4 bikes 2017 – zdražilo se..

FormatFactoryIMG_8720

Takže přijedeš na parking a hned 150,- pak zastavíš u kasy a vyplázneš 200,- no a tím to teprve začíná..

 Je něděle ráno, brány výstaviště v Letňanech se právě otevřely a protože tady v Praze po ránu trochu sprchlo a mě se nechtělo jít se sprasit, když včera se v klopenkách prášilo a na odpoledne slibujou obdobnej pařák, tak byla volba návštěvy výstavy jako ideální volbou co s pokročilým víkendem. Vloni jsem tu výstavu jen tak proběhnul a spíš tak pokecal se známejma. Letos bych ale docela rád mrknul na nějaký ty kola, protože jak se od pátku po různejch částech těch internetů objevovaly fotky, tak to vypadalo, že je tu celkem na co koukat. Jasně, jsou silnější roky a jsou roky slabší. Poslední dobou mám ale pocit, že ta kupní síla mezi lidma celkem sílí. Tedy alespoň dle cen kol.

První hala, první stánek a jeho pronájem za 300t. Tak to je na mě od počátku pěkněj nástřel. Ve stánku ale nikdo menší než Trek v zastoupení s Atombike. Teda nebudu rozebírat jednotlivý kola, ani polemiky jak to či ono asi chodí, ale kola maj pěkný. Hala je celkem našlápnutá, ale není to Trek kdo tu vévodí cenou. Tou je král nastřelenejch cen s velkým Céčekm. Cannondale tu totiž má kolo za 350t. Jako ty vole! Chvíli na to tak koukám a říkám si, kde jsou ty časy, kdy nejdražší kultovky stály do 200t. a byla to absolutní laskomina. Tady za automobilovou cenovku dostaneš takový nenápadný černý kolo a deset čísel zdvihu. Na paty mu pak šlape Rockymountain kterej je o dva tisíce levnější, ale aspoň je v barvě. Aby alespoň jedna česká značka nezůstala pozadu, je tu ještě Rockmachine za lidovejch cca 250,- Počkej – já si to musím říct nahlas: RCKMACHINE ZA 250,- TISÍC KORUN. Takže hliníkovej rám narvanej Ohlinsem a karbonovýma ráfkama a zlatou kazetou. Hmmm.. No já ti nějak nevím..

Putuju tedy radši halama dále a narážím na opět celou jednu halu věnovanou elektrokolům, kde si jich můžeš docela dost vyzkoušet a je vidět, že tenhle trend je stále silnější v kramflecích, protože i tady je teď po ránu narváno lidma co jim pod zadkem bzučí stádo splašenejch watů.

Každopádně tu potkávám spoustu jinech a takovejch klasickejch značek jako zastoupení Marin bikes v podobě dřevěnýho stánku a s pěknýma silničkama a cyklokrosama – třeba na dojíždění do práce je to ideál, kluky od Shamana, kde je vše minimálně na 100% a opět i Kubajsze u Foxu, kterej mě opět (stejně jako vloni) dělá výbornou kávu. Tady mě sice malinko překvapuje když na jejich Foxácký zdi vidím viset nádhernou silnici od DeRosa a boty Northwave, ale je vidět, že Zdeněk si bere budouvání jména značek k srdci a po Spšlu do toho Foxu fakt šlape.

Nakopnutej tedy dobrou kávou pluju dál výstavištěm, až k nenápadnýmu stánku s trenažerama Wattbike. Teda jasně, že je tenažerů na trhu mraky a rozhodně levnějších, ale chvilková diskuze možnost mrknout jak moc po těch letech bez tréninku a deformovanej platformama, šlapu do čtverce, byla celkem zajímavá. Sedám teda na noční můru mnoha profíků, kdy najíždění motohodin na místě je prostě nedílnou součástí jejich pracovní náplně a motám chvíli nohama s větrem nikoliv v zádech, ale s větrnou brzdou pod sebou a zjišťuju, že taková hrůza to ještě není. Od dob trojnožky na zadním kole silničky se toho změnilo moc a tak na mě na display bliká údajů, že nevím co dřív hlídat – kokpit Boeingu hadr, ale o zábavu za dlouhých zimních večerů by mohlo být postaráno..

Hned vedle pak ještě potkávám Peeta – nejdýl jezdícího kurýra po Praze, kterej ale s doručováním po 18ti letech u Mesíků seknul a začal konečně vozit něco pro sebe. A jako mesík, kterej ví co údržba kola obnáší, vrhnul se do nářadí Birzman a nutno podotknout, že třeba srvisácká kovová montpáka, která je ze strany od ráfku podlepená plastem aby sis nedojebal ráfek, mě fakt nadchla snad víc než mnohá ocenění nesoucí klika v podobě nýtovačky – to se nedá popsat to se musí vidět..

K vidění tam toho ale bylo ještě dost, jenže najednou bylo kolem 12tý hodiny a já, když jsem procházel mezi halama, zjistil, že silnice už dávno uschly a na nebi není šedivá ale modrá. Prostě největší čas se sebrat a pln nových dojmů vyrazit na kolo.

Každopádně mě přišlo, že všichni výrobci se toho prostě přestali bát a ceny drahejch kol se přivostřili jak situace mezi boxerama na tiskovce před zápasem.

Otázkou pak jen zůstává, co na tenhle turnaj cen řekne koncovej zákazník..?

 

-a-

 

18 komentářů pod “4 bikes 2017 – zdražilo se..”

  1. lutte

    Jako koncový zákazník brečim. Motám se v kolech cca 10 let a poslední roky to jde fakt krutě nahoru. Dřív jsi koupil pěkný endurko od 35-40 tisíc. Jasný nebyla to žádná hitparáda a bylo to na deorku, geometrie z dnešního pohledu pravěk, ale to studentovi nebo tátovi od rodiny může bejt fuk, protože chtěl hlavně jezdit. Dneska to začíná na 70 papírech. Pamatuju si jak jsem 2 roky dřel celý léto na brigádách abych měl prvního fulla, dneska bych dřel roky 3. No a upřímně už bych se na to vyprd (a koupil bazar), ale o to tu nejde. Jsem třeba teď v situaci kdy budu končit školu, s prachama jsem na nule a chtěl bych i třeba koupit nový kolo, ale prostě si ho nekoupim, protože na to nemám. Chci cestovat a mít zážitky a ne jen vydělávat cash a člověk taky nedělá jen to kolo. Jako v době, kdy jen za výměnu řetěz kterej najede 1500km a člověk dá skoro litra to už to fakt leze do peněz. To jen takový povzdech.

  2. baboon

    Zdá se mi, že je to rok od roku horší. Ceny letí nahoru, kvalita stagnuje, #endurospecifik lidí v lese přibejvá a ten RockMachine mi vyrazil dech. A nezapomeň na elektro verzi za neodolatelných 300k :) To už se snad vysrat na kola a orat les na krosce jen abych nepodporoval takovýhle zvěrstva.. A ještě to vyjde levnějc :)

  3. MIchal Kosík

    Dle mě byl nejhezčeji zpracovaný bike ten ROCK MACHINE BLIZZARD !!! topovka jinak mi přijde ,že je to rok od roku horší.. Ceny, ebiky málo vystavovatelů (není čemu se divit 300K za stánek je přehnaný!!!!) dost to upadá alespoň dle mého názoru a do toho všudepřítomný Ekola zabíjejí klasickou cyklistiku

  4. Koli

    Tak ona také nabídka odpovídá poptávce. Všichni dnes hrotí váhu a všechny možný vymoženosti (i když by se možná měli soustředit víc na svojí techniku a fyzickou kondici.. no to je jedno.) a nový technologie a vývoj něco stojí. Nemyslím si, že dřív neexistovaly kola za sta tisíce, jen nebyly dostupný na trhu, protože to nemělo žádný smysl, dnes aspoň každá ze značek ukáže, že umí postavit kolo na top komponentech a vyladit ho. Ale stejně jsou to kola, které budou jezdit týmový jezdci a možná ani to ne:)). A low cost kola jsou stále k mání, umí je CTM, Kellys i když je to převzatá technologie od Astro cycles tak si myslím, že to docela funguje. A cenovka nejnižšího Blizzardu od RM je taky moc zajímavá, na to jak je to osazený vůči konkurenci. Taky mi není pochuti dávat za kolo víc jak 50 tisíc. Uvidíme kam to bude směřovat v dalších letech, hehe..

  5. mr.antik

    Zas bych z toho nedělal takovou kovbojku, furt se dá celkem rozumně koupit třeba hliníkový RBéčko na krásným a funkčním SLX, nebo něco od německých, polských nebo slovenských sousedů… Na jaře ceny nasadí, na podzim to zas půjde o čtvrtinu dolů. Gianty ve výprodejích stály celkem srandu a přitom všecko funkční kola.
    Hliníkový kolo za čtvrt mega (jo možná někdo udělal při kalkulaci v Excelu chybku) je showbike, který má za úkol ošálit nějaký neznalý novináře z idnesu aby o tom napsali, nic víc.

  6. Andy

    Když chceš prostě jezdit je nutný sahat do vyšších sad. Dávno jsou ty časy, kdy už Shimano STX RC byl prakticky závodní držák a stačil na několik sezón v poměru tehdejších možností.
    Prostě se jede bussiness a výrobci jasně cejtí, že jestli lze ještě někdo něco vydojit z konzumentů, tak právě teď a stále na poli toho Endůra nebo spíš “drsnýho” XC. Silnice totiž byli drahý už kdysi a cenově přeci vždycky vévodili sjezďáky s TOPovkama na XC.
    OK – to ještě beru.

    Nikdy ale ty cenový nůžky nebyly tak rozevřený, jak se to děje teď.
    Je to prostě do nebe volající B.L.B.O.S.T. a každej kdo na to skočí si může tuhle ceduli lípnout na čelo.

  7. tomtom

    No a pak tady máme takovou Betu Xtrainer, 2takt, 300ccm, 98kg suchá hmotnost, za 170 000kč…….

  8. Pedro

    Lutte: Dyk neni problém furt vozit devítkovou sadu z řetězem za 220 nebo desítkovou s řetězem za 300…
    A na bazaru podle mě neni absolutně nic špatnýho, naopak tam člověk může vychytat ty nejlepší dealy. Kdybych koupil nový drahý kolo, akorát bych měl mrzení ze všech prvních škrábanců a promáčklin, to mi za to, že bych dva tejdny do prvního kreše moh koukat na naleštěnou voňavku, fakt nestojí.

  9. #nechcislevuzadarmo

    Sa tu len smejem. Retaz stoji az 1000 kc ( 35,- eur ) za bike az 70 000,- czk ( 2300,- eur ) to vis vole, to takova prilba stoji treba az 300 korun… ve sleve….Ja viem preco nekupujem jazdene bicykle, pretoze je kopec magorov co to vyjazdia a budu ti to redavat ako best deal, mirne jete…. nikdy viac jazdenku. neviem co s tym pred tym kto robil…

  10. Pedro

    Jinak teda eště by se asi slušelo zmínit, že průměrná mzda v ČR se za posledních 10 let zvedla o 6,5 tisíce, což dělá za rok 78 litrů…

  11. #nechcislevuzadarmo

    Inak, preco sa vam cenovka 300 000 nezda adekvatna? preco musi niekto urobit chybu v exceli? Preco si jednoducho nejdete radsej nahanat ego na shitano altus 7 speed. ach pardon, zabudol som ze ty co maju na take bicykle jednoducho nenadavaju na internete ale jednoducho zarobia a kupia si to…

  12. Čárys

    Prosím bez osobních invektiv a k věci. Jinak to tady promažu.
    Jde o diskuzi. Názory. Každej máme jinej.
    Každej je zajímavej.

    Takže tak.

    Čus z Afriky.
    Čárys

  13. ICE

    no jedním slovem: Konzum!
    co se elektrokol týče, začínám si myslet, že ta komunita lidí si dá vlastňák, protože to nejsou důchodci, co si kupují elektrokola za 70+, aby jim pomohly, ale …teď mi dá práci nebýt vulgární…bohatí a líní požívači stezek bez respektu. A to je to, na co dojedou, nerespektování přírody, zákonů, přijdou zákazy elektrokol a budou se šířit. V tu chvíli vidím Čembu/IMBA jako zastánce nemotorizovaného MTB, aby nevznikl zákaz kol obecně.

  14. #nechcislevuzadarmo

    Ono, ebiky. Poviem moj pripad. Jazdim 15 rokov aktivne, zavodne na cestnom, cyklokros, xc, freeride a poslednych 9 rokov zjazd. Pochodene norsko, taliansko, rakusko, nemecko a tisicky dalsich km cesko a slovensko. Mam dve deti a tretie na ceste. Casu mam tak ze som od siestej do siestej v robote kde mam na starosti ludi a vyrobu. Som rad ked skoncim o stvrtej. Vikendy som s teamom na pretekoch. Teraz mi povedzte ze ked sa chcem povozit tak na normalnom bicykli si rovnako zamakam ako na ebiku vratane spalenych kalorii, kondicky a vsetkeho len proste prejdem 3x viac. Nemam cas ujst 5km a byt spoteny ako krava. Chcem prejst 20 km, vidiet krajinu, nezatazovat zivotne prostredie, odviezt deti a az potom byt unaveny. Ci chcete ci nie ale ked budete mat raz deti, pracu, povinnosti a nebudete mat cas tak jednoducho pochopite naco je ebike mladym. Mam doma kopec bikov a medzi nimi ma miesto aj ebike.

  15. #nechcislevuzadarmo

    Na stezkach nechavam na udrzbu 500 kc. Vzdy ked tam som. Ebike

  16. lutte

    Pedro: Však jo, já s tim takovej problém nemám. Jezdim oceláka kterýho sem poskládal z 70% z dílů z druhý ruky a i tak mě kolo baví. Spíš sleduju kam se směřuje postupně cílovka. Měl jsem vždycky freesporty za sporty pro mladý, ale přesně na tyhle lidi ten průmysl docela kašle a to je velká škoda. Mě je to ve výsledku celkem fuk, až mi to finančně přestane dávat smysl, začnu o to víc chodit do přírody pěšky.

  17. lutte

    PS: průměrná mzda neni směrodatná a dost se liší od kraje. Pokud, tak bych se bavil o mediánu pro kraj. Nehledě na to že v mojem městě brigádník po 10 letech má furt prašivejch 70/h. Ale to už je mimo téma. Nechci tu začínat flame :)

  18. Pedro

    lutte: Mě právě překvapilo, že to řešíš zrovny ty:)
    Co se týče mzdy, je jasný, že to bude složitější, než že by všichni měli 78 šašků ročně k dobru, ale data o mediánu sem nenašel a předpokládám/doufám, že se ty mzdy nezvýšily jenom horním 50 procentům.

    Každopádně ty tvoje počty mi přídou divný, za 70 můžeš koupit Canyon/YT, kterej má super komponenty víceméně všude, kde to je potřeba (odpružení), a za +-40 tisíc si můžeš koupit třeba Kellys Swag se shitovějšim osazenim, ale furt funkční.

    To, že sou lepší kola dražší, mi příde tak nějak logický, za těch 70 dostanu podle mě adekvátně lepší kolo, než za 40, a na co si kdo nalípne cenovku 100 000+ mi může bejt ukradený, protože to de úplně mimo mě…

Komentář: