How to…

FormatFactoryfinale bok

Tak Vás všechny zdravím přátelé, po delší odmlce co jsme se tady na 720 nějak neobjevovali, protože nebylo moc s čím. Práce střídala školu pořád dokola, jenže i vtom jsme pořád něco vymýšleli. David se pustil do přestavby jolového křižníku a já… a co budu dělat já?

 

V zimě, když došlo na takové ty klasické nudné studené víkendové dny, kdy prostě není moc co dělat jsem marně přemýšlel čím se zabavit, no a protože mě baví cokoliv vytvářet a vymýšlet říkal jsem si, že by to chtělo naučit se něco úplně nového. Ve skříni se mi válela 4 roky stará helma Giro Remedy v matně šedivé barvě a bylo na ní vidět, že už má něco odžito. Bylo jasno. Uděláme polep něco v MM stylu a zakitujem odřeniny. No jo, ale potom si člověk říká, když už něco dělat tak přece pořádně, věděl jsem, že se Davidovi doma válí jak velká lakýrnická pistole, tak malá airbrushka, no tak proč to nezkusit, obrousit to přece můžu dycky.

 

Musel jsem ale počkat do jara, protože to doma nemám kde stříkat a chce to aspoň 15 stupňů a víc, proto se mi to táhlo prakticky až do teď, jo počasí neporučíš a při zkouškovým to taky jde blbě. Než se ale člověk do nečeho pustí chce to si něco přečíst, zjistit co a jak vše potřebuje, jaké barvy spolu kamarádí a co se naopak spolu pere. A tak jsem marně seděl na internetu a zjistil, že se nic kloudného nemůžu dozvědět a kohokoliv jsem se zeptal, bylo mi řečeno, že jde o léta zkušeností a tajné postupy, obchodní tajemství atd., prostě jinak řečeno, nezajímáš nás nic ti neřeknem. A proto si já teď když mám hotovo naopak říkám, proč se s Vámi nepodělit abyste tu situaci třeba měli lehčí než já. Samozřejmě se dá ledasco odkoukat z videí a nebo prostě pročítat manuály velkých celosvětových značek barev, internet je studnice moudrosti, ale zabralo mi to dobře měsíc čtení a louskání anglicky psaných článků s pomocí googl translatoru, abych se dozvěděl to co jsem chtěl. Popíši Vám tedy alespoň svůj postup co, jak a proč jsem dělal a třebaže bych teď dělal pár věcí samozřejmě trochu jinak, což je ale opravdu o těch zkušenostech, základ zůstává pořát stejný.

 

Jako první jsem helmu prostě rozebral, vykuchal co šlo a co ne raději jsem nebral násilím, přece jen nikdy jsem nebyl z nejšikovnějších, takže opatrnost je namístě. Což se okamžitě potvrdilu u sundavání ochrané gumy, která helmu lemuje a kterou se mi podařilo krásně roztrhat :D. Potom sem celou helmu oblepil papírovou páskou a kreslil po ní tak dlouho, než se mi to prostě líbilo. V okamžik kdy jsem už věděl co a kam chci umístit, sednul jsem k počítači a začal motivy přenášet do grafické podoby, aby se následně mohly vytisknout a vyříznout na plotru na lepící fólii. Čím méně folie lepí tím lépe, protože se může stát a taky opravdu stane, že když pak šablony sundaváte bere to sebou i trochu barvy, což se mi potvrdilo u hran menších písmenek.

V okamžik kdy jsem měl šablony doma a helmu rozebranou, zalepil jsem celý vnitřek novinamy a opět papírovou páskou, zacpal všechny průduchy a to pořádně, protže kdyby proteklo ředidlo dovnitř polystyrénu ve vnitřku helmy (asi to není čistý polystyren, ale to je detail) mohlo by ho to do chvilky celý rozežrat a je po helmě. Takže pořádně zalepit.

 

Následovala ta nejotravnější část a to obrousit celou plochu a protože je helma členitá chce to u hran poměrně opatrně a je to docela drbačka, protože jsem ale věděl, že chci brousit až na sklolaminátovou skořepinu ze které helma je, tedy úplně všechnu barvu pryč, vzal jsem si hrubší šmirgl papír 200 – 400 pod vodu. V momentě kdy bylo všechno dole a že mi to zabralo dobře 3 dny práce, protože to doopravdy neubívá, zakitoval jsem klasickým kitem jako u auta odřeniny a rýhy. Kit jsem pak zase zabrousil aby byla plocha jednolitá na pohmat. Samozřejmě ale není třeba brousit až na sklolaminát a pokud nechcete opravovat odřeniny stačí povrch zdrsnit a stříkat rovnou na původní. Já jsem to ale bral, že když už tak už.

Potom jsem na plastový kšilt nastříkal základ na plasty, aby barva a lak nepopraskaly, když se kšilt trošku pohne a potom jsem udělal dvě vrstvy plniče, který měl celý povrch helmy úplně sjednotit. Je třeba před plničem povrch pořádně odmastit, protože to potom prostě zlobí a to se opět potvrdilo v jednom ohybu kde jsem to podcenil a plnič byl trošku víc strupovitý a toho už se potom prostě nezbavíte, leda to vše znovu zbrousit dolů.

Plnič už je třeba potom obrousit pořádně dohladka, protože barva sama o sobě bude mít tloušťku minimální a nezaleje vůbec nic. Takže jsem brousil 800 – 1000 šmirglem zase pod vodou a hodně opatrně.

V okamžik kdy došlo na barvy byl jsem rozhodnutý koupit to nej co se dá sehnat a co používá většina profíků u nás což jsou barvy House of Kolor nebo Alsa, jenže došlo na klasické štěstí a po měsíci shánění jsem to vzdal, protože český dovozce HoK stihnul krachnout nebo prostě přestal fungovat a prodejci neměli skoro nic skladem. Alsa pro změnu prodávala barvy jen po litrových balení což by se mi těžce nevyplatilo. Takže jsem se nakonec rozohdl pro anglické barvy Specialist paint. Jde o barvy rozpouštědlové, což znamená, že je třeba barvu ředit příslušným ředidlem (jsou různá ředidla podle doby odpařování a teploty ve které bude stříkat, to už ale výrobce uvádí). Výhoda těchto barev je rychlé zasychání a snažší práce, jednoduše řečeno vodou ředitelné barvy více stékají, mají menší pevnost a potřebují větší zručnost, ale jsou zase šetrnější k životnímu prostředí. Koupil jsem si tedy černou, bílou, červenou a červenou perleť pro efekt ala jemnější metalíza na slunci. Čím víc se to třpití tím draží to vypadá přeci :D. Všechny barvy jsem koupil v balení po deci, což bylo na helmu tak akorát, s tím že decka stála cca 250kč, což si myslím, že se dá, když to člověk myslí vážně. Barvy SP byly od výroby ředěné, takže o práci míň.

 

Jako první jsem stříknul bílou, protože nejméně kreje a plnič byl šedivý, takže to nebyl problém překrýt. Nechal jsem přes noc zaschnout a polepil šablonama a páskou podle toho kde jsem chtěl proužky atd… Potom jsem nastříkal červenou, protože jsem ale chtěl perleť a ta sama o sobě kryje hodně málo namíchal jsem jí s klasickou červenou což už fungovalo výborně. Zase přes noc zaschnout. Opět jsem zamaskoval co jsem chtěl a vše přestříkal černou. V tu chvíli dojde na lámání chleba a je vidět co kde člověk přelepil špatně a co se kde nepovedlo. K mému překvapení ale většina věcí dopadla dobře a kde bylo třeba poopravit dostříkával jsem už malou pistolkou z ruky, s tím že jsem ale vždy vše okolo znovu zakryl a přelepil. Je to sice otravná práce ale nic nenaštve víc, než když pistolka prskne a najednou máte tečky černé barvy na bílé ploše a musíte je zastříkávat znovu a znovu. Takže pořádně zalepovat a především pistolku čistit acetonem, ten zbylo barvu v pistolce rozpustí a pak jí jen rozeberete a vytřete. Ředidlo nebo tech. benzín dělají žmolky a pak se tryska zacpe a je to další práce a opruz navíc.

No a potom už zbívá jen zalakovat pokud chcete lesk jako blesk. Lakoval jsem nakonec ve 3 vrstvách čirým lakem Quickline, protože jsem první udělal malou. Trochu jsem se toho bál, což bylo špatně. Další dvě vrstvy všechno krásně zalily. Použil jsem cca decku a půl laku a k tomu tužidlo v poměru 2 : 1 lak : tužidlo, to samé u plniče, do kterého jsem ale ještě přidával i krapet ředidla. Je třeba dostat hmotu která nekape jako voda, ale zase aby v ní nestála lžička jako v jogobele, což platí i pro barvy a lak.

Lak mi udělal tzv. pomeranč s čímž jsem ale počítal, proto jsem laku dával víc abych ho mohl znovu jemně zbrousit. Což znamená, že znovu zasednete a znovu brousíte celou helmu, ale tentokrát šmirglem 1500 – 2000 až nekonečno, podle toho jak velké zrcadlo ve finále chcete. Brousíte dokud není celý povrch matný, bez lesklých teček. Potom už jen vemete leštící pastu a kotuč z ovčí vlny a leštíte, dokud znovu z matného povrchu nedostanete lesk, jenže tentokrát už bez pomeranče. Používal jsem pastu od firmy 4cr 8050, která byla přímo k tomu určená, žádný coyote z globusu a jim podobné leštěnky neudělají pořádný finish, ale spíš jenom lehce voskujou. Aby nezůstal lak čerství je třeba ještě jeho povrch a póry uzavřít jednoduše tzv. politurou (vpodstatě směs vosku a olejů), zase jsem použil od 4cr pastu 8051 a vše roleštil a zbytek pasty jenom setřel hadříkem. Popravdě můžu říct, že pokud s něčím jsem spokojený tak je to lak a jeho lesk a zrcadlo.

 

Následuje už ta hodně zábavná část. Odlepíte všechno co bylo zakryto, průduchy a vnitřek helmy a

vše složíte dohromady. Já jsem pak ještě běžel do gumárny a kupoval novou profilovou gumu, kterou jsem si nazačátku roztrhal :D. Tím je v podstatě helma hotová a celý postup popsaný, doufám že to někomu z Vás třeba pomůže a pokud to čte nějaký lakýrník omlouvám se jsem jen amatér. Není ale lepší pocit než když je dílo hotové a víte, že jste si vše komplet dělali sami.

Ať se Vám tedy daří a já běžím na kolo udělat první nové odřeniny, abych měl zase za rok důvod celý proces opakovat, protože cesta je v tomhle případě zabavnější než cíl, alespoň pro mě.

 

Za MM Vojta

 

 

6 komentářů pod “How to…”

  1. Vojta MM

    Fotky jsou trošku přeházené, tak jen pro upřesnění. Začal jsem dokumentovat v okamžik kdy jsem dostříkal samotné barvy a odlepil šablony, to jsou fotky kde to vypadá matně… potom ty dvě fotky na slunci jsou po nastříkání laku a je na nich pěkně vidět jak pomeranč tak lesk a perleť a zbytek fotek je po vyleštění a navoskování… :)

  2. Marosh

    Mohls přidat i nějakou fotku, aby bylo vidět, jak se finálně leskne. Ale jinak jsem od začátku čekal, jak se s tím popereš, takže článek dobrý, užitečné – a hlavně ta finální úprava, doleštění. Paráda ;)

  3. Pedro

    Ty kráso, maximální nářez. O tomhle sem přemejšlel, ale renovovat takhle mojí 4 roky starou 661 za dva litry s ulomenym kšiltem mi přijde zbytečný. Na kolik tě to vyšlo finančně + kolik stojí použitelná pistole?

  4. Vojta MM

    Pedro: díky :), hele otázka peněz neni nic tajnýho ono všecko se dá dohledat a dopočítat na netu podle toho co jsem vypsal, že jsem použil. Co do materiálu si troufnu říct, že cca kolem 2 – max 3 tisíc, což neni ani cena nový helmy dneska pomalu, ani nemluvě o tld za 6 a karbonkách ještě za víc. Problém nastává u vybavení jak sám píšeš, protože to pokud doma nemáš už se jen kvůli jedný helmě samo nevyplatí vůbec řešit. Potřebuješ rozumnej kompresor což je tak 5, slušnější pistolku což je litr až nekonečno a filtr vzduchovej což je taky tak litr a to se bavíme o čistě základním vybavení pro domácí použití… tak doufám, že jsem aspoň trochu poradil ;)

  5. Čárys

    Velice, velice dobré !!!
    Uděláš mi helmičku ?
    A autíčko ?
    Chci moc moc moc !
    : )
    jsi šikulda !!!

  6. Vojta MM

    Čárys: děkuju děkuju, byl to spíš pokus, měl jsem popučované cajky a trochu času, je to fakt na dýl, kort když to neumíš :D, stříkáš venku a čekáš na počasí, což se ti kříží s tim, že když je hezky chceš na kolo a ne cákat barvy a tak :D, ale jestli pořídím vlastní cajk do budoucna dám vědět ;)

Komentář: