Votuň svůj dodž – soláry

dsc00684.JPGTak jsem se posunul dál v tunění svýho dodže. Protože bylo třeba víc elektriky, tak jsem pořídil solárek. Ha. A víc vevnitř.

Tak jsem kempoval kempoval, až mi tak jednou v noci, došla baterka. Ta záložní. Topím si tak vesele, a najednou nic. A kruci. Zima jak za starejch časů v Hjundaji, na to nejsem zvyklej. To se dobije jízdou, říkám si. A přišlo velký ALE.

Ono se to totiž jízdou nedobije. Jsem zjistil. Teda jo, dobije, ale pokud to není vymlácený totál. To pak musíš fakt na nabíječku, a nabít, a pak jsi teprve ready pro další kempingování. Tak jsem tomu chtěl přijít na kloub, a vzal jsem si různý přístroje, naučil se s nima dělat, a začal měřit.

panel.jpgTak dámy a pánové, víte že prvních skoro 30 km v autě, jedete na baterku ? O nějakým smysluplným dobíjení nemůže bejt ani řeč. Dál. Při akci : "nastartuju engine a za 30 minut mám dobito" nato zapomeňte úplně. Jede ti větráček, něco požerou světla (který se u VW nedaj vypnout), pár žároviček a tak – a ejhle – nula od nuly pojde, a někdy jsi na tom i po vypnutí motoru s úrovní nabití hůř než předtím. Taky je třeba motor točit tak na 1800 otáček, aby to něco dělalo, a přes 2000 už to zase nestoupá. Byl jsem z toho vyjevenej – je to alchymie.

Pro dlouhé kempování na pytel. Tak přišel na řadu můj starý plán – pořídit solár. 

Po asi měsíčním zjišťování, ladění, shánění informací, a domlouvání akce, při čemž mi hodně pomohl Víťa 200klada, jsem to konečně rozsekl. Solartec jsem zamítl, jako drahej a stejně neobsahující vše co bych potřeboval, a nakonec se mi podařilo náhodou sehnat celou sadu z Německa, kterou náhodou měli na karavanshopu. Tož naložil jsem Vítka, a jel to zčekovat. Vypadalo to dobře, tak jsem to vzal.

Tak druhá baterka, ta co je tam daná pro nezávislý topení, má 80 ampérhodin, takže tenhle panel, dávající 5,5 ampéru by jí měl bejt teoreticky schopen dobít z totálně vybitý, do uplně plný kapacity, za dva dny. V létě, a při plný plabě sluníčka, to jede samo líp, při zataženu a dešti to jede úměrně míň. Přišla na řadu montáž.

 dsc00682.JPG

No teda, to bylo něco. Montážní sada sice obsahovala věci jako lepidlo, držáky, a tak, ale např. držáky na zvohybanou střechu T5 samo neseděly. Takže se brousilo, brousilo.. Když to sedělo, přišla bolest v podobě odstraňení polepů v místech lepení. Řezání nožíkem do střechy sice bolelo, a strhávání polepu taky, ale když jsem vzal do ruky vrtačku s 10tkou vrtákem, a zaklekl jsem k navrtání střechy – přišla taková bolest, že to za mě musel udělat Bíbis, hehe. To je strašný, vrtat díry do střechy novýho auta :)

 dsc00692.JPG

Panel jsem očistil, zdrsnil jsem ho v místech lepení, a přimontoval průchodku na kabel. Připojení samotnýho panelu byla hračka, návod tam byl, plus a mínus poznám, červenou a černou taky. Trocha letování, už to voní, a je to tam. Teď ještě hodně opatlat silikonovým lepidlem, a opatrně, OPATRNĚ to přilípnout na střechu. Do adaptéru se navrtaly díry, a panel se přimontoval. Zatížili jsme to gumama, a šli dělat vnitřek.

dsc00686.JPG

Dovnitř koukal střechou kabel, tak nic složitýho, přidělal jsem ho rychlopáskama, a natáhl pod tapecírungem, až k regulátoru, kterej k tomu byl. Tady už to bylo trochu složitější, ale pod vedením zkušeného elektrikáře není nic nemožné, že.

 dsc00691.JPG

I když má regulátor pojistku, která prej když je baterka plná, tak nedává další proud, a baterku nepřebíjí, jsem i tak chtěl udělat ještě odepínání "natvrdo". Nebylo nic jednoduššího, starej vypínač a ohnout trochu hliníku a jeden dva šroubky, přerušit červenej, napojit, trocha pájení…a je to tam.

dsc00693.JPG

A poslední co bylo třeba udělat, je natáhnout kabely k baterce. Takže trocha vrtání, a pájení, a je to tam.

 dsc00689.JPG

Pak mě ještě napadla poslední věc, že tahle baterka je tam sice jako náhradní, ale jen kvůli nezávislýmu topení, a tak když budeš dobíjet třeba notebook a svítit – tak to jede z motorový baterky. Takže ještě dva kabely ze záložní baterky, a vykuchat starýho golfa a sebrat z něj cigaretovou zásuvku – a přidělat k přepážce, a tím to je snad už fakt vše.  A je to ! 

dsc00687.JPG

A jak to funguje ? Dobře. Pod mrakem, zataženo, chčije, to dává tak 2 A, když je slunce a svítí, tak tak 5. Teď jsem v autě spal v kuse asi 14 dní, a vybil jsem baterku jen jednu noc, kdy jsem na to měl napíchláho noťase, mobil, navigaci, a nezávislý topení – a ráno byla kaput. I přes to, že celej následující den chcalo a snežilo, a já jsem nikam nejel, jsem druhej den dobil baterii tak, abych mohl skoro 9 hodin topit. Pak byla zase kaput. Nechal jsem to teď 2 dny stát a dobíjet, a je full…

Takže spokojenost.

dsc00684.JPG

A to je asi vše. Jen nevím, jak bych případně panel sundaval, protože to tam drží jak židovská víra, asi budu musel uřezat střechu, až to jednou půjde dolů. Protože jsem panel umístnil až dozadu, neklade žádný odpor, a nevytváří žádnej zvuk a spotřeba se nezvýšila, nebo teda jsem nic takovýho nezaznamenal. Z boku to není vidět, zezadu v podstatě taky ne, zepředu taky ne, takže je to fajn. ˇudržba je nulová, a výkon do 80ti procent ti garantují na 25 let. Deska na povrchu je odolná snad všemu co si na ní vymyslíš, kroupy, nic nevadí, dokonce jsem viděl i video, kde po tom choděj. Takže nemám strach. A co ještě…už asi nic to je asi vše.

Díky za pozornost, a víc tripů a free life všem…

4: Filip Matuš: a co ty – už ladíš zelenou ? :) 

dsc00685.JPG

36 komentářů pod “Votuň svůj dodž – soláry”

  1. Los tomanos

    Ses proste Kutil…….

  2. Barell

    A jak to pereš? :)

  3. mrdka

    parada, solarni panel uz me taky kdysi napadnul, ale jsme v zemi nenechavcu a jestli to tam drzi jako zidovska vira, tak ti to nekdo utrhne i se strechou

  4. tomaass

    dobře ty, zrovna ve škole programujem natáčení našeho solárního panelu na střeše, aby měl co největší učinnost :-D

  5. Caryfuk z Plzne

    No dobry, ja solar mam uz 2 mesice, ale jeste jsem se nedokopal k montazi na karavan. Si dabel. :)

  6. assassin_TL1000

    jj nabijeni neni delany na hodinu jizdy a pak 12hodin odberu. jeste par napadu a uz to ten transporter neuveze:)

  7. OVAR

    tak sem zvedavej ktera moznost nastane driv : A) z duvod neodborne elektroinstalace cely auto shori B) ukradnou ti to cerny drzky-tzn na strese budes mit par der, potrhany polepy a samozreme vsechno uplne vomrdany jak ty ty svine pacili sroubovakama

    p.s. hodne stesti :-)

  8. T.H.O.mas

    hehe, taky první co mě napadlo bylo, že ti to někdo ukradne… ale snad se tu všichni mejlíme a pár let ti to bude fungovat :-)

  9. 100klada

    Jinak to hovno od ptaka na ty fotce s panelem neni representativni. …. mam radost ze ti to funguje ;)

  10. coolo

    wow bude vwT5 kabrio:)jinak je to moc sikovna vecicka

  11. beastie

    nooo, moc pekny… jeste ti tam chybi pracka!:) ale ten solar je docela dost vykonnej, sem si myslel ze to budes dobijet tak tyden:)

  12. Čárys

    4: Assasin : Jinak vozím vzduch, nemám strach. Celkově přibral zatím o 26 kilo – postel, skříňka, vařič, a teď nově panel (kterej má jen 5kg) takže pohoda. A samo, občas vezu svou tlustou frdel :)

    4: OVAR : No, tak k důvodu A : Není co zkazit. Všechna elektrika, kterou jsem tahal, jede nezávisle na elektroinstalaci auta. Kabely jsem použil dost silný, problém tam nebude. Baterku to prej neničí, takhle to funguje už kolik let u karavanů, a no problema.
    Možnost B tu samozřejmě je, ale : 1, Auto stojí na náměstí, kde mám jakožto rezidentní obyvatel starého města nárok na celoroční parking. Stojím přímo naproti dveřím od městské policie, přímo pod kamerou. Jsou tam hned.
    2, odmontovat to fakt není jen tak. Ani namontovat. Především, na to auto se skoro nedá vylézt. Je to vysoký, a oblý, a prostě se tam ničeho nechytíš. Potřebuješ aspoň dvoje štafle. To vzbudí pozornost, až to budou lupiči na náměstí rozkládat.
    3, pokud jsem s autem na cestách, tak v něm spím – a to bych si všimnul :)
    4, v autě mám alarm, připojenej na tel. Jsem tam hned, bydlím na náměstí.

    4: 100klada : Já vím, to mi posralo asi 8 ptáků u Andyho na dvoře. Maj tam strašne agresivní ptactvo… :) Díky za pomoc.

  13. -= mouras =-

    Ty jseš vostrej workoholik, víš to… Tak tohle sem neviděl!!! To je největší TUNE. Chápeš že sis ted dal kde koho…..takže dobře TY

  14. Buba

    je to dokonaly…

  15. Radek - etbikez.com

    Už brzy to bude jako Transformers;-) Paráda!

  16. Čárys

    4: Radek Broz : transformers. Panebože :) Mě zabiješ :) PS: Už mám vymyšlenej design na další polepy. To jen tak, včera jsem si hrál s fotošopem.

    červená, metalíza stříbrná, bílá. Moc, kamaráde. Počkáme tak max 2 roky, ju ? :)

  17. thomas

    tak fotovoltaický články už máš a kdy příde solarní kolektor.?. na ohřev vody do výřivky, ktera je už určitě na cestě;) At to dobře slouží.!

  18. Medved

    vypada to dobre.. a bez toho to nejde. to je jasny.. na novou karu taky musim naladit.. kolik to vyslo poridit?

  19. filipmat.us

    Ehm..já? mnóóó…ehm…NE ;-) ..vydělávám na naftu..tuning odkládám.. jinak hezký to máš….

  20. bam

    sileny kutil, mazec kara :))

  21. u6e

    ještě bych udělal cabrio vario odklápěcí střechu hohiha :)

  22. flat

    pimp ma dodge voe :)

  23. SPYKE

    To Čárys: good report, kam se hrabou kuťáci Pat & Mat… jen mi chybělo info nakolik ten solár přišel kaček a nějaký odkaz, kam se lze mrknout na jeho parametry a další info… předem dík za info a ať ti to slouží ku prospěchu :-D

  24. kubiczech

    Uplne slysim, jak nekde v dalce vyje Tim Kutil Taylor. Tesim se na dalsi votun…

  25. kuba

    začal bych pronajímat byt a už bych nikde jinde nebydlel:)

  26. Čárys

    4: Thomas : To bych nemohl dát na střechu – není nosná, těžiště, a t p… :) to víš že už jsem přemýšlel :)
    4: Medvěd : Vidíš, já skoro zapoměl. Takže pár linků.

    Něco o montáži : http://www.karavan.cz/technika/elektro/solarni-panel-na-strese-karavanu.html
    Pro všechno možnou elektroniku zčekovat zde : http://www.buettner-elektronik.de/
    o panelech : http://www.buettner-elektronik.de/images/buettner/12_21_solarmodule.pdf
    Můj panel : MT 85 CIS http://www.buettner-elektronik.de/images/buettner/22_37_komplettanlagen.pdf
    a cena (na firmu) bez daně (jsem plátce DPH) 17000,- Jinak počítej tak 22500 + – (já měl docela štěstí na nějakou slevičku)

    4: dan SPyke : zčekuj odkazy výše :)
    4: kuba: Však to tak taky dělám :)

  27. Lada

    Tak koukám, z jakejch stránek k nám chodí, až jsem narazil na takovejhle fakt pěkně udělanej článek a sem vykulenej, jak se dá parádně naimplementovat CIS na tépětku. Dovolim si dam sem link pod ten linkovanej clanek.

  28. Djurda

    Uz jenom pritlacny kridlo na strechu :)

  29. Caryfuk z Plzne

    Da se poridit starsi i levneji, ja koupil od jednoho chlapka v Plzni co se tim zabyva starsi panel 60W za 4000 a regulaci za 300.

  30. ant

    2 carys..casem si dej Trumatic..tyden na horach nebo mesic ve spoanelsku a bez elektriny tou se netopi ;)
    solarni nalem mame na Ducatu taky, 125w monokrystal a s menicem sinus 300w honime ntw a tv, mixery atd ;)
    ps na panel bych doporucoval pouzdro z neoprenu, on obas i na strechu kamen padne ;(

  31. Čárys

    4: Lada : To koukám, na zpětnou vazbu :) Díky !
    4: ant : Já už to zakončil, konec přestavbám…letos :) Teď už jen jezdit.
    4: caryfuk z plzně : to de, ty jo ! No až mi to ukradnou, tak se podívám po něčem levnějším :)

  32. ant

    no nechci tu delat reklamu ale solary obcas prodavam od amorfnich 35w za 3500 novej az po monokrystalll a pro hracicky regulator s lcd ;)

  33. zub

    sikovne udelatko, ale radeji bych na to neupozornoval, mohlo by se to nekomu hodit:)

  34. Čárys

    4: ant : hoď sem link…

  35. ant

    kdyztak se ozvi na mail poslu vic.

  36. Kubas

    Čárys – jak je to s tou baterkou? “vzal jsem si různý přístroje, naučil se s nima dělat, a začal měřit.” čím se to dá změřit, a co se měří? elektrice nerozumím, a bodlo by mi vědět, kolik toho ta baterka u obyč osobáku vydrží…

Komentář: