Skydiving

Skydiving Maara-20

Polety na kole mi byly malo. Moznost jak to posunout dal byla jen jedna. O ceste za snem, o jednom z nejlepsich roadtripu ever, uvnitr.

Skakani na kole bylo pro me vzdy nejvic. Postupnej progres z malejch skocek po vetsi macky, byl po dlouhou dobu muj zivotni styl. V soucasne chvili ale posun dal znamena skoky 20m +. To uz nese znacne riziko a po nekolika velkejch drzkach, se mi ho nejak nechce podstupovat. Skakani s padakem byl muj sen od jakziva. Letos tedy pada rozhodnuti se do toho pustit. Puvodne sem mel jet na jare, ale sef v praci mi opakovane zamit volno. Prej ze je malo lidi ci co. Uvazoval sem o vypovedi, ale tu davaj jenom macenky. Tak sem se nechal vyhodit.

Prodavam sjezdaka a pisu email do Skydance Skydiving v Davis, California, na ktery sem dostal doporuceni od kolegy hasice, ze se chci stat skydiverem. Chris odepisuje ze to neni problem, at dorazim. Kempovat prej muzu primo na letisti a ze tam sou otevreny sprchy 24/7. Pred odjezdem jeste zastavka na festivalu Bass Coast, ktery by stal za samostatny report. Avsak nejlepsi je ho zazit, tudiz vsem vrele doporucuji! Po festaku uz frcim smer hranice. Zde zasek, nebot se amikovi nezda fakt, ze sem bez prace, vse co vlastnim vezu s sebou a nevim kdy se budu vracet. Avsak me argumenty, ze proc bych mel z Kanady emigrovat do USA, at mi da jedinej duvod, ho natolik serou, ze odchazi. Buchta co sedela vedle nej na me kouka. Bere pas, rozhlizi se, dava razitko a prej at rychle du, nez se vrati. Dekuji!

Konecne na ceste. Z hranic je to celkem jednoduchy. 2 dny rovne po I-5 a pak doleva. Cesta bez problemu a streda v noci parkuju na Dropzone. Zde nekolik obytek a stanove mestecko. Vsichni uz spej, tak rychla sprcha a hura na kute. Rano v 8 uz preslapuju pred budovou manifestu. Zde platim $2500 usd, za coz bych mel dat 25 seskoku, podminka pro licenci A. V cene je krom teorie, instruktora, 25 letenek I pujcovna vseho vybaveni. Po formalitach si me bere do parady Erik. Typek o rok mladsi nez ja, zdejsi ninja. Teorie je dle manualu na zhruba 4 az 6 hodin. Probira se vse od letadla, vystupu, volneho padu, otevreni padaku, rizeni padaku a pristani. Spousta casu se venuje krizovejm situacim, bezpecnosti a podobne. Velkou kapitolou je samotnej padak. Skace se vzdy s hlavnim a zaloznim. Oba jsou zabaleny do vlastnich kontajneru, jejichz otevreni zajistuje maly pin. U hlavniho padaku je pin na snure, ktera vede k malemu pilotnimu padacku, slozenym v kapse na spodu padaku. Zde jedinou vycuhujici casti je male madlo. To za letu chytnete a vytahnete. Malej pilotni padacek se rozbaly, nabere vzduch a tim vytrhne pin. Otevre se hlavni kontajner kde je vak se sbalenym vrchlikem. Material ze ktereho je vrchlik vyroben se sam od sebe chce rozbalit. Tudiz jakmile se vse otevre, padak se vcelku bez obtizi nafukuje.

Pokud by doslo k nejakemu problemu, at uz defekt vrchliku, defekt lan, zamotani a pod, je moznost hlavni padak odpojit. V pravo v predu je madlo, zatahnout a pres dumyslny mechanismus se hlavni vrchlik odpoji. Zaroven je spojen snurou ktera vede k pinu zalozniho padaku. Tudiz zatimco od vas odleta hlavni padak, zaroven se otvira padak zalozni. Presto je pravidlo na toto otevreni nespolehat a tak pri odpojeni stejne chytneme madlo vpredu na levo, ktere je lankem propojene s pinem zalozaku a tahame. Hlavni padak si po kurzu muzete balit sami. Zalozni padak, ktery je vesmes stejny jako hlavni, vsak muze zabalit jen certifikovany technik. Takovemu zkusenemu technikovi trva zabalit hlavni padak zhruba 5 az 10 minut. Zalozni pak stejnej clovek zabali za 2 hodiny. Je zde kladen extremni duraz na presne zabaleni a kontrolu. Aby se padak otevrel spravne a vcas. Cele je to zaplombovane, a jednou za 6 mesicu se musi rozbalit a zkontrolovat.

Cely zalozak je navic zabalen s velkou stlacenou pruzinou, ktera po vytrzeni pinu vyhodi cely obsah ven. Minimum pro otevreni zalozaku jest 1000 stop tzn necelych 305 metru nad zemi. Tudiz casu moc neni a vse musi bejt bez chyby. Poslednim bezpecnostnim prvkem jest AAD. Strojek velikosti zapalovace. Smycka na zalozaku, kterou prochazi pin, drzici vse pohromade, je protazena zkrz toto zarizeni. Uvnitr je ostri. Takova gilotinka. To cele je pohanene mini vybusinou stejneho kalibru jako naboj 9mm. Soucasti strojku je pocitac, co meri rychlost a vejsku. Pokud v 1000stopach AAD vyhodnoti ze letite furt rychle, aktivuje onu vybusinu, ktera posila ostri na smyci, ta povoluje a otevira zalozak. Takze I kdybyste behem letu ztratili vedomi, padak se sam otevre.

Dale behem teorie probirame postup prvniho seskoku. Dive flow jest seskok krok po kroku. Kde budu sedet v letadle, jak a kde vylizt, odpocet, vyskok, co behem letu, kdy otevrit, kde pristat atd. Maj zde stolici na ktere se trenuje stabilni poloha, takovej obracenej most. Taky trenujem signaly pac se nahore neuslysime. Pak tu je takova hokejova branka, rozmerama identicka s dvermi letadla. Zde se trenuje vystup a vyskok. Tohle jedeme nekolikrat dokola, az se mi to zarejva do hlavy. Take trenujem parakotoul pro pripad tvrdeho pristani. Docela mi to jde a tak za 3 hodky pisu test a uz se du chystat na prvni seskok.

Zakladni vycvik sestava ze 7 seskoku.

1: vyskakuju z letadla s dvema intruktorama, kazdej me drzi z jedny strany. Vetsinou je student drzen behem celeho letu a instruktor otevira za vas padak. Ja vyskakuju a po chvilce koukam ze Nick leti predemnou a mava. Erik na pravo me uz taky nedrzi a smeje se. Hlidam vejskomer, v predepsany hladine mavam, nahmatat madlo a otviram. Padak mam obrovskej, tudiz se snasim k zemi dost pomalu. Erik me pres vysilacku navadi a pomaha s pristanim. Bez problemu.

2: Druhej seskok dne je opet s dvema instruktorama. Tentokrat me drzej celou dobu a ja musim udelat otocku o 90° na obe strany. Opet sam otviram a pristavam uz s minimem instrukci.

To vse behem prvniho dne.

Den dva.

3: Opet vyskok s dvema intruktorama, ale hned me poustej a uz znovu nechytaj.

4: Skacu uz jen s jednim instruktorem. Po vystupu me pousti. Otacim 180 a 360.

5: Vyskakuju prvne sam, bez pomoci. Stale ale mam sebou instruktora. Opet nekolik 360.

6: Celkove ctvrtej seskok dne. Sem docela unaven. Adrenalin strika usima. Ja chci ale este. Tentokrat je na rade backflip, frontflip a barel roll. Poprve se dostanu do nestabilni pozice a budu se sam muset srovnat. Vyskakuju a uz me to rozhazuje. Srovnat. Delam prvni sud, opet rozhoz. Delam beko, nedotacim a uz me to roztaci jak kacu. Mam co delat se zastavit. Posilam dalsi beko. Tentokrat me to roztaci takovym stylem ze nevim jestli se zastavim. Tocim se, koukam na vejskomer, kterej ukazuje ze se blizi cas otevirat. Zkousim behem tyhle motanice nahmatat madlo. Jo, dari se, ale v tyhle pozici opravdu nechces otvirat. Nakonec brzdim a dari se stabilizovat. Akorat vcas. Mavam a otviram. Cejtim se jak spraskanej pes. Derek se jen smeje. Vsichni cekali kdy k necemu takovymu dojde. Studenti prej maj krizi pri 3 seskoku za den. Me to nalozilo az pri 4. Pro dnesek tedy konec.

Sobota rano, den 3.

7. Posledni seskok v ramci zakladniho vycviku. Dive flow je stejna. Beko, frono a barel roll. Sem odpocatej a cejtim se dobre. Vyskakuju ven. Stabilni poloha. Sud na obe strany bez problemu. Beko z prvni no problem. Zkousim frono a hned na prvni. Nick se smeje a tleska. Davame si high five a uz je cas otevrit.

Timto sem splnil podminky zakladniho vycviku. Od ted mam status studenta. Muzu skakat bez instruktora, ale zaroven nesmim skakat s nikym jinym, jelikoz sem stale hazard pro ostatni. Mezi seskoky 8 az 25, musim jeste splnit 5 kategorii s coachem. Ucim se litat horizontalne, zrychlovat pad ci zpomalovat. Taky me ceka Hop and Pop. Coz je trenink nouzoveho vystupu z letadla v male vysce, v pripade poruchy atd. Clovek musi vyskocit a behem 5 vterin bejt stabilni a otevrit. Normalni vyska ze ktere se skace jest 13.000stop – temer 4 km. Otevira se pak kolem 3500stop 1 km. Prvni Hop and Pop se dela z 5500stop. Vyskakuju a hned me to roztaci. Nak se zastavuju a stiham otevrit behem 5 sekund. To bylo o fous. V tyhle vejsce to nevadi, tam je cas navic. Avsak druhej Hop and Pop je z 3500stop, tzn vejsky kdy normalne otviram. Pilot Ben brzdi v 3500, otvirame dvere. Je to dost nizko. No coz, co se muze stat. Coach Bo mi tesne pred vyskokem rika – koukej na vrtuli. Vyskakuju, koukam na vrtuli, sem stabilni, otviram hned. Pecka.

Dalsi adrenalin prichazi kdyz se ucime balit si padak. Celodenni kurz konci ultimatni zkouskou. Zabalis padak a des ho skocit. Kdyz se otevre, musis zarvat ze zijes, ze se otevrel. Teprve potom ti to instruktor co je na zemi, podepise.

Zdejsi drop zone ma uterky a stredy zavreno. Cela particka co tu maka bere motorovy cluny a jdou na jezero. Je 45° takze sem rad ze me berou s sebou. Rikal sem si jak asi skydiveri travej volnej cas. Krom skakani z nemalejch utesu, taky jezdime na nafukovacim kruhu za velmi predimenzovanym clunem. Taky zkousime jaky to je vyskocit z clunu v plny rychlosti. Do toho se leje a zere o sto 6. Ja to odnasim jen natazenym krkem. Jeden typek si vyhazuje rameno, mrte modrin a vsichni sme brutalne spaleny. Takovej normalni den volna. Druhej den proto jedu s kamosema do San Francisco, kde navstevujem krom mostu aj Murin park, s vysokejma stromama.

Zacina druhy tyden. Ja uz muzu skakat sam, umim si padak aj zabalit, takze mi nic nebrani zapojit se do zdejsiho stereotypu. Vetsina zamestnancu bydli primo na Drop zone. At uz v kontajnerech, predelanejch na bydliky, nebo v camprech. Christ ma u svyho camperu velkou zed z repraku. Clovek je to s velmi rozmanitym a dobrym hudebnim vkusem. Definitivne prispiva k celkove atmosfere zony velkou merou. Kazde rano presne v 8:00 zacina den znelkou z Lvyho krale Circle of life. Uz si ani neridim budika. Vylejzame, mala snidane, do hangaru nachystat vejbavu, rozcvicka apod. V 9 uz sedime v letadle a behem par minut sme nahore. Ja trenuju svuj zaverecnej skok – zkouska. Proto vetsinou zacinam svuj den double frontflip ze dveri do double backflip. Pak zalezi na nalade. Bud naky 360, nebo tracking. Kdy si date ruce podel tela a jako Iron man litate sem a tam po obloze. Tohle se opakuje cely den. Posledni seskok dne se pak dela pri zapadu slunce. Toho se ucastni jen lidi tady odsud. Piloti se toho taky nebojej. Vetsinou jim staci tak 1/3 runway. Tentokrat vsak dava plnej a vyuziva celou delku. Na konci ma rychlost na rozdavani, bere za knipl a uz letime kolmo vzhuru. Do vseobecneho vesely se zpivaj pisne typu “If you’re happy clap your hands”. Pred vyskokem jako vzdy si placnout se vsema skokanama, poprat si hezky let a vyskakat ven. Nekdo uziva volny pad, nekdo otvira hned po vystupu a uziva si zapad slunce. Dole pak uz ceka nekdo s krabici piv, zaslouzenou odmenou po super dni. Party tu jsou tez divoke. Muj prvni vikend dorazilo dost lidi. Popijime v kempu, kdyz v tom prichazi holcina, ze prej party na runway. Kdyz se ptam co s sebou, rika ze jen pivo, vic netreba. Prichazim na runway a zde 6 buchet a 3 typci, vsichni uplne nahy. Dochazi mi co myslela tim ze mam donyst jen pivo:-D lidi tu zkratka nic moc neresej. Uzivaj si zivot naplno. Nevadi jim bydlet ve stanu a zrat konzervy. Jediny na cem zalezi je skakat a bejt stastnej. Hodne mi to pripominalo zacatky bikingu u nas. Kdy sme byli mala komunita, vsichni se znali, nikdo nic neresil, jen se jezdilo.

Dalsi dva dny volna beru kamose Masona a jedem do Yosemite. Na radu kamose prijizdime az po 9 vecer. V budce nikdo, takze free vstup. Kempujem na parkaci u kempu 4, opet zadax. Rano jdem omrknout El Capitana. Potkavame particku zdejsich base jumpers a lezcu. Vypravi o nekonecnem boji z rangers a pod. Natoz ze base jump je tu ilegal, nekteri maji na konte pres 100 seskoku. Vecer nas zvou mezi sebe. Party na louce primo pod El Capitan ve spolecnosti legend, ktere dali prvni base jump uz v roce 1986. Krom El Capitan mame vyhled I na hory ktere se stali osudnymi pro legendy Dan Osman nebo Dean Potter. Vedle nas reka, ktera byla osudna Frankiemu, ktery se utopil, kdyz se snazil utect rangers po base jumpu z Capitana. Mnoho historek bylo vypraveno. Do toho se hraje na ruzne nastroje. Vzhledem k tomu ze hned vedle nas je reka s cistou vodou, a par set metru tu je pro turisty supermarket, zdejsi lokalove nemusi opustit toto misto I po nekolik mesicu. Avsak velky pozar co zasahl park nas nuti evakuovat se druhy den. Ja evakuaci se strany zachranovaneho este nezazil. Takze sem si to dost uzival. Panikaril sem co to slo, takze nas pri vyjezdu radsi ani nekontrolovali, jestli sme zaplatili a jen mi zasalutovali.

Po navratu na Dropzone me cekal posledni tyden. Dodelavam posledni seskoky a uz jdu na svuj zaverecny skok cislo 25. Pred tim jeste psany test a hura do letadla. Seskok podle planu a ja dostavam licenci A, se kterou mohu skakat sam skoro vsude na svete. Dostavam razitko na celo a slavime. Druhy den konecne muzu skocit s kamosema. Domlouvame se ve 3. Drzime se za ruce a skacem ven. Plan se uplne nedari. Ale nepoustime se a vsechny nas to mele horem dolem. Takovy srandy pri solo seskoku nezazijes. Pak se ucim radne trackovat – litat po obloze do dalky, pri cemz se da letet dost rychle. Zdejsi letadlo je vykonne, aby se mohlo skakat I z vetsich vysek. S A licenci muzu jen do 18000stop 5.5km. Pri ceste nahoru uz musime dychat kyslik z masek, kvuli malemu tlaku. A usnout po vystupu z letadla je nezadouci. Dale se da skakat z vysky 22000stop 6.7km ale na to uz potrebuji licenci B. Nejvyse se zde leta do 30000stop 9km, ale to uz je treba kyslikovy pristroj a dost obleceni. Teplota je kolem -20° pri horkem letnim dni.

Kdyz uz jsme u cisel. Delka volneho padu ze zakladni vysky 13000ft je neco kolem 60vterin. Zkratka si minutu muzete delat co chcete. Z 18000ft je to pak vterin 90. Volnost, svoboda a nekonecne moznosti jak si uzit srandu. Dale lide kteri se kolem tohoto sportu motaji jsou kamaradi na cely zivot. Za jeden seskok si spolu uzijete takovy srandy, co jinde ani za celej zivot. Sport je to pro vsechny. Je jedno jestli si malej, velkej, tlustej, tenkej, kluk nebo holka, starej nebo mladej, fit nebo lazensky povalec. Vsichni si vzajemne pomahaji, a je jedno jestli je to tvuj 5 nebo 5000 seskok. Ostatne narozdil od jinych sportu jako treba kolo, kde zacatecnik jede modrou a pokrocilej skace skoky na cerny, nebo zacatecnik surfar jde na penu a pokrocilej jezdi velky vlny. Ve skydiving maj vsichni stejny podminky hned od zacatku. Ses 4km nad zemi, s batohem na zadech a vsichni musite bezpecne pristat. Mozna to je jeden z faktoru proc je skydiving jedna velka rodina. Jsem moc rad ze jsem jeji soucasti a jediny na co ted porad myslim je, kdy si pujdu zas skocit.

Tri tydny utekly jako voda. Poznal sem spousty skvelych lidi, videl mnoho krasnych mist. Naucil se neco noveho. Ted me ceka nova prace u zachranky. Velka zivotni vyzva. A ty ja rad. Plan je jasnej, zamakat, koupit padak a vratit se. Protoze tohle je uplne jina liga nez jakejkoliv jinej sport, co jsem kdy zkusil. Doporucuji! Muze to delat uplne kazdej.

Zijte naplno

Maara

6 komentářů pod “Skydiving”

  1. VLCaK

    Mááro pecka, užívej naplno

  2. KRAJIC

    Ty vole super, jedno oko nezůstalo suché. Hlavně neubírej (leda, že bys sám chtěl). Držím palce a přeju už jen pro to čtení co pak vytlačíš. Dík

  3. Čárys

    Ano, skydiving jedině !
    Míč dekuju Maaro za naprosto super čtení, sledujeme tě tu z druhého konce světa pečlivě…a suzasem.

    Na podzim na Bali, navidenou…
    Díky !

  4. Pedro

    Dycky sem to chtěl zkusit, ale todle mě k tomu teda dost nakoplo:) Super článek, dík.

  5. Maverick

    Supr čtení!

  6. Růža

    Super čtení. Díky

Komentář: