Giant Full E-bike

Giant Full Epro -14


Po obecným článku ohledně elektriky v kolech tu mám článek další. Vlastně ale nemůžu napsat, že by to byl test kola, i když to kolo jsem vlastně na „otestování“ dostal, protože jsem neměl s čím srovnávat. Takže to bude spíš taková review, aneb uživatelský pohled na elektro Giant Full-E+ 1.5 Pro s cenovkou lehce pod 120t.

Na Velo test festu jsem si poprvé sednul na elektrokolo. Vše vypadalo nadmíru zajímavě, včetně všech obdržených informací, co kolo umí, jak daleko dojede, kolik dává motor atd.  až na jeden detail. Byla vybitá baterka. Ve mně ale napětí zůstávalo pořád vysoký – kolo jsem měl půjčený na dalších několik dnů a tak nebylo kam spěchat.

Poznatek první – Není kam spěchat.

Musel jsem vyjet na vybitym kole k autu, který stálo v půlce kopce. Inu bez keců, je to těžký. Papírová váha kola je … no ona vlastně není, protože v tomhle ohledu se výrobci e-kol předháněj v možnostech a výmluvách na to, jak váhu kola neuvádět. U Giantu je sdělení následující: „ Bohužel neexistuje žádný standard vážení kol, kterého by se drželi všichni výrobci. Některé značky uvádějí uměle snížené hmotnosti. Pro zjištění skutečné hmotnosti kola je třeba nechat ho zvážit přímo na prodejně. Zvážit je ale třeba i konkurenční model, abyste získali údaj, který odpovídá skutečnosti.“ Jako chápu, že pro výrobce je tohle téma ožehavý jak prohibice pro likérku Drak, ale mezi lidma se šušká, že třeba konkrétně tenhle model má váhu 23kg. Tak to prostě bez keců je. Každopádně díky starý dobrý dvouplacce (38/28) a desítkový kazetě (11-36) se dá šplhat i do šlušnýho kopce bez motoru. Pravda – bába s nůší tě v tu chvíli asi předejde, ale zas nebudou natažený lejtka. Vypnutej motor od Yamahy naštěstí neklade žádnej odpor a tak krom gravitace nebylo třeba bojovat s další silou. Tolik asi k neduhům celkem všech e-kol a jdeme se projet konečeně se šťávou. Vybitá Li-onka s kapacitou 500 Wh, 36 V, 13,8 Ah, byla ze sítě zpět naloudovaná během cca 4hod a dá se nabíjet buď v kole, nebo si jí člověk může vycvaknout a nabíjet doma.

Poznatek druhý – Není kam spěchat.

Pražská ranní dopravní špička je situací asi tak beznadějnou, jako přesvědčování doktorů na kolonoskopii, že to přeci musí jít i jinak. Pokud ale auto nebo kolonoskopie není nezbytnou součástí při tvý přepravě do práce, může se i tahle ranní tyranie změnit v celku zábavnej čas pro větrání škrobený košile. Jinými slovy, vyrazil jsem na nabitym Giantu do práce a rovnou v pracovních montérkách (čti košile) s jedinym cílem – nespotit se. Po zapnutí elektriky teda volim hned nejvyšší z pěti variant „Power“ mód a už na první šlápnutí je jasný, že tady krůpěje potu po zádech nepotečou. Kličkování mezi barákama a průjezd po silnici mě ale zase uklidňuje, protože motor resp. jeho funkce „pedal asist“ funguje pouze do 26kmvh, kdy se vypne a pokud chceš jet rychlejc, tak s nečipnutou verzí jedině za svý. Dávám rychle vale rychlostním rekordům, pouštím řídítka a zbytek cesty do práce jedu na kochačku a zlehka pokládám nohy na pedály, abych zachoval kýžený nepotící se stav. V práci jsem se suchejma zádama a rohlíkem na ksichtě a za pár minut a za těch 6km ubylo z baterky asi 7% kapacity. Jasně, tohle procento je strašně irelevatní, protože váha jezdce, převýšení, teplota – to všechno prostě hraje roli. Na odpoledne ale mám v plánu lehký projetí po okolních trailech, tak uvidíme.

Poznatek třetí – Spěchej pomalu.

Na vyjíždku v Prokopáku jsem se fakt těšil. Platformy, malou helmu, camelbag a jedem. Traily tu znám sakra dobře, takže pár jich prolítnu a uvidí se co baterka, ovladatelnost a vůbec pocity proti klasickýmu biku. Nějak ale nevim s kterým trailem začít, protože pohled na terén se mě po prvních pár metrech kompletně změnil. Samozřejmě, že mám pořád zaplej nejsilnější mód, kterej přidává až 360% síly vložený do pedálu, což je max 80Nm resp. 250W díky čemuž jedu do kopce úplnou brnkačku. Upřímně, začínám o terénu přemýšlet už úplně jinak, což končí tím, že vyjíždím schody z Prokopáku nahoru na Barrandov, vyjíždím na pohodu Punčochu a následně pak i cestu k jezírku, která končí, teda vlastně zhora začíná, menší skalkou. Chápu, že pro valnou většinu z Vás tyhle názvy nic neznamenaj, co tím ale chci říct, je fakt, že možnosti jezditelnosti terénu pro vás kompletně změní svoji podobu. A to sedim na testovacím modelu ve velikosti „M“ což na mojich 183 fakt není ideál a sice to trochu kazí komplexní rozšíření těch obzorů jezditelnosti, ale ani tak se kolo pode mnou nijak zbytečně neplaší.

Je jasný, že velkou roli tu ve sjezdech hraje váha, ale jinak je to překvapivě klidný. Slíbil jsem klukům v Progressu, že na tom nebudu skákat, takže na nějakej vejlet na Točnou, nebo na místní skoky v Prokopáku to nevidím, ale i s touhle náloží jde s kolem udělat normální banán přes kořeny nebo na obrubník. Zajímavym faktem u tohodle typu motoru/softwaru je, že má sice okamžitou reakci na pedál díky 4senzorový techlologii na ose, ale na druhou stranu je tu asi půl vteřiny zpoždění s vypnutím motoru poté, co přestaneš šlapat. Nevim jestli to dělaj všechny motory, ale tenhle poslední kopanec je právě zajímavej při bunyhopu, nebo při technickým výjezdu, kdy si občas potřebuješ vyrovnat, nebo přešlápnout. Prostě dostaneš ještě malej kick do zadního kola a tak se technický výjezdy začínaj stávat úplnou srandou. Na druhou stranu, i na tohle si ale člověk musí zvyknout. Ze začátku mě to celkem rozhazovalo balanc.

Důležitá věc ale u všech výjezdů je nutnost mít pořád správně nařazeno a halvně řadit včas. Giant má vepředu dvě placky a vzadu desítku, takže o šplhání po skále kolmo vzhůru tu není nouze, člověk ale musí dopředu číst terén. Spíš tu platí, že lehčím převodem nic nezkazíš a motor ti furt bude dávat. Limit 250W co tahle Giant/Yamaha dává není bezednej a zjistit v půlce kopce, že je třeba shodit řetěz z velký placky může bej challenge takovej, že nakonec zastavíš. A na řazení šaltrem to chce jít taky opatrně. Jsem sice ze silnice i XC zvyklej při řazení odlehčit i v terénu, ale právě tím půlvteřinovým přesahem síly od motoru se mě párkrát podařilo zařadit dost nahrubo. Vůbec se nedivim, že pak lidi na e-bikách ohejbaj řetězy jak divý. Chce to praxi a cit, aby pak ty klasický bikový komponenty vydržely, jinak řetěz i kazetu rozstřílíš za pár kiláků. V Prokopáku jsem teda strávil sice plánovanej čas, ale projel jsem toho o polovinu víc a hlavně v jinym směru, než jsem původně plánoval, hodinka ježdění s pauzama mi pak sežrala asi 60% baterky.

Poznatek třetí – Víš co jezdíš?

Ta správná výzva pro „testování“ přišla i od Martina, když jsme se domluvili, že přijedu za ním do Rálska a dáme si tamní bejvalej vojenskej prostor s tím, že on pojede na moto Freeridu od KTM a já mu budu sekundovat na tomhle Gigantickym e-biku. Prostor protkanej výjezdama a trailama od motorek na písčitým podkladu, kde ježdění na klasickým kole je fakt dřina, sliboval další slušenej zápřah pro Waty.

Dal by se i o tomhle psát samotnej článek, ale ve zkratce – natlemili jsme se oba dost! Došlo i na výměnu strojů a hlavně k závěru, že přesně do tohodle terénu je to absolutně B.E.S.T hračka! Písčitej podklad najednou klade srandovní odpor a moto traily se s tímhle staly neskutečně zábavnou atrakcí. Jediný, co bylo znát, je lehký vadnutí výkonu při delších výjezdech na plnej kotel.

Nevim, změřeno nic nemám, ale motor v půlce kopce teplej a když člověk chvíli počkal (stačilo 5min) těch Watů na výkonu pocitově přibylo. Dalo by se určitě změřit, ale vzhledem k tomu, že s tím lidi jezdí kopce v Alpách neviděl bych to jako zásadní drama. E-bike vs Moto sice teda úplně srovnat nejde, ale level zábavy se může pro určitej terén mnohonásobně zvýšit.

Resumé

Takže jak? Giant Full-E+ 1.5 Pro, jo, nebo ne, nebo co vlastně? Detailní specku komponentů najdete na Progressích stránkách, mě šlo ale hlavně o první pocit a ten je, že mě to extrémně bavilo a docel rád bych zkusil i další kola / motory / čipnutý sety / možnost se na tom prolítnout vzduchem atd. Jak jsem ale psal v předešlym článku, je to, za mě, nová disciplína a tak je k tomu asi třeba přistupovat a tak, ač mě to fakt bavilo, tak v garáži nový místo nechystám (zatím..). Možností využití má ale tenhle segment obrovskej a určitě ještě poroste.

Od kravaťáků do práce, přes projížďku se svojí holkou tak, abys na ní nečekal na každym kopci 10min, vejlety s dětma v Chariotu, nebo třeba Enduro závody do kopce?

Aneb e-bike do každý rodiny!

Muhahahaaaa…

-a-

1 komentář pod “Giant Full E-bike”

  1. Martin Carys

    Bomba článek Dejve !!!

Komentář: