Co teda ta VÝSTAVA KARAVANŮ ?

vlcsnap-2017-03-14-19h28m14s169

No, tak jsem se zase po těch letech, co jsem to nesledoval, rozhodl vyrazit na vystaviště karavanu a lodí, abych zkoukl trendy a prolezl všechny ty novinky.
A mám k tomu asi co říct.
Stručně, rychle, s mnohými fotkami těch krasavců předražených..
Uvnitř.

Mno vystaviště karavanu bylo dřív dycky spojený s kolama, většinou to probíhalo tak ,že jsme koukali asi 5 minut na kola a asi 4 hodiny na karavany. Ted už jsou vystavy několik let, nevim jak dlouho rozdělený, takže jsem měl o jasnej plána postaráno. Karavany, lodě. Nic víc.

Inu, fasuji doma to největší co máme (pak už jen kamiony J) a valím směrem Praha. Vzadu naložený skůtr na repasi, a jedu. Musím říct, že to žere. Jedu 14Okmh a jedu za 11,5. No, nic, T5 to není, teda. Ale aspoň přijedu stylově, ne ?

Navštěvuji Petra Heiníka, kterej je kluk vopálenej, právě se vrátil z Ománu kde chytal sílu na zákazníky v krámě.. Na karavany se mu nechce, takže to je na mě, abych tam bloudil sám. To bych ale neměl nepředloženě na netu napsat, že sem jedu. Tím pádem mi píše asi 10 lidí, a já mám naplánovaný schůzky jak David Hasselhof před turném.

Konečně jsem tu. Parking za 150,- lístek za 75,- a už jsem uvnitř. Tři nebo 4 haly, a jde si to teda prolézt.

Takže, mám pár poznatku. Jdu na to.

1, JE TO DRAHÝ.
Hele, kde jsou ty časy z roku 2009 kdy v důsledku finanční krize lidem firmy nabízely obytky na plynu, velikost střední Ducato a cena 880tkč s daní ? Hoši, zdražilo se. Což o to, jasně, zdražily se auta, zdražilo se všechno, je to 8 let zpátky…ale ty vole, zdražilo se nesmyslně.
Však pohleď. Dodávka, vestavba plyn, nějaky spaní a dřez a víš co matrace a sprcha. Dvě nádrže v plastu a nic. A nejlevnější (jo, pěkná, jasně) obytka je za 990.000,- BEZ DPH.
Potkávám Filipa Šraila a řešíme to. On celkem správně říká, že je to o materiálech atd…ale víš co, mě to nějak nejde polknout. Strasna raketa.


2, NENÍ TO PRO MĚ FUNKČNÍ.

To je to co mě nejvíc vadí. Není to to co já chci. Chci prostě něco jiného. Motorku tam nedáš, kolo taky ne, solár nevidím ani na jednom, a nějak si nedovedu představit, že s tím parkuji někde ve městě. Prostě je to jednostranně zamřená věc, což je jasně fine, ale nějak mi stále víc hovoří vše pro dodávku alá „motorkosaři“. Dáš tam tunu věcí a valíš.


3, JE TO ČÍM DÁL TÍM VÍC PROMAKANÝ.

To zase jako jo. Čím dál tím víc jsou promakaný. Některý se mi i fakt líbí – třeba koncept tý koupelny ve středu auta – to je prostě super. Ale pro jednoho. Do jedny dodávky jsem se fakt zamiloval, a to byla ta s tím vysouvacím zadkem – to nemělo chybu. Tohle bych si snad i pořídil, kdyby…uffff….ta cena byla děs. Ale jako, jo, tohle se mi moc líbilo. Byl to takovej kapesní obytňáček, kterej byl i trochu použitelnej jako auto na „všední den“. Vim že to zní blbě, ale já dvě auta nikdy nechtěl. Protože povinny, pojistka, gumy, oleje, víš co, udržba, jako nevymyslíš to. To radši jezdit za 12l / 100 km s obytkou celej rok jak s osobákem. Proto se mi tyhle „kapesní sociální malinky obytky“ (se stojnou výškou ale, ne blbosti aka Vito) líbily…


4, JE TO TĚŽKÝ JAK MOŘSKÁ KRÁVA.

Hele, nevím jestli ty lidi neuměj počítat, ale…většina z nich má 3 tuny, některý třeba 3200 kg. Jako co ? Ty kamaráde, tam dáš 100l vody, 100l nafty, dvě kola a jídlo a jsi přes 3500,-kg jen to hvízdne a to jedeš nahej, bez věcí na sebe a sám. Tak tohle je prostě nesmysl. Legislativa hovoří jasně proti – a nemysli že tě Němec s českou poznavačkou nebo nadrženej Rakušák v tajný audině nechá projet aniž by tě převážil. Kor když vidí obytku kleklou na zadních víc než avii po dvaceti letech u StavbySilnicŽeleznic. Jo, říkáte si, chci hodně, co ? Ne, nechci, jen vymrčuji víc než Mirka Spáčilová u novýho Marvela.

 

5, ROZUZLENÍ PROBLEMATIKY OD ČÁRYSE.
Takže, abych to celý nějak zhodnotil na závěr. Hele, víš co vlastně, pojdme si stanovit priority.

1 – jak dlouho v tom budu bydlet za rok.

2 – kde v tom budu bydlet.
3 – budu to používat i jinak ?

A jsme u řešení.

Tuhle jsme si s Miri vyrazili (ehm, vlastně to je už 3 roky) do švýcarska za freedvingem v řekách Maggia a Verasca. No a vzali jsme si Sprintera pro 6 lidí, toho velikýho. V autě jsme dal 5 střešních latí, napříč dvě osb desky, přišrouboval třema šroubama a dal matrace z postele. Spaní vyřešeno.

Dali jsme si tam dovnitř kempingový židličky, a stoleček. Pod něj plynový vařič, a bednu s jídlem. Kanystr s vodou přichytili gumicukem a byla “kuchyň” a “jídelní kout”.
Vzali jsme si sebou přímotop, a 5Om kabel. (nehledě na to, že je tam bufík) a nabíječku na autobaterku. Tu jsme dobijeli 1x za 3 dny. Radši. Topení vyřešeno.
Jeli jsme tam v 6 ti lidech, spali na posteli velikosti king-kong-queen a jeli za 9,2l na 100km při 120kmh.

A JÁ SE MUSÍM ZEPTAT. Není to nakonec to, jak to budete všichni používat ????

 

 

Vzít obytku,  píchnout v kempu na elektriku, ty voe, to už možu mít ten přímotop, ne ? Soláry na dobití baterky, dyť máme tu prodlužku ne? A celkově, příprava v materiálu 1000,-kč a variabilita – asi 5 minut montáže. Prostě, začíná mi připadat, že to všichni moc řešíme.
Já jsem se v bydlíkách už něco nacestoval. Ne jako že spaní, a kochání se přírodou, ale na sjezd na kolech, kde jsi byl permanentně jak prase, měl sebou milion věcí, nářadí, kol, takže FUNKČNĚ. Myl jsem se solárníma sprchama, nebo u kamarádu, nebo v letě v potoce. Kadil do lesa do vykopanejch jam. Občas jsem v dodávce zametl, dal nový odstřižek koberce a měl dobrej spacák. A jednou tejdně někoho pomohl odstěhovat. Dodávka stála 50 tisíc a sloužila (sem tam dobře) X let.

A víš co ?
Dle mě to úplně stačilo.

TEDA, PROTOŽE, ZA TY PRACHY PŘEPOČTENÉ NA ČAS V TOM STRÁVENÝ….TAK TOHLE co bylo na výstavě karavan 2017 – NECHCEŠ.
Mějte se krasně, a šup na cesty a jedno v čem.
Hlavní je přece někam vyrazit…

Martin Cheníček
FII – FREEDIVING
INSTRUCTORS
INTERNATIONAL

PimpYourLife.cz academy

13 komentářů pod “Co teda ta VÝSTAVA KARAVANŮ ?”

  1. Domisek

    Citroen Evasion – vyhazet sedacky cca 10minut, 2lidi, 2 kola(sundas pedaly,povolis riditka),nejaky batoh,nejaky jidlo,kus molitanu…
    -a “obytnak” na vikend v bikeparku bohate staci a pritom zere 7.5l a vypada jako uplne obycejny auto matky od rodiny :)

  2. Raf

    S rodinkou a malýma dětma už je to trochu komplikovanější.. Ikdyž taky jsme v renaultu trafic bydleli 3 týdny po evropě a šlo to (v zimě už by to byl trochu hell). Jinak souhlasím a taky jsem se o tom přesvědčil, že vestavba do plechový dodávky je top a všestranně využitelný (použitelný)…

    Jo a viděli jste v těch “velkých” garážích s převisem 1,8m za zadníma kolama, na čem ta garáž zespodu drží??? haha.

  3. tomaass

    není hlavní někam vyrazit, hlavní je mít na autě nálepky s plamenama!

  4. ant

    hele vic nez rok a pul jsem byl v milovanem malem dukatku vcetne psa,-33 stupnu no limit, ale jak mas deti je to uplne o necem jinem. Jinak mam dlouhodoubou spotrebu 9.5 a to vubec neresim jinak bych jezdil na kole..

  5. Tom

    Člověče, já z toho byl taky takovej rozpačitej. Šel jsem tam s tím, že o tomhle typu obytek nevím nic a chci se o tom něco dozvědět…
    Takže tam chodím mezi těma autama, koukám a snažím se někoho oslovit. A oni mě normálně ignorovali. Ale tak, že jsem to ještě nezažil (zvlášt na prvním dnu výstavy). Takže jsem došel k závěru, že zřejmě vypadám, že na to nemám :-)
    Odebral jsem se k chlapíkovi od Thule a tam strávil většinu času. Pak se něco dozvěděl od milé slečny a jednoho němce.
    A taky si prohlédnul ten šílenej obří autobus co tam stál. To jsem vůbec nepochopil k čemu vlastně je. Nikam s tím moc neprojedeš. Setup stejnej jako v menším camperu, jenom víc místa. A nemá to garáž na druhé auto, takže když chceš někam vyjet, třeba do města pro rohlíky, tak máš prostě smůlu :-) Ale VIP divadlo okolo toho bylo veliký :-) To se musí nechat. Jen škoda, že slečna nevěděla o tom autě skoro nic. A pak tam přišli přehnaně opálení šedesátníci v upnutých bundičkách Eporio Armani a já pochopil, že tohle není můj svět :-)
    Takže celkově vzato jsem si z toho odnesl:
    - je obrovskej rozdíl mezi vestavbou do dodávky a nástavbou na platformě… Pak už se to moc neliší,
    - je to poměrně drahý a ekonomicky je to naprostej nesmysl,
    - je to hrozně těžký, takže ekonomicky ještě větší nesmysl,
    - 99% je dělaný pro důchodce, kteří se s tím pohybují od kempu ke kempu a maximálně tak si porovnávaj pindíky na velikosti aut (ta auta jsou taková, ehm, nesamostatná…),
    - dává my to velkej smysl na cestování ve více lidech, potažmo třeba někdy v budoucnu s juniorem, neb si vezeš komplet komfort s sebou…
    - ale pokud v tom nežiješ, dávalo by to smysl vlastnit ve více lidech…

  6. Čárys

    Raf : jo, to jsem se nasmal když jsem viděl ten spodek ;)

    A ad děti : tak urcite !!! :)

  7. Ovar

    Jak psáno výše, tyto “drahý” běžný obytky jsou stavěný pro lidi co nic nedělaj, jsou stavěný za cílem dojet do kempu a tam si vystavit tuhle svojí garsonku. Typicky německý důchodci v růžovym polo tričku který s tim dojedou do kempu, tam to zaparkujou a týden z kempu nevystrčej nohu dál než na pláž. Takže televize, rustikální kuchňka a markíza. Kolo vzadu na nosiči, páč plečku na dojezd pro bagetu nikdo neřeší. Popravdě nechápu proč to takhle někdo dělá, za stejný peníz do toho Chorvatska/Bibione/něco jiného podobného dojedeš kábrem a ubytuješ se v hotelu kterej bude na tento účel jednoznačně pohodlnější…a ten kemp maj stejnak zarezervovanej půl roku dopředu. Tady no tom webu se scházejí a čtou to lidi co chtějí obytku z důvodu mobility za aktivitama a to je problém, převážná většina aktivních lidí je mladá a prostě uplně nemá na to vyplácnout dva mega za obytku+jezdit za 15L…takže takový auta nejsou a běžně se nenabízej (Jasně že je pár vyjímek) Takže v reálnym světě, kde řešíš náklady, si prostě přestavíš dodávku a jseš spokojenej. Uděláš si jí na ten svůj sport dle svých potřeb a nakonec i ušetříš, páč prostě v obytce mahagonovou kuchyň se zlatou baterií nepotřebuješ, nebo teda aspoň na to moje ježdění na kole to uplně nezbytný neni :-)

  8. Marty

    Za tyhle prachy si radši postavim baráček u bikový tratě a budu vysmátej:) tohle je hell a halvně mi to přijde fakt jen do důchodu. Když nepočítám svojeho Transita, kde se dá bydlet celej rok.

  9. Fotofotřík

    Díky kámo zase za inspirativní článek. Řadím se už spíš mezi ty důchodce a akční jsem akorát, když jdu z knajpy, ale vždy s Tebou souhlasím a fandím Ti. Bohužel žijeme v tomhle konzumním světě a ty výstava to jen dokazuje. Já, spolu se svou ženou Lídou, se snažíme cestovat co nejvíc a přišli jsme na to, že hlavní je vypadnout ven a z toho hnusu kolem nás. Stačí nám dobrá postel, lednička na pivo (+ soláro), bufík (+ gelovka), markýza a vařič na butan (stejně jím jenom sušenky, pivo a cigára).
    Máme letitý Viano, který používáme denně a se kterým všude zajede a zaparkuje. Pokud pořídím něco novýho určitě ne převoněnou obytku, ale něco jako to Viano (T6, SpaceTourer, Custom…)

  10. Martin Čárys

    Díky !

  11. Raf

    Není to tak černobílé… jednoznačné nevýhody obytek: člověk je víc na očích, když to bouchne někde na parkáč, spotřeba a malá doložnost. Toto ale vynahrazuje pohodlí, které velká obytka poskytne. To že navoněný obytky jsou jen pro důchodce je klišé a trochu z toho cítím závist… Letos máme i s dětmi za sebou 38 dní v obytce (handmade vestavba do peugeotu boxer), všechno samozřejmě nadivoko a jezdíme zpravidla s akčními rodinami, které jedou velkýma obytkama a při tomto způsobu to není pro velký auta zase až takové omezení. Nikdo z nich se zrovna nehrne do kempů, proč taky…
    Samozřejmě pokud jediným zájmem je, jak zaparkovat na víkend nebo týden u jezera, lanovky, hospody apod., kde pak provozovat aktivity a zároveň s tím jezdit do práce a hlavně jste buď sami, nebo max dva, tak T5, Trafic, Viano je super… S rodinou a dětmi už absence sprchy a záchodu je problém a věřím, že většina, pokud chce dál fungovat tímto způsobem života, tak postupně pořídí větší vestavbu a nebo i tu velkou obytku… prostě přirozenej vývoj.
    Btw: náš cíl je letos v obytňáku strávit postupně půl roku a věřím že v kempu budeme jen pár dní na Gardě plus možná semtam nějaká vyjímka.
    Aloha

  12. Ovar

    Raf: Tak já bych asi i tu závist přiznal, ale já to spíš bral tak, že při běžnym užívání u nějakých sportů potřebuješ něco jinýho než jak je to stavěný, plus to odpálíš blátem…ale je možný že k tomu časem dorostu. Dřív, když jsem jezdil sám mi přišel super dlouhej Espace (nikdy jsem až tak nekempoval, jako spíš cestoval dálky s přespánim), s dítětem to je málo…

  13. Raf

    Ovar: Souhlas, taky bych velkou obytku postavil jinak než je stavěj, není to univerzál ale i tak se některé přizpůsobit dají…

    Určitě dorosteš :-)

Komentář: