furtošlápku z kopce a on mi masíruje holeně, je cosi, co mě dodneška budí ze sna. je to HRŮZA. Jsou to vzpomínky.

Takže, ještě než tenhle skvost skončí někde omotanej kolem sloupu, vám ho tady chceme představit.
Olalá – furtošlap hýr ! : A Kumi k tomu píše :

———————————————

Jak většina z Vás snad zaznamenala během léta sem tvrdě dřel v 720. Práce sice nad hlavu, ale peníze takový, že by i krutý a stoprocentně čistý „podnikatelé“ z OVB při pohledu na mojí výplatní pásku záviděli. Jasně, mohl sem si koupit bávo, ale rači sem si postavil kolo.
Potřeboval sem něco, co by mě mohlo transportovat na trase domov – bazén – slackline na plovárně – oběd – shop – domov a po začátku semestru na trase domov – škola – bazén – domov , takže něco kolem maximálně třiceti kiláku za den. Zároveň sem chtěl něco, co by nikoho moc nelákalo a co můžu nechat před hospodou jen tak.

O kultuře fixed gear sem slyšel už dřív, ale nikdy sem tomu nevěnoval nijak velkou pozornost. Až když mi na mysl přišel tenhle projekt, začal sem se zajímat a pídit po netu (jasně že ne v pracovní době, čárys možná působí jako fajn kluk, ale šéf je to nekompromisní). Fixka teda vypadala jako perfektní řešení, ale chtěl sem, aby kolo mělo duši a aby sem mohl v případě nutnosti vytasit nějakou historku o něm. To však znamenalo shánět starší kousek, chtěl sem favorita, to je pojem. Původně sem si myslel, že starej rám bude jednoduchý sehnat v každym bazaru, to byla osudová chyba, favoritky už nejsou, nebo se alespoň jen tak neprodávaji.

Štěstí pro mě byl až známej servisman, kterej spravuje kola v továrně mýho táty. Ten má totiž kromě vynikající dílny v domečku na zahradě, i hromadu rámů který mu tam lidi vozej na náhradní díly. Přišel sem, a uviděl to! Silniční rám favorit „speciál“, zelený omotávky na beranech, a galusky vostrý jako břitva, byl můj za kilčo.

kumi.jpg

Po příjezdu domů sem začal ladit co bude třeba udělat jako první. V procesu přestavby mi hodně pomohli různý internetový fóra nadšenců. Začal sem teda odmontovávat všechno co nejni nutně potřeba a co nefungovalo, pravda to kolo stálo venku nějakej pátek. První šly přehazovačky, zepředu i zezadu, zkrátil sem řetěz a z dvou nefunkčních brzd sestrojil jednu funkční dozadu (byla tam klasická kazeta a absence brzdy by znamenala sebevraždu). V tomto setupu sem na svém „novém“ kole jel poprvé do práce a ještě cestou sem stihnul objednat ráfky a vypletení novejchch kol (galusky sou bezva, ale jejich náchylnost nejni tak moc bezva), a  usoudil sem taky, že je možná lepší bejt živej, ale trapnej než mrtvej, ale drsnej.
Myšlenka uplnýho furtošlapa ustoupila rozumu a do zadu sem nechal zaplést klasický český torpédo. Jelikož teda všechno bylo zařízený, zbývalo se ponořit do volby designu favoritky. Někde sem čet, že je třeba bejt spontání a tak sem koupil světle modrej sprej a chromovej efekt…a barvožrouta na bronzový peklo, kterym se moje favoritka pyšnila do tý doby.

 final1.jpg

Odbarvování a barvení proběhlo OK, na žádnej problém sem nenarazil, jen sem poprvý zaregistroval jak ukrutně je ten rám pokroucenej. Po několika dnech sem vyzved kola, dokoupil omotávky a z festky objednal nejdražší součástku, sedlo cinelli unicanitor. Kolo sem dokončil a jezdil sem zle, ale tady na jihu to nebylo ono. Až když sem se přemístil zpátky do Prahy zjistil sem o čem pohyb na tomhle kole je. Odvaz, řežeš to kudy to jde, navíc s torpédem se necejtim jako prick bez mozku. Každopádně sem timhle způsoben dopravy pohlcenej, a během zimy chci sehnat dráhovou favoritku, zkusim postavit ještě něco. Je to takový balancování mezi uměnim a sportem, možná víc je to o barvách a originalitě než o ježdění, a možná to je muj osobní názor, ale jednoznačně sem těď rychlejší než tramvaje!

KUMI

final.jpg lakování.jpeg odbarvování 2.jpeg
odbarvování.jpeg po nalakování.jpeg původní stav.jpg
stav před renovací.jpg    

24 komentářů pod “FIXIE – aneb Kumiho jistá smrt”

  1. daw

    Kurna chlape musi to bejt palba, staryho favorita jsem pred lety drasal taky krute ale jak teda brzis? nechapu….

  2. Čárys

    přežij ! :)

  3. Sarin

    Mno krasa jedine ceho by sme se bal je ta favo vidle jinak to jede jak se patri.

  4. perry

    Tuhle kulturu už nějakej čas registruju a jako styl se mi to hrozně líbí, ale jezdit bych na tom fakt asi nechtěl.

    Jo a jako bonus hláška, co jsem nedávno někde pochytil:
    What´s the hardest part about riding a fixie? Telling your father that you´re a gay.

  5. kuba

    Perry: tak to si mě rozsekal:)))

  6. The Ň

    jooo favoriti se nedaj sehnat, to je fakt :D
    http://aukro.cz/listing.php/search?sg=0&string=favorit&category=17570

  7. Jerry

    Tohle bohužel není fixie, tak se nazývá pouze kolo s furtošlapem(a nejklasičtěji bez brzd), ale favorit s torpédem, a to není nic zvláštního. Furtka to musí být hrozný peklo, jen se na tom naučit brzdit, ale já bych to nechtěl, libový to asi je když spadne řetěz :-) Jiná barva by tomu slušela víc.

  8. fousmen

    Fixie je super od mongoose, mas vzadu bud normalniho cvrcka, nebo kdyz se rozhodnes pustit do zil trochu adrenalinu – otocis zadni kolo na furtoslap. Ja bych to bral do Vidne, ta je placata. V Praze bych se asi bal, ze se mi to nekde cestou z kopce splasi.

  9. kumi

    Jerry: jo to je maličký nedorozumění, původně sem fixie stavěl a až v průběhu procesu sem vyměk a vrazil tam torpédo.
    the Ň: až budu zase něco shánět tak se ti ozvu a ty mi ho objednáš, dík

  10. hýbňoš

    furtku z favorita mám asi půlroku, jel sem na tom 3x a teď už jen stojív komoře a nevim co s ní :) je to peklo

  11. kumi

    to je právě ono, toho sem se bál, tak se zatim vozim s torpédem a až budu velkej tak třeba dodělám fixed kolo dozadu :-)

  12. Hubajz

    Stylovka v původním znění …škoda pěkný F1.

  13. Hanz

    tak tohle je jedine skoda F1cky fakt skoda…to kolo v puvodnim stavu by rad nekdo koupil na aukru klidne i za 5000.- krasnej puvodni stav… ale takle to znicit to je sila… priste si nastuduj geometrie drahovych a silnicnich ramu. a pochopis v cem je rozdil, krome horizontalnich patek…..

  14. Dula

    Fixie jazdim v prahe uz asi tri roky a musim povedat, ze sa citim ovela bezpecnejsie na ceste, nez na bicykli s brzdami. V tomto pripade sa kolo da ovladat nohami (zrychlovat, pribrzdovat), takze to ohromne pomaha, ked neustale ukazujem autam kam idem, kde bocim, alebo gestikulujem na soferov prasata, ktori na cyklistov seru a neberu ich ako sucast premavky. Takze pre vsetkych, co furtoslap skusili raz v parciku a myslia si, ze je to peklo: je to len o zvyku na iny typ pohybu… Inac mam doma aj FR kolo a prepnut sa z furtky na volnobeh a celopero nie je ziadny problem…

  15. dr.zack

    Dula: Nevidim v tom zadnou logiku…citis se bezpecneji na kole, ktery nemuzes efektivne zastavit?

  16. kumi

    hubajz a hanz: Vaše reakce nemohu nechat bez odpovědi, samozřejmně s respektem k vašim názorům, předně bych rád řekl, že z mého pohledu ctím nejvíce historickou hodnotu kola tím, že jsem ho uvedl do provozuschopného stavu a jezdím na něm. Sám mám také rád historické kousky (jsem dost konzervativní), ale pro takové je místo v můzejních vitrínách. Při rekonstrukci kola jsem se snažil postupovat co nejcitlivěji (největším a ne nezvratným zásahem byla aplikace nátěru), veškeré díly z rámu demontované jsem uschoval. Cílem tohoto “projektu” nebylo uvedení kola do původního stavu, ale jeho provoz, proto pragmatické změny.

  17. Dula

    dr.zack: aby som to upresnil ja mam prednu brzdu (ktoru pouzivam len v krajnych pripadoch, predsa len v prahe su aj nejake kopce a cisto retazi az tak neverim). Kedze vies ze na fixie nemozes zastat na uplne kratku vzdialenost, tak to beres do uvahy aj pri jazde a tym padom je plynulejsia a davas pozor na okolie a auta a chodcov. Nemyslim si, ze brzdna draha pri kolach s brzdami je kratsia ako ked brzdis nohami na furtoslape, bud pribrzdis brzdami na kole s volnobehom,alebo nohami na furtke, co je to iste, alebo ide kolo do smyku a tym padom je draha rovnaka. Ci je smyk vyvolany brzdou, ktoru stlacis rukami, alebo zablokujes zadne koleso nohami, brzdna draha smyku sa az tak nelisi. na furtke efektivne pracujes s taziskom, takze kolo je uplne efektivne ovladatelne. Nevravim to, pretoze som to cital v casopise, ale denne jazdim, tak mam vlastne skusenosti. Zdalo sa mi dobre, ukazat aj druhy pohlad na fixie, pretoze ludia co na tom nejazdia to vzdy zmetu zo stola, ze je to kolo na zabitie (co je ovsem kazde ak nevies jazdit..)

  18. jimmy

    jo já taky na fixce řádil není to zas tak těžké zvykl jsem si poměrně rychle na ten furtošlap i to brzdění bylo celkem ok ale když brzdíte skidem tak je dobré si nechat víc místa na dobržďování jednou sem tak rozsekal dřevěnou branku….měl jsem ji udělanou z favoše váha byla luxusní plášště uzoučcké to jelo samo :-D

  19. bigsoup

    před 2 roky sem si postavil singla z favoritu, pak sem kopil lepší kolesa, zadní mělo flip-flop, tedy volnoběžku z jednoho směru, fix po otočení kola… no a jednou sem to prohodil na festku a už nedal zpátky. Pak sem zjistil, že sem přestal šahat na zadní brzdu a tudíž překážela na řidítkách… přední sem tam nechal ještě nějakou dobu, než jsem zjistil, že už ji vlastně taky nepoužívám. Šla. Dneska je to kolo naprosto minimalistky, lehoučký, velmi obratný a troufnu si říct, že při jízdě po Praze je bezpečný či nebezpečný jako každý jiný kolo. Dřív sem jezdil na horskym spešlu, který sem měl hrozně rád. Dvakrát se mi ho někdo snažil ukrást a na potřetí ho ukrad. Představa, že mi někdo votočí festku bolí hodně, ale je to pořád rozdíl 15000-20000. Pak taky, vidina jak zloděj nasedá na festku a hned pedál kopne do zadku a už je na zemi je celkem ftipná.

    No a teď to nejdůležitější: Když sem se s festkou seznámil, začlo mi docházet několik kladných aspektů ježdění s pevnym převodem. Neříkám že jsou to praktický věci. Naopak, ale o to právě jde. Poježdění na festce je hlavně o poježdění. Hrozně pěknym plynulym drandění na uplně jednoduchym stroji. Tedy nejčistší cyklistika. Ryzí princip, propojení lidskýho těla a stroje v pohybu. No a to já mám prostě kola a ježdění rád. Rád sednu na horala a jedu na celej den doprdele, do přírody a večer si lehnu do vany a dolejvám do sebe tekutiny… nabo na tři hodiny na švih na silničku, anebo každej den se po městě posouvám na kole a na to mi festka skvěle vyhovuje. Už sem na ní jel i na vejlet, nějakejch 50km, ale co si budem povídat, tam to bylo chvilkama trochu monotematický. Tak takhle. Má to svoje.

  20. R,Cycles

    Ahoj stavim fixie taky uz třeti v řadě a pokud budez chtit skusit furtoslap tak neni nic jednodusiho nez upravit torpedo tak aby nebrzdilo ale fungovalo na obe strany stejne :)

  21. R,Cycles

    ps:Jeste bych rad reagoval na vytku ze si znicil stary kolo a ze by se dalo prodat za 5000 . Tak vsechny favority co jsem prestavel jsem dostal zadarmo nebo koupil na aukru za min jak 500 . Kdo by taky dal za skoro srot 5000 kdyz novej favorit stoji 8000 . Naopak si myslim ze si zvedl cenu :)

  22. Otto

    F1 ale není obyčejný Favorit F12 z aukra! A ano za f1 před renovací / v původním jetém stavu se dává běžně přes 5000Kč a zájemců je plno.

  23. jh

    Diky za ukazky puvodniho stavu, podle nich predelavam stareho favorita do origo stavu. Galuskac F1 ve zlate barve je luxusni! kousek, rekl bych “tuzexovej”. Skoda. Zespoda by melo byt id (XY f 1234), XY je rok vyroby. Typuji 1980? Sportu zdar

  24. jan

    dobrý den chtěl bych se zeptat jak torpedo předělám aby fungovalo na obě strany stejně

Komentář: