Fenomén doby… MX

IMG_6339~1

Postupem času, kdy naše generace dozrává se vyvíjí i činnosti které děláme. V devadesátých letech jsme točili kilometry na XC, pak na těch samých kolech jezdili sjezdy, následně jezdili sjezdy na kolech sjezdových, do toho nějaké dual slalomy, dualy, 4X, každý se nějak vyvíjel, a pak nakonec jsme se všichni sešli v nejdku na campu. Poslední dobou stále více cyklistů míří k motocrossu a to ať už z generace Husákových dětí tak i mladších. Pokusím se popsat jak začít a čeho se v začátcích vyvarovat.

Já osobně jsem se rozhodl, že to chci zkusit před dvěma lety a tak tedy jsem si pořídil Hondu 4t 450.

No a tím se dostávám k tomu jak začít.

Potřebujete motorku, takže si vezměte úspory, popř. řekněte rodičům a zajděte do krámu kde je prodávaj a nebo zhlídněte bazary, což do začátku je určitě „levnější“ varianta, ideální je znát historii motorky, protože na trhu je 95% motorek finanční past.

Takže a co teď, jakou motorku… 2t, nebo 4t.

Každý, kdo umí dobře jezdit, doporučí do začátku 125 2t a já teď přesně vím proč. Motorka je hodná a hlavně furt se musí točit, jinak prostě nejede. Dále motorka nebrzdí motorem, takže před zatáčkou nestačí pouze polehtat přední brzdu a zaklapnout plyn… Prostě si to na tom odpracujete, ale naučíte se.

Já jsem zvolil jinou cestu a to hlavně z důvodu, že když jsem motorku kupoval, tak přišla nabídka, která by byla blbost odmítnout a tak jsem si jako první MX pořídil výše zmíněnou bestii.

Pro shrnutí… Kdo má hodně času a chce se opravdu naučit, ať si pořídí 2t a kdo je pohodlný tak ať sáhne po 4t (lepší do začátku asi 250cm3, ale ty bývají hodně vylítané… 450cm3 bývají zachovalejší, protože tolik lidí, kteří využijí její potenciál zase není, takže motor nebývá tolik vytočenej)

Dalším a ne nepodstatným faktorem výběru budou provozní náklady na případný servis, které jsou u 2t nižší.

A už jdeme jezdit

Před prvním usednutím jsem toho měl hodně naježděno na silničních motorkách a samozřejmě na sjezdovým kole taky… tak jsem si řekl, že to spojím a bude to ten motokros, o kterém se tolik povídá.

Ehmm, NENÍ !!!

Naopak, všechno je to úplně obráceně…

Za sebe doporučuji všem kteří začínají, jezdit vždy s někým, kdo poradí, protože čím méně věcí na začátku budete dělat blbě, tím lépe, protože špatné návyky se hodně špatně odstraňují.

Vůbec nejlepší asi je v první sezóně ježdění se zúčastnit nějakého MX campu, kde minimálně 4 dny sedíte na motorce a někdo nad vámi stojí s klackem a poradí. Já jsem toto podstoupil u Mitvalských MIKMAK racing v Nihošovicích až v druhé sezóně a už jsem měl pár špatných návyků. 4 dny u nich mě ale posunuly v průjezdech zatáček, ve skocích a obecně v jízdě o neskutečný krok dál.

No takže víte jak začít

1. Kopuit si motorku

2. Jezdit, jezdit, jezdit, jezdit

3. Zůčastnit se MX školy a jezdit, jezdit, jezdit

4. Jezdit

5. Zkusit nějakej závod… je to velká zábava

Z MX campu a od zkušenějších přátel vám na závěr řeknu pár rad do úplných začátků, na které se snažte myslet

  • Motorku držet nohama
  • Čumět hodně dopředu… určitě nekoukat na přední kolo!!!
  • Stát stabilně ve stupačkách
  • V zatáčkách těžiště dopředu, sklopit motorku pod sebe… prostě koule na nádrž a co nejdřív Gaz a znovu stoupnout a motorku srovnat
  • Krizové situace se v 90% řeší plynem
  • Doporučuji si semtam objet kolo na dráze pouze s pravou rukou na řidítku (při tomto cviku skutečně zjistíte, jak máte držet motorku nohama a tělo dostanete do polohy, kde má být)

 

Pokusil jsem se vám stručně popsat, jak to v začátcích dělám já. Věřím že existuje spousty jiných metod, ale tahle vcelku funguje.

Nečekejte, že to hned půjde. Chce to trpělivost a respekt k síle motorky. Chyby opravdu bolí.

Tak někde na motorce, nebo na kole!

 

10 komentářů pod “Fenomén doby… MX”

  1. Čárys

    p-e-c-k-a- !!!!

  2. spyke

    parádní návod jak začít ;-)

  3. vita

    parada chci vicc!!

  4. dr.zack

    Ja sem se z clanku moc nedozvedel…ze 2t je levnejsi nez 4t a ze mam jit do skoly…cemu se vyvarovat sem se nedozvedel…

    …ale zajimalo by me to :) Mozna by to stalo za nejakej komplexnejsi clanek. V tomhle krome fotek neni nic, sorry…

  5. Čárys

    4 : dr.zack : Kup si 2T a pojd potahat.
    Tě naučí, ty čtenáři.

  6. dr.zack

    Čárys: Já měl, kdysi…

  7. Kejleb

    A tak podle mě je to dobře napsané pro začátečníka , ale rad se dá dát určitě více, ale to by to pak bylo moc dlouhé – z fotek je vše poznat. např foukání pneumatik – když si je nabušíš jako u auta tak se moc nesvezeš :D a další a další věci , jak nastavit motorku pro začátečníka :D

  8. raf

    Pokusil jsem se to sepsat pokud možno stručně a nastínit celkový pohled na věc. Samozřejmě dalo by se popsat spousty rad co a jak dělat, ale to by bylo spíše na seriál na pokračování a určitě né do jednoho článku.
    Do úplného začátku doporučuji jak už je napsáno.. sehnat motorku u které znáš historii a když už jezdit, tak s někým kdo na místě poradí. To úplně základní co si myslím že by měl mít každý při jízdě na paměti jsem shrnul v posledním odstavci.

    Pokusím třeba si někdy udělat čas a popsat pár konkrétních situací na dráze a jejich možnosti řešení… třeba i nějaké instruktážní video… co Andy? hmm? Já bych třeba mohl ukázat jak NE a ještě najdeme někoho kdo ukáže jak ANO :-)

  9. Andy

    raf:jsem pro! :)

  10. Vari

    Článek sem si přečet a myslím, že do začátku super. Jako u všeho to chce jen drtit a drtit, ono to pak příde. Nicméně zaujalo mě to RB v brutal finishi na jedné z fotek, neměl by si někde detailnější foto nebo popřípadě nějakou galerku? Předem dík!

Komentář: