Czech downtown serie 2018 – finále Průlet Praha

Bikepark Phorje Red line-9

V sobotu se Riegrovy sady v Praze zaplnili lidma asi tak jako každej víkend, nicméně všichni ti pejskaři a maminy s kočárama měli jeden problém. Dřevěný konstrunkce velikosti lešení pro Národní divadlo obsadili asfaltový plochy. Jelo se tu toitž finále týhle městský série!

Tak pár vostrejch vět o tomhle závodu a celý sérii najdete uvnitř..

Pro účast na tomhle finálovým závodě nebylo nic jednoduššího, než se vejít do patesátky lidí z průběžnýho pořadí a nebo dostat divokou kartu. Běžnej smrtelník z ulice se teda jinak nemohl přihlásit a převést svoje asfaltový umění v jízdě dolekop-com a jak se pozdějc ukázalo, bylo to jen dobře. Mezi tu padesátku jsem se vešel a tak závod na rodný hroudě pražský byl pro mě skoro povinnost. Vše sice záviselo i na tom, jak rychle se zahojí rameno a loket po pádu v Rakovníku, ale jelikož nějakej klik už zvládnu a v Mariboru jsem se párkrát sklouznul v parku a vše vypadalo v oukeji, moc jsem neváhal a vyrazil. Na místo tedy dorážíme na čas a po kopci je už vidět celkem rozsetejch pár lidí. Trať už taky vypmlíkovaná a jen se dodělávali nějaký detaily na jednom ze skoků – Simons byl prej moc vysokej. Rychlá prezentace a už se jde na tréninky.

Teda koukám na trať a tak jsem nějak doufal, že se aspoň kousek pojede po trávě, nebo že tu budou nějaký městský skulptury k překonání, ale vše je natažený na asfaltový cestě, na který stojí 8 větších či menších dřevěnejch překážek. Když to vezmu od startu, tak rozjezd z pěkný rampy a hamtačka po rovině k prvnímu skoku, pak lehká levá a zas hamtačka po rovině k dalšímu skoku, nálsleduje překvapivě zas šlapání po rovině, ale pak už to přichází, lehká pravá, ve který je malej dřevěňák, co váže z kopce dlouhou levou a zpoza křoví se vyloupne největší skok tratě, co má tak 5tku díru s malou plošinkou a celkem prudkym dopadem. Tak a tady to utnu…

Hele, větru dešti neporučíš, to je jasný, a ten den funělo. Ale postavit trať tak, aby byla divácky atraktivní a zároveň jezdecky bezpečná, to by mělo jít zvládnout. A tady se za mě zvládlo částečně jen jedno.

Jako bavil jsme se tam s hodně jezdcema a ruku na srdce a zapoměňte na svý ega, ale sylšet ty největší střelce řikat, že se jim do toho nechce a že je to na piču, to člověku v náladě na skákání nepřidá. Jasně, že teď po závodě, když je naskákáno, bude spoustu lidí chrlit, hesla typu: Trať byla pro všechny stejná, Překážky šlo objet, Dyť to tak hrozný nebylo a blablabla.. ale v tu chvíli, když jste tam stáli? O Ústí se řikalo, jak to byla nuda se dvěma překážkama, Příbram pak naopak super! Rakovník taky celkem dobrý, až na viklající se přakážky, Dačice sem nebyl, ale cvhálilo se, ale tady? Pokud člověk chtěl jet plnej a šlapal, tak před každkou překážkou musel jít na brzdy, nebo mít kloubní rozsah jak snowborďačka Samková, aby to utlumil a právě to byl asi největší problém celý tratě. Těch rozstřelů, tu bylo tolik a všechno prakticky ze stejnýho důvodu – přepal. Nejhůř to asi odnesl Jonáš z Rakovníka, kterýho sanita dovezal rovnou na sál a na 3x šitý játra mluvěj za svý – měl to kluk na minuty… Zranění tam ale bylo víc a stát u tohodle skoku byla fakt velká divácky krvelačná show. Tam to ale taky i divácky končilo, protože o 200m níž u Simonse už stálo jen pár lidí a v cíli bylo ticho, že pípání časomíry byl spíš rušivej element tomu šumění větru v korunách stromů. Lidi prostě chtěj vidět krev a tak se dokonce ani nesnížili k tomu, aby se šli podívat na nový kola od Giantu a Spšlu, který tam měli svoje půjčovačky, ale kola bylo stejně pořád vidět na stojanech.

Mohl bych asi pokračovat dál, ale já z toho nechci dělat nějakej hejt. Sám moc dobře vím, jak pracný je zorganizovat závody, kolik to stojí času a úsilí a i když se fakt snažíš, tak tě stjně někdo za něco zjebe, nebo mu něco nevoní.

Stráňa a lidi kolem něj odvedli za celou Czech downtown sérii obrovskej kus práce. Zorganizovat totiž závody uprostřed několika měst, domluvit vše s magistráty, policajtama a dalašíma úřednickýma šimlama, je boj kterej je vykoupenej sposty nervů a času a za to mu patří obrovskej dík! A ač se to z řádek výše možná nezdá, tak já jsem rád, že tahle série závodů existuje a může třeba přitáhnout nový ridery, pomoct v propagaci nebo stavbě místního pumptracku, ukázat, že biky jsou zábavný a endorfinu si užiješ víc, než se vejde na všechny harddisky světa. Ale ta mince má i druhou stranu a na ní jsou jezdci. Za mě byla Praha prostě jezdecky nebezpečná a proto jsem ji vzdal. Nebylo to velký, nebylo to těžký, bylo to nebezpečný.

Tak já jen doufám, že příště to bude lepší..

-a-

10 komentářů pod “Czech downtown serie 2018 – finále Průlet Praha”

  1. Martin Carys

    Díky…za úhel pohledu na věc…
    Martin

  2. MartyDH

    Čau, no viděl jsem a musím spíš chválit za super akci a bezva pokoukání, jen ten vítra byl seversky krutej. Rozstřelů bylo hodně,ale to tak prostě je a dalo se to čekal, sledovali jsem to od stánku Giantu a asi nej místo na trati…

  3. tomaass

    a k čemu přesně jsou závody v Praze v parku nebo v obchoďáku dobrý?
    je toho čím dál tím víc a přijde mi, že poměr zábavy/zranění/práce na bikeparku na jeden den je nějakej špatnej ne?

  4. Šárka

    Tomaas, svatá pravda….
    Sice mám tyhle závody ráda, je to takovej jednodenní šolích po městě, ale kdyby se vrátilo klasický 3DH cup, byla bych asi mnohem raději :)

  5. -Andy-

    tomaass, Šárka: Dle mě – je to jak jsem psal o pár řádků výše “..a může třeba přitáhnout nový ridery, pomoct v propagaci nebo stavbě místního pumptracku, ukázat, že biky jsou zábavný a endorfinu si užiješ víc, než se vejde na všechny harddisky světa.”

    Je to málo?

  6. Šárka

    Dle mě byly super předchozí městský závody, nebyl to takovej hrot bylo to spojený s nějakou další zábavou… Ale ta Praha? Až rodiče uvidí ten počet vybitých, nevím jestli děti pošlou hrát si na downtowny nebo podpoří stavbu pumptracku, to mi přijde mnohem šťastnější nápad Bahyho škola pumpy, za letošek dvoje závody…. SUPER propagace a děti jezdí!
    A další věc je jak psal Tomaass, ty poměry nebo spíš nepoměry….
    Za mě závody ve městech ok, je to moderní a lidi to navnadí, je to zábavný, taky si to sjedu, ale ne dělat takovýhle ultimátní brutály viz. Praha, co jsem viděla ze záznamu, moc potěšení z jízdy jsem tam nikde neviděla. :DDD Spíš boje o život v dost případech, nebo o to šlo? Krev táhne?

  7. -Andy-

    Šárka: No, trochu se tu míchaj dvě témata dohormady:

    1) To, jak byla postavená Praha (což jsem psal, že nebylo v pořádku).
    Počet vybitých / nestartujících bylo 18.
    Jinými slovy každej čtvrtej pozvanej člověk!?! Uffff…
    A Stráňa už vydal report na dolekopu, kde přiznává, že je co zlepšovat a že kritiku bere. Což pevně věřím, že nebude jen plácnutí do vody a po týhle, omezeníma svázaný pražský premiéře, se trať do budoucna vytuní.

    2) K čemu městský závody slouží – což jsem psal výše.

    Nicméně je to jak píšeš – krev táhne.
    Za mě ale trať stále může být jak divácky tak jezdecky atraktivní. Konzumní divák totiž nerozliší, jeslti se lítá ve 2 nebo 4m nad zemí. Jezdecky právě ale zovna tohle může být ten zásadní rozdíl v bezpečnosti.

  8. Stráňa

    To: Tomaaas: pomer/nepomer optikou cele Czech Downtown Serie vychazi myslim celkem dobre. Na zavody nam jezdi pravidelne kolem 100 jezdcu. Minimalne ve 3 mestech z 5 jsme meli pres 1000 divaku. Lidi to bavi, ridery to bavi, nas taky. Dulezity, zacina to cim dal tim vic bavit partnery. Pristi rok se to zase o kus posune.
    To Sarka: myslim, ze dh zavodu je dost a kazdy si vybere. A tw Praha? Na to odpovedel Andy…
    To Andy: Rekni jim co na tom bavi nejvic Tebe. Muzes myslim po sezone zhodnotit…

  9. -Andy-

    Stráňa: Vidíš, to jsem taky chtěl napsat.. :)

    Za mě je fain, že tahle série závodů je, protože to má torchu větší přesah než jen to, že se pobaví parta kámošů v lese. Upřímně nevím, jestli jste měli tuhle myšlenku už v počátcích Downtownu a zda to nezačlo třeba stejně jako my kdysi s Moníncem, ale za mě je to rozšíření obzorů potencionálním sponzorům.

    Je určitě fain dát si pár závodů po lese, ale upřímně, kdo tam přijde. Krom příbuzenstva jezdců, akce nikde není vidě. Level jezdecký a kámošský zábavy může bejt velikej, ale tím to končí. Série městských závodů naproti tomu, přitáhne velkou pozornost různorodý škály lidí, nemluvě o tom, že to pořád může být zábava v partě kámošů. O akci se mluví, akce se fotí, akce je vidět v TV a jak jsem psal už v článku, je tu velkej potenciál pro podporu biků jako takových, např. stavbou lokálního pumptracku atd. Prostě to má potenciál, aby to do biků přitáhlo prachy. A sorry, ale o ty v dnešní době jde, jinak skončíš jak s kolovou..

    Za těch 23let co aktivně závodim a jezdim na kole, jsem se posunul. Dřív mě stačilo si zablbnout na ilegálu někde v lese, prolítnout závod, prostě jezdit. Proto jsme začli stavět Monínec (kde se mimo jiné letos bude lámat chleba, ale o tom někde v samostatném článku..), nicméně s tím se otevřela další kapitola a dál na Monínci např. pořádáme Chainless a Whip, dál píšu články, dělám fotky, občas střihnu video. Neříkám tím, že každej, kdo hned nepropaguje biky, nebo nediguje, je špatnej.
    Naopak, mě vůbec nevadí, když si lidi jen tak jezděj a upřímně já mám pak radost z toho když se jim náš počin, stavba, fotka, článek, líbí. Za sebe – snažím se asi tomu sportu dát něco zpátky, protože vím, že je to super. A třeba to přitáhne někoho dalšího, kdo zjistí, že biking jsou super!

    Sorry za ten monolog, ale jak jsem psal – za mě to má prostě širší přesah.
    Takže long story short – může to přinést peníze a pomoct v rozvoji bikingu.. :)
    -a-

  10. tomaass

    asi to bude to v cem si nerozumime, my jsme vzdycky vsechno postavili sami a za svoje prachy.. (a snad to nejsou uplne maly projekty – A51 uz zije 10 let – je tam i ten pumptrack)

    ten pomer casu a penez kolik stoji kolo a kolik na nem stravis casu vs. kolik stoji postavit nejakej trail a prostredky na nej je teda uplne v pohode, v o moc vetsi pohode nez ve vetsine ostatnich sportu

    lidi nam sem naopak jezdi az moc a privezou vetsinou vybrzdeny objezdy technickejch pasazi na enduro trailech nebo se rozsekaj na nejakejch ilegalnich spotech a jeste si tam zavolaj sanitku..

    legalnich neudrzovanejch bikeparku a spotu je v CR hromada, vetsinou jsou v lepsim stavu ty, co si parta bikeru postavila a udrzuje sama. jsou teda potreba stavet dalsi? (Jezdite taky na singltrek kolem Mnisku?)

    asi mame jiny hodnoty kluci, ale ja to tam nevidim

    podobnejma argumentama uz se tu ohanel Vojta Pluhar a vysledku jsem si nikdy zadnyho nevsiml

    partnery to samozrejme bavi a penize tim pujdou vydelat, to nikomu neberu!

Komentář: