FRanta – true CrMo story – nikdy nezapomeneme !

franta-3.jpgČaues holata, tak jsem dostal za úkol trochu se rozepsat o tom, na čemže já to vlastně těch pár let jezdím plus napsat ještě pár vět okolo toho.

Tak tedy rovnou na věc: Název kompletu: Franta Mrázek – Nedlouho po tom, co mi v roce 2008 ukradli ze zamčenýho stojanu na střeše v Písku před obchoďákem frantu, na kterým jsem jezdil předtim, a to asi tak 3 roky, se mi přes Čáryse naštěstí dostalo výhodné nabídky od Móry z Tábora, kterej tohohle, podle kravičky milky zbarveného frantu, měl zrovna v plánu prodávat, a tak ať se to komukoli líbí či nelíbí, jsem se jednoho loňského srpnového dne sebral, dojel do Tábora, tam vyndal 15 klacků, nandal fialkovýho frantu do auta, a zase odjel dom. A to je ve stručnosti historie toho, jak jsem k tomu co teď sedlám, přišel.
A teď bez zbytečnejch keců začnu třeba takovym tim klasickym popisem, co se na tom všechno nalézá.

 franta-5.jpg

Hard facts:

Rám: František Mrázek (neboli Francezzo), klasický ocelový jednočep bez přepákování. Zdvih 150 nebo 160, nejsem si jistej. Rok výroby těžko odhadovat, ale bylo mi řečeno, že tomu je něco kolem 15 let, takže si určitě sami dokážete zhruba rok výroby vydedukovat.

Tlumič: NE, neni to žádnej fejk, a na fotkách si můžete správně všimnout, je to DNM, jo, ten tlumič co už se myslim ani nevyrábí. A jeho rok výroby? Taky nemám zdání, ale typuju něco podobnýho jako samotnej rám. Jediný možný štelování je otočit pružinou. Útlum (nebo odskok, nebo co to je), co se na tom kdysi štelovalo tim jednim kolečkem který tam bylo, to je kvůli zamezení častoposravání znemožněný. A takhle jak to je, tak to docela freerajdově funguje a já ani nemám potřebu s tim nějak kroutit. Když se teda ten tlumič nevysere, pak zase stačí jen ho poslat za pár kaček na repasi (ANO, třeba ke Frantovi) a je jako novej.

 franta-9.jpg

Tady v souvislosti s tlumičem vidím jedinou nevýhodu, a to prakticky nemožnost vyměnit tlumič za jakejkoli novější s expanskou, protože ta se tam prostě nevejde. A jestli se ptáte proč, tak je to způsobený stářím rámu, pač v té době ještě tlumiče na kolo s takovými rozměry asi ani nebyly, hehe. Z tohoto problému však na druhou stranu vedou hned 2 řešení. Za prvé, a na to by přišel asi každej, se nechá koupit tlumič bez expansky. A druhé řešení, jako řešení v podstatě každého problému, co se týká rámu (nebo vidle), je dovézt to Frantovi. A ten to prostě vezme a převaří to tak, aby se tam vešlo to co chcete. A to je přátelé obrovitánská výhoda tohohle výrobce :-) (viz. dále také vidlice)

takže Vidlice: stejně jako rám, značka František Mrázek (nebo chcete-li Kangaroo Tatanka) na 20mm pevnou vosu. Zdvih téhle mařeny je podobný jako u rámu, a totiž asi 160mm. Štelování možné jedním kolečkem zvrchu vidlice + nejspíš je možné udělat s tím i něco odspodu, ale jelikož já nešteluju ani s jednim, tak nemá cenu o tom něco dál psát, ha. :-) Jinak když jsem to koupil, tak se mi zdálo, že ta vidle je hodně naměko, pač strašně lehce chodila skoro celá. A tady sem uplatnil tu předem avizovanou obrovskou výhodu, že je to všechno made in František Mrázek´s garáž a stačil jeden telefonát, jedna osobní návštěva v Černošicích a už jsem se koukal na to, jak se mi mění složení pružin uvnitř, a teď vím že tam mám dokonce 3 druhy tvrdosti :-) vše podle přání zákazníka :-) A to vše za 200 Káčé (ale POZOR, to všechno dohromady s tou repasí tlumiče!!)

 franta-7.jpg

A teď už teda trochu stručněji i k ostatním komponentům:
Kokpit: představec: DoGy racing DH 35mm, řídidla: EXU (ale prej o něco zkrácený), hlavový: FSA, gripy: ODI
Řazení: šimáno nejspíš Deore
Přehazka: Deore XT
Zpomalovače: šimáno Deore na 203mm kotoučích

Šlapání: levá strana: klika šimáno LX, šlapka DMR V8, pravá strana: klika šimáno Deore, šlapka stejná jako nalevo jestli se ptáte proč, tak vězte, že to je kvůli tomu že se mi zkurvil závit a naštěstí sem měl doma pravou kliku deore od tý doby, co se mi na starym frantovi zkurvil závit na levý. Takže se mi to takhle pěkně náhodou sešlo :-)

Napínák: netušim, ale nejspíš je to o5 nějakej made in garáž, jen nevim jestli taky u Mrázků a nebo někde jinde. Každopádně ale funguje super a řetěz, i když už měl určitě mockrát chuť vyletět, tak se mu to ještě u mě nepodařilo…

Přední kolo: nába: bolek Krutor, dráty: stříbrný, ráfek: nějakej šedivej Mavic, duše: nevím ještě jsem se nekoukal, plášť: Nokilan DH power 2.3 (lehce vojetej :-)

Zadní kolo: nába: nevim, vypadá to na nějaký stříbrný šimáno, dráty: zase silver, kazeta: 8 koleček, ráfek: tentokrát černej Mavic, duše: sjezdová, plášť: Michelin 2.3 (lehce vojetej asi 4 roky starej, zděděnej asi předloni po Orym, kterej ho vyřadil) – ještě do Marosany tam byl ten samej Nokian co vepředu, ale jelikož už asi na 3 místech z něj lezla (i přes vnitřní záplaty v plášti) duše ven (tou největší dírou si prostrčil palec kdyby tam nebyla ta záplata), a byl po hranách v ráfku fakt dost zpuchřelej, a to tak, že se divim že tam vůbec ještě držel, sem ho radši před marosanou vyměnil :-)

 franta-21.jpg

No a schází snad už jen sedlo: Brave X-treme SYNTH, což byl další dárek od Čáryse, jelikož Móra má zřejmě zálibu v až moc kurevsky tvrdejch sedlech a fakt se na tom jeho jezdit nedalo :-) Jo a ještě bych zapomněl říct, kolik že to váží, to teď každej řeší ty kila že jo. No takže to teda váží asi tak kolem 18 kil řekl bych. Ale plus mínus 2 kila, pač jsem to nikdy nevážil a beru to jen podle toho jak byl těžkej ten franta předtim, kterej měl těch 18. A tenhle se mi zdá váhově zhruba stejnej.


Tak přátelé, to by byly hard facts tom, co že to mám vlastně pod sebou, když mě na tom někde vidíte, s pár kecama navíc.

A teď ještě lehký pohled do historie, jakže sem se to k tomu mít frantu vůbec dostal. Začnu nejdřív u svojeho prvního kola, a sice u kola od jednoho pána, kterej jakožto nejstarší jezdec stále brázdí tratě českýho poháru v DH, a to mr. Ladislava Dudáka. S nim se naštěstí znal už nějakou dobu můj táta, a tak se to nějak sesmolilo, až se mi dostal do rukou DH speciál, složenej z rámu a vidle DUDÁK a ostatních komponent ze sériovýho XCčka Superior. Tzn. vpředu dvojpřevodník (všechny 3 se tam fakt nevešly), řazení šimáno Alivio, V-brakes šimáno Alivio vepředu i vzadu atd. No prostě jak říkám, čistokrevnej sjezdovej speciál :-) No a mohl bych se rozepisovat jaký byly začátky ježdění, ale to není předmětem tohodle článku, takže tohle téma opouštím…

 franta-1.jpg

No a jak šel čas, tak se postupně posíral tlumič, prohýbal rám ránama od vidle a další různý věci, až nakonec jsem jednou jel zkopečka domu po silnici, směřujíce na takovej výskok, když naštěstí jelo auto a já musel zabrzdit a zlomila se zničehožnic noha u vidle. No a po nějaký době čekání na spravení se naskytla příležitost koupit celý kolo od Petra Casky, místního jedinýho obchodníka s kolama, mimojiné bráchy Ivoše Caskovýho, kterej svýho času taky moc dobře lítal sjezd (což není zas tak dlouho a nekteří určitě pamatují). No a tak za to že vyspáruju kolem dokola náš barák, tak mi táta pořídil mojeho prvního frantu. Tehdy asi za 35 tisícikorun, přičemž jsem tam dostal zrovna funglnovej franta rám, co visel v Ledči na krámě. Co stojí za zmínku, byla jistě vidlice, moje první a zatím poslední negarážovka, a sice tehdy asi 7-8 let starej Boxxer, ještě jeden z těch prvních, přestříklej na černo. To se psal rok asi 2004 až 2005, kdy jsem ještě objížděl závody ČPDH, a kdy jsem v roce 2005 na tomhle stříbrnym frantovi zajel svůj nejlepší životní DH výsledek, a sice 5.místo v junckách na ČPDH na Klínovci, a to ještě s jednou držkou (škoda jí, mohl jsem se tehdy stát slavným)

 franta-3.jpg

No a tak jsem jezdil na svým prvním frantovi, kterej taky kromě sjezdu hravě zvládal streetovat a kromě streetování i dirtovat, kromě dirtování i dropovat a kromě dropování i gapovat. Prostě kterej hravě zvládal všechno na co jsem ho vzal. Občas sem to nezvládal já, ale to je jiná kapitola. A tak si to tak všechno hravě zvládal, až do roku 2006 a tehdejšího Kozzystajlu, kdy jsem mu ve finálový jízdě naložil takovým způsobem, že na poslednim dirtu z dřevěnýho odpalu sem sundal nohy ven, ale už je jaksi nedal zpátky na pedály, a plnou svojí prasečí vahou sem dopadnul pěkně prdelí na sedlo a přitom jsem slušně sejmul i hranu dopadu, a to bylo prostě moc i na frantu, a tak asi na 3 místech křupnul. Takže sem byl pěkně v prdeli. Protože 10 litrů na nový jsem fakt neměl. A taky jsem byl nějakej línej tu dobu a nechal jsem to ležet doma a nijak to moc neřešil. Sice jsem domlouval s místním obchodníkem, že mi to zk  usí poslat Frantovi domů (protože tam občas posílal i jiný věci), jestli by to nešlo nějak spravit, ale po půl roce čekání už bylo zase jaro můj zlomenej franta byl stále zahrabanej v krámě, tak jsem to vzal konečně do vlastních rukou, zavolal, dovezl a za 14 dní jel pro spravenýho frantu. Nová barva, tentokrát černá, a v podstatě novej rám, a to všechno za 1500 korun českých. Čuměl jsem jak tele na vrata. Pochybuju, že když se vám někomu podaří někdy zlomit rám (a ne na jednom místě), že ho budete mít za 1500 parádně svařenej tak, že to ani nepoznáte a ještě s novou barvou. No není to skvělé? Je to skvělé!! :-D (ale vážně)

Nu, a jestli se ptáte, kdeže takovou mašinku člověk sežene, tak není nic jednoduššího, než kontaktovat výhradního distributora pro ČR, a to jmenovitě pana Františka Mrázka, bytem Černošice u Prahy. Ulici a č.p. si fakt nepamatuju, ale kdybyste někdo chtěl, můžu vám dát číslo. I když není na mobil, protože ten on nejspíš ještě pořád nemá :-D A jinak kdybyste měl kdokoli chuť mít frantu, tak vám dokonce stačí když si přinesete svůj vlastní návrh, a když to nebude uplná píčovina, že by to nemělo šanci fungovat, tak Franta je ochotnej vám to podle toho svařit.

A já tímto uzavírám svojí sáhodlouhonudnou recenzi a článek o historii v jednom a mějte se fajn.

A víc frantů všem. Je to totiž fakt d.r.ž.á.k… No a když budete jednou za čas takový prasata jako já, a držák to neudrží, tak vám to pan Frančézo svaří a máte držák novej, a ještě víc držící.
Tak a to je vše co jsem chtěl, pač je toho určitě i spousta co jsem nechtěl. Ale už to zkracovat nebudu, takže sbohem a pá pá.
Váš Pól Bulw(á)r

franta (1).jpg franta (10).jpg franta (11).jpg
franta (12).jpg franta (13).jpg franta (14).jpg
franta (15).jpg franta (16).jpg franta (17).jpg
franta (18).jpg franta (19).jpg franta (2).jpg
franta (20).jpg franta (21).jpg franta (22).jpg
franta (23).jpg franta (24).jpg franta (25).jpg
franta (26).jpg franta (27).jpg franta (28).jpg
franta (29).jpg franta (3).jpg franta (30).jpg
franta (31).jpg franta (4).jpg franta (5).jpg
franta (6).jpg franta (7).jpg franta (8).jpg
franta (9).jpg franta.jpg  

30 komentářů pod “FRanta – true CrMo story – nikdy nezapomeneme !”

  1. Dula

    píšeš históriu kámo :D

  2. Los tomanos

    Po čase to kolečko je na tom tlumáku stejně na nic…. Pamatuju když jsem ho dával do Štěrby na repas a oni si za to řekli 1600,-. O půl roku později franta 250,-…. Nechápal jsem tenkrát nic…

  3. Bloodychristmas

    Tý vole Petr Caska z Ledče! Vo tom už zpívá i Psychohlína na svojí poslední desce?

  4. lopeHT

    boží čtení a kus historie navíc!

  5. ddd - andy

    Kamaráde to je počtení! Super! Úplně jsem si vzpoměl na svýho prvního frantu – DH red soil, nejdřív s 3G urtho a pak taky s tatankou – je až neuvěřitelný, že ty kola pořád jezděj.. :-) Respekt tobě Póle!

  6. Deny

    Jelikož jsem Zdeněk Čáslavský historie MTB, tak si troufám tvrdit, že to kolo kdysi patřilo Ivanu Svobodovi (kategorie Masters svého času). Jelikož jsem měl Red soila a dva Františky po něm, vím, že tenhle design rámu nebude starší než rok 2000.

  7. Deny

    Jinak je neskutečný, co si na tom kole dáváš za věci. Mělo by si z Tebe vzít hodně lidí příklad, hochu! Mám chuť vyhlásit sbírku a složit se Ti na nový odpružení, to by se pak asi začaly dít věci….

  8. Pól Bulva

    Krvavývánoce: jo to je přesně ten samej Petr Caska :D
    Deny: já jsem jen prostý uživatel, v historii (a vlastně ani v současnosti) se nevyznám, takže je dost možný, že píšu blbosti… díky za ujasnění :-)
    A jinak odpružení zatím stále pruží a dokud tomu tak je, tak netřeba měnit, takže jen ne žádnou sbírku :-D… to bych pak ještě musel bejt vděčnej a musel bych začít něco jezdit :)

  9. The Skreth

    Boží, fakt boží. Jako Franta má u mě největší respekt. Návštěva v jeho garáži je vždycky zážitek. Třeba když vypráví jak byl na SP v Kanadě bůh ví kdy v pravěku :-D A taky si ho moc dobře pamatuju, jak slušně letěl v elitě na Ještědu s vlastním rámem o zdvihu spíše malém s Dirt Jumperem vpředu a snad těch nejlevnějších komponentech, které je ještě možné použít :-P

    Jo a jsem hrdý na to, že moje AM kolo pochází právě z jeho dílny :-P

  10. Jr.

    jak už jsem mnokrát psal…toho chlapce prostě obdivuju…jakože regulérní obdiv…nejen za jeho skillz, ale i za tu skromnost…připadam si pak trochu jako blbec
    a k Františkovi nic dodávat asi netřeba…ten by zasloužil nobelovku za přínos do MTB v čechách…neskutečný
    třeba jednou zmoudřim a taky si od něj koupim kolo…zatim sem začal ocelovym pevňákem…sice né od něj, ale přece…

  11. hýbňoš

    kdo neměl kolo od Franty jakoby nebyl :)

  12. filipmat.us

    Franta je skvělej.
    Pól to pěkně sepsal.
    15let nene, to je móc, ale i tak obdivuju!
    Ivan Svoboda byl tenkrát drtič největší
    ..a rod Casků jakbysmet!

    Si pamatuju, jak mi pan Dudák poslal poštou katalog = 1x A4 s tech. info a k tomu dvě klasický fotky..já dudáka tenkrát mooc chtěl!

    Andy: 3G Urtho – masochistycký zážitek nad který není! 14cm zdvih bez útlumu..jel jsem na tom Mistrovství Evropy, trať 6min….doteď mě bolí ruce ;)

  13. Spon

    to je pocitiva prace.

  14. ddd - andy

    2Fík: Žlutá horečka a Chameleon. taky jsem nad tim snil! Celá půlstránka reklamy v Bike Peloton Buletinu..

    6min Dh na 3G urtho? Nechápu..

  15. Tůra

    Já ho toho kluka prostě žeru:)A hlavně obdivuju, neřeší a jezdí a dává. Jsem na sebe hrdej, že mi taková celebrita dala jednou k snídani chleba se šunkou a sýrem:D Ale konec srandy, ať ti drží kámo a ať pokračuješ minimálně v takovým stylu jako do těď. A závěrečná řečnická otázka: Jak by jezdil Pól na jiným kole než na Frantovi? Řekněme nějakým novějším typu Trek třeba. Sice odpověď je jasná, ale stějně by mě to zajímalo – jsem pro sbírku – dávám prvních 5 Kč:D

  16. ice

    Jinak franta má 4.12. narozky, bylo by hezký se někde domluvit (třeba na FB je nekolik jeho skupin) a složit se na nejakej darek nebo mu proste jen podekovat za to co pro nas vsechny udelal a stale dela!

    jinak pokud tohle je full za pár kaček, ja se snazil o co nejlip osazenyho franchezza ;-)

  17. tomaass

    a já teď toho slavnýho kluka potkám před školou !

  18. Kchari

    ja sice tu vidli 3G Urtho nezazil, ale na netu sem nasel clanek, kde si ji nekdo nejvic pochvaloval (az to bylo divny :)) http://www.ambike.com/view.php?cisloclanku=2004111721
    jinak Franta je nesmrtelnej. taky mi uz parkrat pomohl (adapter na HOPE atd atd)

  19. Hašiš

    Krásnej důkaz toho, že punk je stále mezi námi :-) …článek je srdcervoucí, chvála tobě démone !

  20. Pól Bulva

    no týýý voeee, takovejch komentářů za necelej den, jen nevěřícně valím bulvy…a jsem samozřejmě mile překvapen :-)
    Tůra: jo, odpověď je jasná, a to, že úplně stejně , páč si myslim, že když to co mám funguje, tak bych řekl, že je to v podstatě jedno… i když já to vlastně nemůžu vědět, páč jsem na ničem jiným v životě ještě nejel, a tak třeba zase, sic nechtěně, kecám… :-D

  21. Jr.

    ice: nene…nejvíc frantu měl prostě Ozzy…to se mu musí nechat

  22. xpiv

    franta vaří krásný kola,franta staví krásný tratě,franta je BŮH!!!

  23. Hajes

    uz jsi jen zapomel dodat kotouce HAYES se trmeny Shimano :o)

  24. karloss

    Nedávno jsem Frantu potkal na Karlíku, a nekecám, on už má i mobil..ikdyž z donucení kvuli stavbě, aby byl na drátě. Joo nebejt Franty Mrázka, tak půlka republiky nemá na čem jezdit…takovejch rámů co Franta svařil a zavařil, a takovejch komponentů co zrepasoval. Je to dobrá duše české DH scény :)

  25. ice

    2Jr: ok,uznavam, ale komponentove uz se mu zacinam rovnat

  26. Deny

    to filipmat.us: 3G Urtho, že nemělo útlum? Tak to jsi měl asi levnější model, hochu:-) Já měl tlumení vzduchem. Ve spodním šroubu co drží celou vidlici pohromadě byla malá dírka. Tlumení tedy fungovalo na principu injekční stříkačky – chodem vytlačovala a nasávala vzduch. Regulace útlumu? Výmenou šroubu za jiný s jinou velikostí dírky. Nicméně, když pominu svoji krátkou zkušenost s White Brothers, to byla nejhorší vidlice mého života. 2x ohlé vnitřní nohy, nulový zpětný doraz, nulové tlumení. Jízda s touto vidlicí by se dala přirovnat střelbe z těžkého kulometu. Zdravím ZAMO:-)

  27. eMTý

    pól: ohledně ladění pérování jsi opravdu mistr:-DDD

  28. Pól Bulva

    MT: děkuji za poklonu, to víš, snažím se :-D

  29. Maaca

    Nedavno jsem byl s FrantouM. na “enduro” vyjizdce okolo Cernosic, Karlika, Vsenor FR, Mokrejch Psu a tak, no a jezdi opravdu jinej level, je to uz tatka s rodinou, ale co dává na jeho XC kole jentak v kratasech a bez helmy, nechapu! (bez helmy=za 5) Dava proste VSE :D
    Taky me docela dostal, ze u ramu cislo 300 to prestal pocitat, a odhadem jich ma za sebou cca 500, ale nejvetsi JOKE je, ze se vpodstate jen timhle zivi (ramy + kovovyroba)
    do toho stavi barak v moc pekne lesnate,sutrate, moji domorode Pribramske krajine, za barakem ma kopec s 300m prevysenim a tak :) budoucnost bude jeste zajimava…

  30. Čárys

    4: Maaca : To ti jsou velice zajímavé informace ! 500 ks Františků, to je privela, a barák s 300m převýšením na zahradě…ach Franta ví jak žít život křováka !

Komentář: