Specialized turbo LEVO – review

Specialized Turbo Levo-2

To je samý přeplňování, turbo vpravo, turbo vlevo, ale co je to turbo LEVO? A k tomu 29“ kola, s baterkou a 150mm zdvihy?

Tak klik dovnitř na pohled zpoza řídítek..

Dostal se mě do spárů, tak trochu náhodou, další e-bike a to hned od značky pro mnohé kultovní. Vždyť kdo přišel ve velkym s produkcí horskejch kol, s FSRkem, udělal Concept story a má na kontě mraky prvenství ve světovejch seriálech? Spešl je ikonou pro hodně lidí. Sám jsem kdysi několik těch eSek taky měl, ale to ještě v dobách, kdy 24“ na zadním kole u sjezďáku bylo v trendu a Demo nebo Brian byl jen vlhkej sen konstruktérů. Dneska, když hláška „29ers are gay!“ začíná pod tíhou prvenství v Enduru i DH utichat, tlačej značky tenhle velkej rozměr kol už všude. A je jedno, že v některých případech je to totální nesmysl. Zákazník velí a IN chtěj být všichni dneska jako před 20ti lety. A tak mě zajímalo jak zrovna spojení 29“ kol  a e-biku na vyšších zdvizích bude fungovat. Takže Lets ride!

Specialized Turbo Levo Comp ve velikosti L na mejch 183cm v pohodě, jen ale ladím trochu kokpit a sedlovku posouvám v lyžinách dozadu a poté, co ještě pošteluju vidli s tlumičem, vyrážim na mě známý traily. Sotva ale od baráku po asfaltu párkrát šlápnu do pedálů, zdá se mi, že to moc nejede, ale počkej – vždyť je to e-bike a já nemám zapnutej ten motor! Hahaaa… Paradoxně mi ale přijde, že když se kolo rozjede, tak by se s tim i bez motoru a po rovině někam dalo dojet. Ta moje minulost s DH strojema kolem 20kg se nezapomíná. Do kopce to ale bude jiná liga. Zastavuju tedy, mačkám gumovej čudlík na rámu a rázem na mě modře bliká stav baterky a jakej ze tří módů Eco-Trail-Boost mám aktuálně zapnutej. Nikde žádný další displaye, jen na řídítkách 3 malý čudlítka plus, mínus a „S“ – prostě překlikávání mezi módama. Z estetickýho pohledu velká čistota v kokpitu. Člověk  může mít ale ještě Spešlí appku v telefonu nebo třeba napojení na Garminí a další hodinky, kde se následně zobrazují všechny možný fičury, bez kterých moderní datafil nemůže ani vstát z postele, natož vyrazit na vyjížďku. O datafílii ale tohle review není, protože mě víc zajímá, jak se na kole jezdí. Klikám teda na ECO a hned je znát, jak motor dává. Tichounký bzučení se u všech módů ztrácí klasicky v 25km/h, takže na přesunu k prvnímu lesu osciluju kolem týhle rychlosti. Díky tomu jsem taky u prvního lesa bez krůpěje potu a jdem do trailu.

Stačí párkrát šlápnout  a na klesajícím trailu jsem hravě přes rychlost, kde pomáhá motor. Devětadvácy jedou. V přímym směru je kolo pěkně stabilní, skoro až tankoidní a je zajímavý, že stačí i menší kořen a bunny-hop jde překvapivě velmi jednoduše, ale i tady je těch 25kg znát. Na přeskočení klády hozený přes trail je totiž nutný mládí strávit nejlépe trialem, jinak tu váhu do vzduchu nedostaneš. V zatáčkách se pak začínaj dít zvláštní věci. Jako chvilku mě trvalo, než jsem si na to zvyknul, ale rozložení váhy u kola je díky motoru a baterce poměrově úplně jiný než u klasiky. V zatáčkách na volnym povrchu mě prostě předek ujíždí až uskakuje a kolo jde po tečně ven. Když vlezu v zatáčce víc nad klacky, abych zatížil předek, chce to zase nesahat na zadní brzdu, jinak jsi hned ve smyku. Ta váha je tu prostě znát a postoj na kole chce chvíli cviku, než si člověk nový těžiště najde. Váhu prostě neokecáš. V prudkejch pasážích a technických věcech (třeba nadhodit si zadek do prudký zatáčky) chce kolo taky cvik a tady je ta váha cítit o to víc. Ta věc je prostě svojí váhou neskladná a jedinej plus dávaj na rozbitejch pasážích 29“ kola, který jedou o trochu líp. Po několika různejch sjezdech jsem teda vyloženě rozpačitej. Jenže ono to bude o přístupu. Už dřív, když jsem si sednul na prvního e-bika, jsem prohlásil, že je to prostě jiná disciplína. Srovnávat teda e-bika s klasickym kolem nejde. Vždyť se tu bavíme o cca 10Kg rozdílu. V tuhle chvíli by to teda chtělo mít třeba druhýho e-bika a hledat si rozdíly tam a to, že mám traily najetý na klasickym kole, mi teď přijde skoro na škodu.

V čem ale opět tahle Wattama nabitá legrace vyniká, jsou rovinky a výjezdy. Kličkování mezi stromama na rovnym trailu je sice i tady, díky váze, trochu jiný, ale síla, která tě postrkuje při každym šlápnutí, najednou i z rovinek dělá sakra zábavnou jízdu a začínáš třeba i brzdit na místech, kde jsi před tim musel šlapat. Rázem zapomínám, že na takových místech musím s klasickým kolem fakt letět s jazykem na vestě, aby se něco dělo, a místo toho se teď daleko víc soustředím na kroucení řídítkama a hlídání těžiště. Motor Brose na 90Nm, kterej si ale Spešl naladil s Brose tak, aby ho vecpali do novýho monocoque a ušetřili na šasi asi půl kila, musím říct, že přidává hodně plynule bez jakýchkoliv kopanců.  To se mě potvrzuje i v prudších nebo techničtějších výjezdech. Jasně – na ten postrk si člověk musí zvyknout a zas tomu přizpůsobit jízdu, což ale moc času nezabere a zábava tu nastupuje velmi brzy. Do rámu je pak zakomponovaná i baterka, která se vsouvá odspodu od středový osy a standartně se dodává v 500W provedení. Já mám ale teď k dispozici 700W, která je sice cca o 700g těžší, ale měla by vydržet cca o 20% víc.

Motorově/softwarově nevychytaná věc jsou pak ale hodně technický pasáže do kopce, kdy si člověk třeba nadhodí předek, aby z manuálu udělal malej bunny-hop a v tu chvíli, když se zadní kolo dostane pod tahem řetězu do vzduchu a brutálně se roztočí, tak člověk zas dopadne a motor dostane strašnej záhul. (Teď jen nevim, jestli jste mě rozuměli? Prostě banán v tahu a dopad na zadní kolo). Chápu, že už to není běžnej typ ježdění, ale u tohodle typu kola by neškodil malej zásah do softwaru, který by tenhle neduh třeba dokázal vyřešit. Šéf e-bikový divize Spešlu sice tvrdí, že konečně přišli na symbiózu mezi motorem, baterkou a trailem, ale nevim, jsem kluk z vesnice a třeba už to maj inženýři v plánu na další vydání a tyhle kopance zmiznou. Celkově ale kolo jede do kopce naprosto bez váhání a ze stoupání se stává zábava. Ta ale končí přesně v momentu, když si člověk zkusí vypnout baterku. V tu chvíli nastupuje trénink tvrdší než všechny díly Rockyho. Koukat na stav baterky je teda nutnost, která k vejletům na všech e-bikách patří stejně jako sledování stavu nádrže na Enduro motorkách. U tohodle modelu je stav baterky zobrazovanej na horní rámovce, což je pěkně přehledný, nebo si ten display se zobrazováním i dalších fičur může člověk ještě dokoupit na řídítka. Zábava v lese mě sebrala dvě čárky a tak je čas to pomalu otočit domu.

Tortura v podobě asfaltovýho přesunu proti větru domu je sice dál přijemně podporovaná, ale jak jsem psal, jen do legislativních 25km/h. Za mě by pak tohle byla asi první věc, kterou bych tunil a nechal si ty limity posunout. A ano, vím – je to pak moped a legislativa a výdrž baterek, a motoru a blablabla… ale tyhle žabomyší války vyvolaný ze zásady anti-e-bikerama mě moc netankujou. Z rukávu se totiž dá vysypat 10 jinejch věcí, který budou mít větší relevanci pro debatu, ale tolik se neřeší. Po silničním teroru teda přijíždím domu a musím uznat, že mám smíšený pocity.

Jako kolo jede. Díky motoru pak může člověk třeba vozit nižší tlaky pro větší grip a spoléhat se na motor, kterej mu pomůže. Zdvihy tu sežerou celkem dost terénu, a rychlá jízda po rozbitym trailu rovně z kopce je skoro jak po kolejích, ale jakmile přijde na techniku, váha se citelně ozývá. Asi bych s kolem musel strávit víc času a nebát se ho občas trochu pomučit, protože to konstantní srovávání s klasickym bikem tu prostě vždycky bude a váha je tu zkrátka obrovskej limit.

Jaký je teda resumé?

Specialized Turbo Levo Comp 2019 je zajímavej e-bike. Klidně bych řekl, že to bude velkej srovnávač ve světě vyšších zdvihů e-biků. Tak trochu univerzál, kterýmu váha svázala nohy (nebo kola?). Možná ale odrazovej můstek pro vývoj do budoucna, protože kdo ví, kde budou e-biky za 5 nebo 10let? Každopádně srovnat s klasickym endurem to nejde. Zábavy si na něm ale člověk užije moc!

A jako vždy, i tady, jde totiž o přístup..

-a-

3 komentářů pod “Specialized turbo LEVO – review”

  1. Martin

    PAráda.
    Ono je to jak píšeš, váha je prostě pruser, prosím příště xrovnavejme čistě ty E kola s Ekolama…
    Je to paradne napsany a jak přijde mě, srovnáme je : )

  2. Andy

    Hele budu tvrdit pořád – je to stále nový segment a formuje se rychleji než klasický kola a tak je nutný k tomu i přistupovat. Tak snad těch vysokozdvihových testovaček bude víc, ať je s čím srovnávat.. :)

  3. Janouš

    Zdravim všechny elektráky, ale jak píšeš Andy, sám mám sjezdáka a enduro a ostatní hejblata viz longborda atd atd:) ale elektosport je kategorie sama o sobě a s kolem jako takovym bych jí skoro nesrovnával. Mam ted za sebou test podobnej potvor od CUBE na 150mm a stejný pocity. Jako srandu jednou za čas do lesa proč ne, ale ten pocit z kola je někde jinde.

Komentář: